Kesätyö POPilla: Tuotekehitys tutuksi

Kuten ensimmäisessä blogipostauksessa mainitsin, pääsen kesän aikana osallistumaan markkinoinnin ja viestinnän ohella myös POP Pankin tuotteiden ja palveluiden kehitystyöhön.

Lista sisältää esimerkiksi POP Mobiilin, POP Avaimen, POP Verkkohetken, yrityspalvelut sekä säästämisen ja sijoittamisen palvelut. Tiimikavereina toimivat tällä puolella POP Pankkikeskuksen tuote- ja kehityspäälliköt. Kontrasti aloittelevaan kesätyöntekijään on suuri. 

 

Alkumetrien korkean paikan kammo vaihtui nopeasti rennoksi jutusteluksi – jokamaanantaiset ja -perjantaiset etäkahvittelut ovat tässä isossa roolissa. On mahtavaa, kuinka hyvin olen päässyt sopeutumaan porukkaan etäyhteyksistä huolimatta.

 

Suhteellisesta kokemattomuudestani on myös hyötyä. Koen pystyväni asettumaan helpommin asiakkaan, etenkin nuoren sellaisen, rooliin. Yhtenä tehtävistäni tiimissä onkin ollut kehityskohtien etsiminen asiakkaan silmin. Kun kehityskohtia on löytynyt, olen voinut mainita niistä suoraan vastuuhenkilölle ilman välikäsiä.


Vauhtia ja vastuullisia tilanteita

 

Välillä on vaikea uskoa, kuinka iso paino sanoillani on kokemukseeni nähden. Esiin nostamiini kehityskohtiin on puututtu välittömästi ja jopa tarjottu mahdollisuutta tehdä korjaukset itse. Työpaikat, joissa annetaan kesätyöntekijälle näin paljon vastuuta ovat harvassa – etenkin kun puhutaan perinteisesti kankeana näyttäytyvästä pankkialasta.

 


Verkot vesille

 

Kehityskohtien etsintä onnistuu parhaiten kokeilemalla. Poppankki.fi-sivuilta pääsee hyvään alkuun, mutta esimerkiksi POP Mobiilin kehitysversio on itse ladattava ja koettava. Sama pätee myös POP Verkkohetkeen, johon pääsin tutustumaan varaamalla ajan Suupohjan Osuuspankin POP Easy -digikonttoriin.

 

Verkkohetkikokeilu oli monessakin mielessä mielenkiintoinen kokemus. Ensinnäkin se oli ensimmäinen kosketukseni videon välityksellä tapahtuvaan pankkiasiointiin. Toiseksi olin videopuhelussa samaan aikaan sekä asiakas että kollega. Välillä kysyin tarkennuksia kenen tahansa nuoren asiakkaan näkökulmasta, välillä intressit olivat täysin omiani tai POP Verkkohetken tekniseen toteutukseen liittyviä.

 

45 minuutin aikana ehdimme asiakaspalvelija Mikon kanssa käydä läpi erinäisiä opiskelijapalveluita. Lisäksi tutustuimme asuntolaina- ja säästämislaskelmiin. Keskustelu videon välityksellä oli todella luontevaa; ehkäpä juuri sen takia, että keväällä videopuheluista on tullut itse kullekin uusi normi. Kiitos vielä Mikolle keskustelustamme!

 


Vielä on kesää jäljellä

 

Odotan innolla käynnissä olevien projektien etenemistä sekä tulevia haasteita tuote- ja palvelukehityksen tiimissä. Kesä on vasta alkanut, samoin kesälomakausi. Monipuolisia työtehtäviä ja vastuita riittää varmasti läpi kesän. 

 

Seuraavassa blogissa palataan taas markkinoinnin maailmaan. Näkökulmana tulee olemaan visuaalinen sisällöntuotanto ja valokuvauksen merkitys sekä itselle että muille. Sitä ennen tulen vilahtamaan etenkin Instagramin ja Facebookin puolella. Tervetuloa seuraamaan arkeani myös someen!

 

Lue myös ensimmäinen blogipostaukseni >


Markus Havia
Kirjoittaja on kesätyöntekijä, valokuvaaja ja aktiivinen lenkkipolun tallaaja.