Sijoitus, joka kannattaa

Heidi

Heidi

Liikunta, hyvä uni ja ravitseva ruokavalio sekä ihmissuhteista huolehtiminen ovat sijoitus hyvään oloon. Personal trainer Heidi Tainio kannustaa panostamaan omasta itsestä huolehtimiseen. Se on sijoitus, josta saa takuuvarman tuoton.

Heidi Tainio miettii, että omaan itseensä sijoittaminen on usein valintojen tekemistä. Lähdenkö iltakävelylle vai jäänkö kotisohvalle? Varaanko ulkomaanmatkan vai maksanko kuntokeskuksen jäsenyyden? Hankiko kuntosalikortin, joka jää käyttämättä vai aloitanko tavoitteellisen harjoittelun personal trainerin starttipaketin avulla? Heidi kannustaa tarttumaan toimeen ja huolehtimaan omasta hyvinvoinnista. Liikunta on myös hyvä perheen yhteinen harrastus.
— Eikä liikkumisen aina tarvitse edes maksaa. Reipas kävely, lenkkeily ja ulkona liikkuminen vaativat vain päätöksen, Heidi toteaa.
Millaista tuottoa sijoituksesta saa? Heidi vakuuttaa, että hyvä fyysinen kunto auttaa voimaan myös henkisesti paremmin. Hyvän olon perustana on liikunta, raitis ilma, ravitseva ruoka ja ennen kaikkea riittävä uni. Kun voi hyvin, jaksaa pitää myös ihmissuhteista paremmin huolta.
— Luottamus omiin kykyihin ja luovuuteen kasvaa, kun olo on energinen. Tulee tunne, että kaikki on mahdollista ja unelmat voivat käydä toteen, Heidi toteaa hymyillen.

Monipuolinen tausta

 

Heidillä on hiihtäjätausta ja hän on harrastanut aina monipuolisesti liikuntaa. Hän muutti jo 18-vuotiaana Ranskaan. Englannissa asuessaan hän opiskeli joogaohjaajaksi sekä personal traineriksi ja työskenteli alalla. Kun matka jatkui Yhdysvaltoihin, aloitti hän liikunta-aiheisen blogin kirjoittamisen ja syvensi koulutustaan esimerkiksi hyvinvoinnin ja ravitsemuksen opinnoilla ja valmistui hyvinvointivalmentajaksi.
— Muutin viisi vuotta sitten takaisin Suomeen, jolloin jatkoin blogin pitämistä ja valmennusta. Innostan ihmisiä liikkumaan monipuolisesti, koska vain testaamalla löytää oman lajinsa. Itse ohjaan esimerkiksi joogaa, kahvakuulaa, juoksua, TRX:ää ja porrastreenejä. Pidän myös avoimia ja ilmaisia sauvarinnetreenejä, koska haluan, että kaikilla on mahdollisuus liikkua. Tuntien tarkoituksena on saada enemmän hyötyä peruskävelystä ja uusia tapoja käyttää sauvoja.

Motivaatio ja ilo

 

Heidin mielestä liikunnan ja muunkin itsestä huolehtimisen tulee lähteä ilosta ja positiivisuudesta. Kun on motivoitunut, pääsee helpommin tavoitteisiinsa. Pakkoliikkuminen hampaat irvessä ei palkitse ketään.
— Hyödynnämme ihan liian vähän vaihtuvia vuodenaikoja reippailussa. Talvella, jos on lunta, on hyvä hiihtää ja luistella. Pyöräily ja lenkkeily ovat sopivia lähes aina. 
Heidi kannustaa kokeilemaan liikuntalajeja ennakkoluulottomasti. Toisille sopivat ohjatut ryhmätunnit, toiset taas haluavat edetä oman ohjelman mukaan. Tärkeintä on motivaatio. Ilman sitä, harrastus hiipuu nopeasti. 
— Kannattaa myös edetä pienin asekelin ja asettaa välitavoitteita, Heidi innostaa.
Itseensä sijoittaminen tuo nopeastikin hyvän olon tulosta, mutta liikkeelle on hyvä lähteä pitkäntähtäimen ajoituksella. Näin saa kestävimmän tuoton.
Sallivuus on yksi Heidin hyvän olon teeseistä. Itseensä sijoittaminen ei ole kieltojen ja sääntöjen laatimista, koska se tekee elämästä hankalaa. 

Räätälöityä ohjausta

 

Mitä personal trainer sitten tekee? Heidillä ei ole esimerkiksi omaa kuntosalia, vaan hän toimii yrityksensä kautta. Hän menee asiakkaidensa kotiin tekemään treenejä tai tapaaminen voi olla vaikkapa puistossa tai pururadalla. Toiminta räätälöidään aina asiakkaan toiveiden ja tavoitteiden mukaan. Tavoitteena voi olla esimerkiksi maratonin juokseminen, painonpudotus tai liikunnasta uudelleen innostuminen.
Asiakkaina on ihmisiä, jotka eivät halua jäsenyyksiä tai ovat kiireisiä ja haluavat harjoitella kotona. Heidi käy myös lapsiperheissä vetämässä treenejä vanhemmille, jolloin lapsia ei tarvitse viedä hoitoon. Tarpeet ja tavoitteet vaihtelevat, koska Heidin nuorin asiakas on 17 ja vanhimmat 70-vuotiaita. Osa asiakkaista on luottanut Heidin ohjaukseen koko viiden vuoden ajan. Heidi korostaa personal tranerin palkkaamisessa ohjaajan ja asiakkaan kemioiden yhteensopivuutta. Kun sama aaltopituus on löytynyt, asiakkaan tavoitteet kohtaavat valmentajan osaamisen kanssa.
— Usein äidit hoitavat vain muita ja laiminlyövät omasta hyvinvoinnistaan huolehtimisen. Se on kuitenkin selvää, että jos äiti jaksaa paremmin, voi koko perhe paremmin, Heidi miettii.
Liikunta ja ulkona oleminen on myös mukavaa perheen yhteistä tekemistä esimerkiksi joulun vapaapäivinä. 
Heidin blogiin voi tutustua osoitteessa: heidionthego.com