Osuustoiminta myötätuulessa

Lehdistötiedote 16.1.2018 klo 9.00

Osuustoimintakeskus Pellervo julkaisi tänään laajan tutkimuksen suomalaisten suhtautumisesta osuustoimintaan. Tutkimuksen perusteella osuustoiminta on vahvassa myötätuulessa: osuustoiminnan tunnettuus on kasvanut koko maassa ja sen suosio on suurinta pääkaupunkiseudulla.

Tutkimuksen mukaan kuusi kymmenestä suomalaisesta suhtautuu osuustoimintaan myönteisesti tai erittäin myönteisesti. Yleisesti osuustoimintaan liitettäviä ominaisuuksia ovat suomalainen omistus, paikallisuus ja etujen tuottaminen asiakkaille.  Iso osa suomalaisista mieltää osuustoiminnallisten yritysten eroavan yritysmuotona siinä, että osuustoiminnassa ei tavoitella voiton maksimointia.

POP Pankkien asiakkaiden suositteluhalukkuus on finanssialan osuustoiminnallisista yrityksistä korkein. POP Pankkien asiakkaat mainitsivat useimmiten jäsenyyden keskeisimpänä perusteena kilpailukykyiset hinnat. 

Osuustoimintakeskus Pellervo tutki myös maanviljelijäväestön suhtautumista osuustoimintaan. Maanviljelijöiden suhtautuminen osuustoimintaan on muuttunut entistäkin myönteisemmäksi verrattuna edelliseen, kymmenen vuoden takaiseen tutkimukseen.  

Maanviljelijöiden keskuudessa osuustoiminnallisista yrityksistä kaikkein tyytyväisimpiä oltiin osuusmeijereihin ja POP Pankkeihin.
 
Lisätietoja:
Timo Hulkko, johtaja, POP Pankkiliitto, puh. 0500 894 008, timo.hulkko@poppankki.fi
Kristiina Ylikunnari, viestintäpäällikkö, POP Pankkiliitto, puh. 050 5580 114, kristiina.ylikunnari@poppankki.fi

POP Pankit ovat asiakkaitaan varten perustettuja osuuskuntamuotoisia pankkeja, joilla tutkimusten mukaan on Suomen tyytyväisimmät asiakkaat ja paras asiakaspalvelu. POP Pankki -ryhmään kuuluu 26 POP Pankkia, verkossa toimiva vahinkovakuutusyhtiö POP Vakuutus, POP Pankkien keskusluottolaitos Bonum Pankki Oyj ja POP Pankkiliitto osk.