Pistikö koronavirus matkasuunnitelmat uusiksi? Vinkit mahdollisen korvauksen hakemiseksi

Eri valtiot ovat pikaisesti päivittäneet matkustussuosituksensa ja rajakontrollikäytäntönsä koronaviruksen takia. Useat lentoyhtiöt ovat reagoineet näihin peruuttamalla lentojaan. Ensimmäinen taho, mihin matkan peruuntuessa kannattaa olla yhteydessä, on palveluntarjoaja eli matkatoimisto tai omatoimimatkan ollessa kyseessä hotelli ja lentoyhtiö. Myös mahdollisen matkavakuutuksen korvausehdot on hyvä tarkistaa ja olla yhteydessä vakuutusyhtiöön.

Luotollisissa POP Visa -korteissa on mukana ostoturva, joka voi mahdollisesti korvata peruuntuneen matkan, mikäli palvelutarjoaja ei suostu maksun palauttamiseen tai varauksen muuttamiseen. Jokainen ostoturvan korvauspyyntö käsitellään tapauskohtaisesti. Luottokortin ostoturvaan liittyvää yhteydenottoa varten on hyvä varautua esittämään matkaan liittyvät kuitit sekä yhteydenpito palveluntarjoajan kanssa. Luottokorttiyhtiöön kannattaa olla nopeasti yhteydessä sen jälkeen, jos palveluntarjoaja antaa kielteisen vastauksen. Itse peruutettua, poikkeustilanteesta huolimatta normaalisti toteutettavaa lomamatkaa tai lentoa, POP Visan ostoturva ei kuitenkaan korvaa.

– Lennot ja matkat kannattaa maksaa pankkikortin luotto-ominaisuudella siksi, että näiden peruuntuessa luotto-ominaisuuteen liittyvästä ostoturvasta voi olla mahdollisesti apua korvauksia haettaessa. Luotolla maksaessa saa myös hiukan maksuaikaa, summaa POP Pankin korttiliiketoiminnan tuotepäällikkö Harriet Gabrielsson.

– Matkan peruuntuessa muusta kuin henkilökohtaisesta syystä suositeltava kontaktointijärjestys korvausasioissa on palvelutarjoaja, mahdollinen vakuutusyhtiö ja pankin luottokortin asiakaspalvelu. Kaikki matkaan liittyvät dokumentit on hyvä säilyttää huolellisesti aina korvauspäätöksen saamiseen asti, jatkaa Gabrielsson.

– Luottokortti on tänä päivänä varteenotettava matkakumppani. Ennen matkaa on hyvä tarkistaa kortin luotto- ja turvarajat. Hyvä raja on esimerkiksi sellainen, joka kattaa vastaavat matkakulut. Koska matkalla voi sattua mitä tahansa, suosittelemme katoamisen ja varkauden varalle kahden, erillään säilytettävän kortin taktiikkaa. Myös pankkikorttiin liittyvät asiakaspalvelunumerot kannattaa tallentaa puhelimeen, sanoo Harriet Gabrielsson.