Kasvotusten POP Verkkohetkessä

POP Verkkohetki on esimerkki POP Pankin monikanavaisesta palvelutarjonnasta. Vuoden alussa käyttöön otettu verkkopalvelu on otettu hyvin vastaan, ja monet ovat yllättyneet siitä, kuinka kätevästi ja henkilökohtaisesti videotapaamisessa asiat hoituvat.

POP Verkkohetki on tietokoneella tai mobiililaitteella järjestettävä etävideotapaaminen asiakkaan ja pankin asiantuntijan välillä. Siihen liitytään tunnistautumalla vahvasti omilla pankkitunnuksilla, joten kanava on turvallinen ja pankkisalaisista asioista voidaan puhua luotettavasti. Tapaamisen aikana on mahdollista myös näyttää ja jakaa keskusteluun liittyvää materiaalia. POP Pankkikeskuksen palvelukehityspäällikkö Annika Lindroos toteaa, että POP Verkkohetkeä voi verrata pankissa kasvokkain käytävään keskusteluun. Videotapaaminen sopii kaikille ja kaikenikäisille asiakkaille.

– Kun oma tuttu asiantuntija on ruudun toisella puolella, tulee videotapaamisesta hyvin henkilökohtainen ja positiivinen kokemus. Olemme saaneet asiakkailta kiitosta siitä, kuinka hyvin palvelu toimii myös visuaalisesti, Lindroos luonnehtii.

Monikanavaista palvelua

POP Pankki kehitti oman videotapaamisen vastaamaan asiakkaiden muuttuvaan asiointitapaan. Monet haluavat asioida mahdollisimman paljon digitaalisten kanavien kautta. Palvelujen saatavuus ja pankin asiantuntijoiden tavoitettavuus on tehostunut entisestään POP Verkkohetken avulla.

– POP Verkkohetki on helppokäyttöinen. Asiakkaan ei tarvitse opetella sen toiminnallisuuksia, vaan voimme keskittyä olennaiseen eli asiakkaan asian hoitamiseen ja positiivisen asiakaskokemuksen tuottamiseen. Tapaamisajan POP Verkkohetkeen voi varata poppankki.fi-sivuston ajanvarauksesta, puhelimitse tai verkkopankkiviestillä. Kun aika on sovittu, asiakas saa verkkopankkiin kutsun sekä ohjeet. Tapaamisessa voi olla usea henkilö samanaikaisesti mukana.

– Moni onkin jo ehtinyt todeta, ettei osannut odottaa tarvitsevansa tällaista digitaalista palvelua, mutta nyt ei voisi kuvitellakaan enää asioivansa ilman sitä.

Lindroos kertoo, että palvelu on otettu kiitellen vastaan pankeissa, koska henkilökunnalle on tärkeää, että asiakkaat voidaan kohdata asiakkaan valitsemassa kanavassa.

Lindroos kannustaa osallistumaan myös POP Taloushetkeen verkkotapaamisen kautta. Näiden kahden palvelun yhdistelmässä on kätevää käydä läpi nykyistä omaa taloustilannetta ja suunnata katsetta samalla tulevaisuuteen. Kun tapaaminen on verkossa, aikaa säästyy eikä keskustelua varten tarvitse lähteä esimerkiksi kotipaikkakunnan pankkiin.

Suosittu Kyrönmaalla

Pankkilakimies Juho Hinkkanen POP Pankki Kyrönmaasta kertoo, että heillä on tehty jo testamenttikin videotapaamisen avulla. Testamentin paperit piti erikseen allekirjoittaa, mutta lähes kaikista pankkiasioista, kuten lainoista, talletuksista ja sijoittamisesta voi sopia vain verkkopalvelun ja sähköisen allekirjoituksen avulla.

– Kaikki uusi jännittää aluksi ja videotapaaminenkin oli alkuvaiheessa niin asiakkaille kuin pankin väellekin uusi tilanne, mutta nyt sen käyttöön on jo opittu ja totuttu, Hinkkanen kertoo.

– POP Verkkohetki sopii kaikkien pankkiryhmien asiakkaille, joilla on verkkopankkitunnukset. Eniten siitä hyötyvät he, jotka eivät kiireidensä vuoksi tai välimatkan takia ehdi konttorille tapaamiseen. Videotapaaminen sekä muut verkkopalvelut ja asiakirjojen sähköinen allekirjoitus ovat mahdollistaneet laina-asioiden lisäksi myös laajempien ja monimutkaisempien asioiden hoitamisen ilman käyntiä konttorilla. Tapaamisen voi sopia edelleen tietysti myös konttorille, Hinkkanen kertoo.

Teksti: Johanna Pelto-Timperi 
Ilmestynyt POP Koivunlehdessä 3/2020