Hyppää sisältöön

Idearikas yrittäjäpariskunta avasi vapaa-ajankeskuksen Nurmijärvelle – EIR-takaus auttoi alkuun

Nurmijärvellä avautuivat ovet uuteen vapaa-ajanviettokeskukseen kesäkuun loppupuolella. Pari vuotta tyhjänä ollut rautakauppa on muuttunut kevään aikana tehtyjen remontti- ja muutostöiden jälkeen keilaus-, darts- ja biljardikeitaaksi kahvila-ravintolatiloineen. Yrityksen takana ovat Katja ja Petri Mäntykoski, jotka avaavat uuden yrityksen perustamiseen liittyviä vaiheita.

‒ Nurmijärvellä oli ollut aikaisemmin keilahalli, joka lopetti toimintansa pari vuotta sitten. Moni paikallinen jäi kuitenkin kaipaamaan hallia, ja erityisesti lasten harrastuspiireissä harmi hallin poislähdöstä tuli usein puheeksi. Totesimme Petrin kanssa, että kyllä Nurmijärvelle tällaista keilailu- ja vapaa-ajanviettopaikkaa tarvitaan. Siitä se idea oikeastaan lähti, kertoo Katja Mäntykoski.

‒ Me olemme Katjan kanssa sellaisia, että saatamme ihan muuten vaan heitellä ideoita siitä, mitä me lähtisimme tekemään. Jo ennen tämänkin yrityksen perustamista pallottelimme useita ajatuksia, hölmöjä sekä ihan kehityskelpoisia ideoita, kertoo Petri Mäntykoski.

Petri ja Katja Mäntykoski

Bowling Corner & Billiard on kuitenkin pariskunnan ensimmäinen idea, joka on viety käytäntöön. Liikeidean lisäksi yksi yrityksen perustamiseen johtanut tekijä oli myös koronaepidemia. Ennen vapaa-ajankeskuksen avaamista Katja teki yrittäjänä tila- ja tapahtumasuunnittelua, mutta koronaepidemian iskiessä tapahtumatuotanto seisahtui ja samalla Katjan työt loppuivat. Hiljentynyt kalenteri johti siihen, että yhtäkkiä olikin aikaa alkaa työstämään liiketoimintasuunnitelmaa.

Liiketoimintasuunnitelman ja laskelmien työstämisen jälkeen Katjan ja Petrin arki onkin ollut melkoisen vauhdikasta, vuoteen on sisältynyt rahoitusneuvotteluita, puolisen vuotta yrityksen toimitilan remontointia sekä jo hetken verran uuden yrityksen pyörittämistä. Erityisesti tilan remontointi aiheutti yllätyksiä sekä pitkiä päiviä.

‒ Teimme suurimman osan liiketilan rakentamisesta ja remontoinnista itse, ja vaikka Petri on tehnyt töitä puuseppänä ja minä olen tehnyt tilasuunnittelua, meillä kummallakaan ei ollut kokemusta tällaisen projektin vetämisestä. Yllätyksenä tuli, kuinka kauan eri vaiheisiin menee aikaa, ja lopulta rakentaminen hieman venyikin. Toisaalta näin vältimme tiukimmat koronarajoitukset, toteaa Katja.


Apua rahoitukseen ja ideointiin pankista

Katja ja Petri alkoivat työstää liiketoimintasuunnitelmaa yritysidealleen vuoden 2020 keväällä, ja kesällä he ottivat jo yhteyttä pankkeihin ja kartoittivat rahoitusvaihtoehtoja. Ensimmäiseksi he ottivat yhteyttä POP Pankin henkilökohtaiseen pankkiyhteyshenkilöönsä, rahoituspäällikkö Asko Poikkimäkeen.

‒ Olemme POP Pankin pitkäaikaisia asiakkaita ja sovimme tapaamisen Askon kanssa, kun liiketoimintasuunnitelma alkoi olemaan hyvällä mallilla. Rahoituslaskelmiemme perusteella hän kuitenkin totesi, etteivät omat vakuutemme ihan riitä toivomaamme lainasummaan. Asko kuitenkin sparraili meidän kanssamme, kyseli ja pohti erilaisia vaihtoehtoja. Lopulta päätimme jättää tapahtuma-alueen toiminnan pois alun investoinneista ja näin saimme POP Pankista lainatarjouksen. Lainaan saimme Euroopan investointirahaston takauksen kattamaan puolet lainan vakuuksista sekä Finnveran takauksen osalle yritysluottoa sekä henkilökohtaiselle yrittäjälainallemme, kertoo Katja.

Euroopan investointirahaston takaus eli EIR-takaus on suomalaisille pk-yrityksille suunnattu takaus investointien ja käyttöpääoman rahoitukseen. EIR kattaa puolet lainan määrästä, jolloin se auttaa vähentämään muiden vakuuksien tarvetta.

‒ Olimme yhteydessä muihinkin pankkeihin, mutta kyllä meille sopivin oli kuitenkin oma pankkimme. Ja itseasiassa tämä EIR-takaus on varmaan se, mikä mahdollisti yrityksemme perustamisen loppupeleissä, sanoo Petri.

‒ Ja täytyy kyllä sanoa, että paras asia POP Pankissa on se asiakaspalvelu. Palvelu on aina henkilökohtaista, ja jos vaikka soitan Helsingin konttorille, niin tuntuu että sielläkin aina vastaa joku, joka tuntee minut. Askonkin kanssa ollaan pähkitty vaikka ja mitä ‒ hän itse asiassa keksi, että yrityksemme piha-alueelle voisi rakentaa mölkky- ja petankkialueen, Katja kiittelee.

Biljardipyödät ja kahvila

Liiketoiminnan laajentaminen vaatii malttia

Bowling Corner & Billiard ottaa vasta ensiaskeleitaan, mutta asiakkaat ovat löytäneet vapaa-ajankeskuksen ja palautekin on ollut positiivista.

‒ Olemme hyvin tyytyväisiä asiakkailta saatuun palautteeseen. Olemme saaneet asiakkailta myös toiveita ja kehitysehdotuksia, joita pyrimme toteuttamaan mahdollisuuksien mukaan. Meillä on myös itsellämme suunnitelmissa laajentaa toimintaa tulevaisuudessa, ja tilaan on tulossa myöhemmin saunakabinetti, esiintymislava sekä tapahtuma-alue. Piha-aluettakin tulemme jatkossa hyödyntämään. Tässä vaiheessa täytyy vain yrittää muistaa, ettei Roomaakaan rakennettu päivässä, Katja naurahtaa.

Yrittäjäpariskunnalla on vahva usko tulevaisuutta kohtaan, ja he odottavatkin jo syksyä, rutiinien löytämistä ja keilaussesongin alkua. Tällä hetkellä suunnitelmissa on järjestää keilauksen alkeiskurssi ja miettiä mahdollisia yhteistyökuvioita paikallisten yrittäjien kanssa. Yrittäjät haluavat, että kuka tahansa vauvasta vaariin voi tulla viihtymään ja viettämään aikaa vapaa-ajankeskukseen, oli kyseessä sitten keilauksen aktiiviharrastaja, höntsääjä taikka terassista nautiskelija.

Katjan ja Petrin vinkit uutta yritystä perustaville:

  • Apua kannattaa kysyä. ”Apua kyllä saa, kun sitä pyytää. Saimme esimerkiksi apua liiketoimintasuunnitelman laskelmiin paikalliselta kehittämiskeskukselta.” Myös pankista saat apua ja neuvoa eri yritystoiminnan vaiheissa.
  • Tee liiketoimintasuunnitelma huolella. ”Liiketoimintasuunnitelmaan kannattaa käyttää aikaa ja tehdä siitä hyvä. Suunnitelmaa ja laskelmia ei kannata tehdä vain sitä varten, että saisi rahaa pankista, vaan hyvästä suunnitelmasta hyötyy myös itse. Siihen on myös hyvä jälkikäteen palata ja katsoa, mitä kaikkea onkaan tullut ideoitua.”
  • Panosta asiakaspalveluun. ”Meillä rekrytoinnit onnistuivat hyvin, ja meidän lisäksemme yrityksessämme työskentelee kaksi työntekijää, jotka ovat asiakaspalvelijoita henkeen ja vereen. Palvelu on se, mikä ratkaisee, onko asiakkaalla ollut kivaa. Myös asiakkaat ovat ymmärtäväisempiä ensimmäisten päivien sähläystä ja säätöä kohtaan, kun palvelu on iloista ja ystävällistä.”
  • Pidä huoli omasta jaksamisesta. ”Yrittäjän päivät voivat venyä, varsinkin yrityksen ensimetreillä. Täytyy kuitenkin olla malttia ja muistaa, ettei kaikkea pysty hoitamaan kerralla. Jos yhtäkin isompaa asiaa saa edistettyä, niin se on jo hyvä. Itseään ei kannata polttaa loppuun.”


Lue lisää EIR-takauksesta
Tutustu Bowling Corner & Billiardiin

Kaksi darts-taulua

 

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä