Hyppää sisältöön
Iloinen porukka tuulettaa tabletin ääressä, kuvituskuva

Joukkovoima painaa hinnat alas ‒ porukassa.fi kerää suomalaiset kuluttajat kilpailuttamaan hintojaan

Kun kuluttajista muodostetaan suurempia ryhmiä, niistä tulee kiinnostavampia myyjien silmissä, totesi FriendsIn Oy:n toimitusjohtaja Harri Kalliokoski ja perusti porukassa.fi-joukko-ostamisen alustan yhdessä kahden kollegansa kanssa. Tavoitteena on, että alusta on pian kaikkien täysi-ikäisten suomalaisten tavoitettavissa.

‒ Myyjät keskittyvät mielellään isoihin asiakkaisiin ja se on ihan luonnollista. Näin minäkin tein, kun työskentelin vuosia sitten myynnin johtotehtävissä. Yksittäisen kuluttajan voi olla vaikea saada palveluille kilpailukyistä hintaa, aloittaa FriendsIn Oy:n toimitusjohtaja ja perustaja Harri Kalliokoski.

Idea joukko-ostamisen alustan perustamisesta syntyi, kun Kalliokoski alkoi miettiä, miten pienestä saisi tehtyä ison. Miten kuluttajasta saisi yritysten silmissä niin kiinnostavan asiakkaan, että tämä yritettäisiin saada tyytyväiseksi laadun lisäksi hinnalla?

‒ Joukko-ostaminen avautuu terminä ihan sellaisenaan. Kuluttajista muodostetaan isompia ryhmiä, joiden neuvotteluvoima on yksittäistä osallistujaa parempi.

Jotta ryhmän muodostaminen olisi mahdollisimman helppoa, joukko-ostamista varten pitää perustaa sähköinen alusta. Se on porukassa.fi.

‒ Sain nykyiset yhtiökumppanini nopeasti mukaan kerrottuani heille ideasta. Meitä on tässä nyt kolme käytännön työssä mukana, Kalliokoski sanoo.

FriendsIn Oy:n toimitusjohtaja Harri Kalliokoski

Harri Kalliokoski


Kiinassa kilpailuttaminen on jo iso trendi

Ensimmäiset kilpailutuspilotit tehtiin sähköenergian joukko-ostamisella vuoden 2020 aikana ja lopputulos oli odotetunlainen. Sähkön hintoja kilpailuttaneet porukat saivat pääsääntöisesti markkinoiden parhaan hintatarjouksen. Sähkö oli hyvä ensimmäiseksi kilpailutettavaksi tuotteeksi, sillä sähköä tarvitsevat kaikki. Lisäksi alalla on paljon toimijoita ja kilpailutusprosessi on jo olemassa.

‒ Jos yksittäisen kuluttajan sähkön käyttö on esimerkiksi 4000 kilowattia vuodessa, voi suuryrityksen kulutus olla neljä miljoonaa kilowattia. Ei ihme, jos yksittäisen kuluttajan hinnan kilpailuttaminen saattaa olla vähän tahmeaa. Sähköyhtiöitä ei välttämättä kiinnosta yksi kuluttaja, vaan hinta tarjotaan listahinnan mukaan.

Vastaava joukko-ostamisen malli on Suomessa uutuus, mutta muualla maailmassa sillä on pitkät perinteet. Jo 1900-luvun alussa esimerkiksi sairaalat perustivat yhdessä hankintarenkaita ja hankkivat tarvikkeita yhteisvoimin. Vasta 2010-luvulla joukko-ostamisen malli on digitalisoitumisen myötä tullut mukaan myös kuluttajapuolelle. Voimakkainta se on Kiinassa. Siellä kilpailutetaan porukalla ihan peruselintarvikkeitakin ja kilpailutuspalveluita tarjoavat yhtiöt ovat kasvaneet isoiksi pörssiyhtiöiksi.

FriendsIn Oy:n tulevaisuuden visiona on, että jatkossa Suomessakin voisi kilpailuttaa mitä vain, vaikka mansikoita. Porukassa.fi-alustalla ihmiset jaetaan kilpailutuksen kannalta sopivan kokoisiin ryhmiin esimerkiksi oman asuinkunnan tai maakunnan mukaan.

Mutta miten sana kilpailutuksesta saadaan leviämään ja ihmiset löytämään uuden alustan?

‒ Meille omin voimin markkinoiminen on työlästä ja melko tehotonta. Siksi esitimme ideamme varhaisessa vaiheessa ammattiliitoille ja muille yhteisöille, joissa on paljon jäseniä. Niissä ymmärretään yhdessä tekemisen voima jo valmiiksi ja niiden kautta voimme tavoittaa nykyisellään lähes miljoona suomalaista. Tavoitteenamme on saada kumppaneiksi lisää suuria järjestöjä, Kalliokoski kertoo.

Digitaalinen osuuskunta

‒ Digitaalinen osuuskunta, sellainen me olemme. Se on itse lanseeraamamme termi. Osuuskunnan pääroolihan on taloudellisten etujen tuottaminen sen jäsenille. Meillä ei kuitenkaan ole mitään hallintohimmeleitä ympärillä, sillä toimimme kevyesti digitaalisella periaatteella.

Kalliokoski kertoo olevansa erityisen ylpeä yrityksessään juuri siitä, miten idea toteutettiin käytännössä nopeasti ja ketterästi. Rahoituskuviotkin järjestyivät nopeasti POP Pankki Lappajärven kanssa asioidessa.

‒ On mukava asioida sellaisen pankin kanssa, jolla on kasvot.

Tulevaisuuden suhteen Kalliokoski on luottavainen.

‒ Olen varma, että tästä kun mennään muutama vuosi eteenpäin, alustamme on lähes kaikkien täysi-ikäisten suomalaisten tavoitettavissa. Porukassa-palvelu avataan valtakunnallisena huhtikuussa 2021, jolloin jokaisessa Suomen kunnassa on oma Porukassa-verkkopalvelu.

- Olemme jo nyt osoittaneet, että idea on toimiva ja hyvä. Alusta voisi olla tulevaisuudessa vaikkapa eräänlainen sosiaalinen media. Sivustolla ollaan omalla naamalla ja kutsutaan kavereita mukaan kilpailutukseen.

Kuva porukassa.fi-palvelusta

 

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä