Diili Jenkkeihin: done! ‒ Jukola Industries vie suomalaista puunjalostusta maailmalle

Puijon Majan kabinetissa on metsäteema.

Puijon Majan kabinetissa on metsäteema.

Lukuisia tilaustöitä Suomeen ja ulkomaille ja merkittävä jälleenmyyntisopimus Yhdysvaltoihin. Konnevedeltä kotoisin olevaa Jukola Industriesia odottavat valtavat markkinat. Yrityksen perustajaa ja toimitusjohtajaa Jouni Lehmosta ei hirvitä. ‒ Siksihän näitä hommia tehdään!

Miten saadaan diili Amerikkaan? Mennään paikan päälle, esitellään asia ja poistutaan sopimus taskussa. Suunnilleen tuolla reseptillä Lehmonen kävi avaamassa yritykselleen väylän rapakon taakse. Ihan näin yksinkertainen asia ei tietenkään ole, ja taustalla on valtava määrä työtunteja, valmistelua ja osaamista.

‒ Olemme rakentamassa Pohjois-Amerikan markkinoille laajaa netti- ja jälleenmyyntiverkostoa, Lehmonen sanoo.

Konnevedeltä maailmalle

Ennen kuin matkaamme Yhdysvaltoihin, puhutaan hieman Jukola Industriesin tähänastisesta taipaleesta.

Kerroimme POP Koivunlehdessä ja blogissamme pikselöityä puupintaa tuottavasta Jukola Industriesista ensimmäisen kerran pari vuotta sitten. Konnevedeltä ponnistava, vuonna 2017 perustettu yritys oli tuolloin teollisen puumuotoilun alalla uusi, mutta sitäkin innovatiivisempi tulokas.

 

Jukola Industriesin toimitusjohtaja Jouni Lehmonen

Jouni Lehmonen

Puutaidetta on tehty tuhansia vuosia, mutta teollinen puumuotoilu on modernin ajan uutuus. Jukola Industries tuottaa näyttäviä kolmiulotteisia puupintoja algoritmien ja automatiikan avulla koneellisesti. Tuotanto on huomattavasti nopeampaa ja huokeampaa kuin taltalla ja vasaralla nakutellen. Ja lopputulos on vaikuttava puutaideteos.

Parin viime vuoden aikana lukuisat yksityiset kodit, julkiset rakennukset, kahvilat, toimistot ja aulat ovat saaneet tyylikkään puupaneelipinnan. Heurekassa Jukola Industries on näyttänyt osaamistaan SuperPUU-näyttelyssä. Töitä on tehty eri puolille Suomea, mutta lisäksi tilauksia on tullut esimerkiksi useista Euroopan maista, Israelista ja Yhdysvalloista.‒ Puijon torni Kuopiossa on ollut viime vuoden suurimpia projektejamme ja siellä päin työt jatkuvat yhä, kun tilauksia on tullut lisää. Toteutimme tornin kahvilan ja ravintolan seinille yksilöidyn puudesignin. Myös aulassa näkyy meidän jälkemme. Legendaariseen Puijon Majaan teimme saunakabinetin puupaneloinnin, Lehmonen kertoo. 


Puijon Majan sauna sai uudet paneelit

Puijon Majan saunakin sai uudet metsäteemaiset paneelit.

Puijon tornin kahvilan seinässä on koristeellinen kuviointi

‒ Firma on vielä nuori, mutta suunta on oikea. Tuote on globaali ja voimme tuottaa puusta teollisesti ornamentiikkaa vaikkapa tietyn alueen perinnekuvioihin perustuen tai luoda alueelle uuden, ominaisen leiman puupaneloinnilla. Mahdollisuuksia on valtavan paljon.

Avohakkaamatonta puuta ympäristötietoisille

Pienessä, noin kymmenen hengen yrityksessä ketteryys on valttia, kun markkinoille halutaan tuoda uutta.  Jukola Industries esimerkiksi tarjoaa tällä hetkellä ainoana suomalaisena puuteollisuuden alan yrityksenä avohakkaamatonta puuta tuotteidensa raaka-aineena. Tämä on merkittävä asia, sillä kuluttajat ovat koko ajan enemmän ympäristötietoisia. Raaka-aineiden eettisyys ja ympäristövaikutukset kiinnostavat.

‒ On erikoista, että olemme todella alan ainoa avohakkaamattoman puun tarjoaja. Uskon, että lähitulevaisuudessa ihmiset tiedostavat avohakkuun haitat paremmin, jolloin avohakkaamaton puu alkaa kiinnostaa, Lehmonen sanoo.

Näkymä Puijon tornista on huikean hieno

75 metriä korkeasta Puijon tornista avautuu näkymä yli Kuopion.

 

‒ Luomua on kaupan hyllyt pullollaan, mutta rautakaupassa ei ole kuultukaan avohakkaamattomasta puusta. Tässä olisi paperiteollisuudellekin markkinarako, kun ympäristöystävällisemmälle pakkausmateriaalille tulee kysyntää. Kysyntä voi kasvaa nopeastikin, eikä Suomella ole varaa menettää asemaansa paperin ja pahvin tuottajana ulkomaisille toimijoille.

Ehkä alan toimijoita hidastaa avohakkaamattoman puun kalliimpi hinta?

‒ Todennäköisesti näin, mutta mielestäni asiakas unohtuu, jos katsotaan pelkkiä tuotantokustannuksia. Ympäristötietoiset kuluttajat ovat todennäköisesti valmiita maksamaan hieman korkeampaa hintaa, jos luonnonvaroja säästyy, Lehmonen muistuttaa.

Miljardiyritysten puheille Yhdysvaltoihin

 

Mutta entäpä ne Yhdysvallat? Miten pieni suomalainen yritys on onnistunut tunkeutumaan noin isoille markkinoille?

‒ No tämä onkin aika hauska juttu. Meillä oli tässä ihan oma tapa toimia, ja oikeastaan teimme kaiken ihan päinvastoin kuin meille neuvottiin Suomessa, Lehmonen naurahtaa.

‒ Lensimme paikan päälle yhtiökumppanini Jani Jääskän kanssa ja astelimme suoraan sisään suuryitysten lasipalatseihin. Näiden yritysten liikevaihdot ovat miljardeja. Pääsimme jopa toimitusjohtajien juttusille. Aloitimme respasta ja siitä sitten etenimme yhä korkeamman tason päättäjien puheille.  Olimme saaneet tuotteellemme patentin Pohjois-Amerikassa, mikä oli iso asia ja mahdollisti kumppanin hakemisen, Lehmonen kertaa.

 Jukola Industries on tyytyväinen POP Pankin asiakas. Konneveden Osuuspankin seinällä näkyy Jukolan kädenjälki

Jukola Industries on Konneveden Osuuspankin tyytyväinen asiakasyritys. Konneveden Osuuspankin seinällä voi ihailla Jukolan töitä.

 

Ajoituksessa oli tuuriakin mukana. Jääskä palasi Suomeen jo aiemmin ja Lehmonen jäi vielä jatkamaan kumppaniyrityksen etsintää. Lopulta oikea kumppani löytyi ja Lehmonen ehti lentää takaisin Suomeen juuri ennen koronarajoitusten alkamista.

Kävelittekö sisään noin vain, ilman kutsua ja yhteydenottoa etukäteen?

‒ Jos olisimme lähteneet lähettämään briiffejä etukäteen ja odottamaan vastausta, ei niitä olisi kukaan ehtinyt siellä lukea. Nyt meitä kunnioitettiin ja kuunneltiin, kun olimme varta vasten tulleet paikan päälle. Ja toki esitykset oli hiottu kuntoon ja strategiat pohdittu tarkkaan yön hiljaisina tunteina.

Mistä tuo rohkeus ja suorastaan epäsuomalainen tapa toimia oikein tulee?

‒ Täytyy myöntää, että tunnen jenkkiläisen kulttuurin hyvin ja kieli on hallussa. Olen ollut siellä vaihdossa ja meillä on ollut vaihto-oppilaita Yhdysvalloista. Varmasti näistäkin syistä kynnys lähteä paikan päälle oli matala, Lehmonen sanoo.

Lehmonen tietää, että edessä on paljon työtä. Yhdysvaltojen markkina on iso ja haasteet valtavat. Mutta Lehmonen uskoo, että tekeminen ei todennäköisesti ole sen kummempaa kuin Euroopassakaan. Mittakaava vain on isompi.

‒ Ei siinä mitään, vastataan huutoon ja pistetään hihat heilumaan. Ei tässä ruveta himmailemaan.

 

Lue myös aiempi juttu Jukola Industriesista!

Jukola Industriesin verkkosivut

 

Teksti: Karoliina Leppinen

Kuvat: Jouni Lehmonen / Jukola Industries ja Karoliina Leppinen