Hyppää sisältöön

Kassavirran kurimus

Yrittäjällä on arjessaan monenlaisia haasteita. Yhdelle byrokratia on alituinen ahdistuksen aihe, toisella tökkii myyntiosaaminen. Omalla yrittäjäurallani harmia aiheutti kassavirran ryöpsähtely.

Talousuutisista saa helposti sen kuvan, että yritysten suurin kasvun este on investointien ja osaajien puute. Keskustelupalstoilla taas kirotaan byrokratiaa ja korkeita tuotantokustannuksia. Tuotteistamisessa ja brändäämisessäkin jäämme kuulemma aina jälkeen ruotsalaisista.

Nämä ovat varmasti ongelmia varsinkin kasvuyrityksille ja kansainvälistä läpimurtoa tavoitteleville. Suomessa on kuitenkin tuhansia pieniä ja keskisuuria yrityksiä, joilla toiminnan perusteet ovat kunnossa: tuotanto pelaa, hallinto hoituu, henkilöstö on motivoitunutta ja osaavaa.

Ongelmaksi voi silti muodostua kassavirran ailahtelu. Ainakin omalla kohdallani juuri tulo- ja kulupiikkien täsmäytys aiheutti ajoittain päänvaivaa.

Kulut kasvavat, tulot tulpan takana

Yritystoiminnan vakiintuessa myös kulut vakiintuvat. Tuotannon ylläpitäminen ei silti ole ilmaista. On vuokrat, vakuutukset, verot, eläkkeet ja palkat... Kassa tyhjenee aina tasaisen tappavasti, mutta tulovirta on harvoin yhtä säännöllinen. Jos tase ei ole poikkeuksellisen vahva ja likvidi, tiedossa voi olla ongelmia.

Tulovirta voi nimittäin olla epäsäännöllinen silloinkin, kun kaikki painavat täysillä töitä ja tase on tulevista saamisista turvoksissa. Joskus hankkeet maksetaan vasta niiden päätteeksi, joskus projektin aloittaminenkin edellyttää investointeja. Myös maksukäytännöt maiden välillä voivat aiheuttaa kitkaa. Omassa yrityksessäni juuri kansainvälisen laskutuksen viipeet olivat pahin pullonkaula. Varsinkin Keski- ja Etelä-Euroopan maissa kolmen tai neljänkin kuukauden maksuajat olivat yleisiä ja ylipäätään laskuttamaan päästiin usein vasta projektin päätteeksi. Joskus käytännöt olivat vieläkin erikoisempia ja esimerkiksi Britanniasta palkkiot saattoivat tulla kirjepostin mukana shekkinä.

Syynä pitkiin maksuaikoihin ovat usein pitkät alihankintaketjut, jotka ulottuvat maasta tai mantereelta toiselle. Jos koko ketju panttaa maksuja, kunnes raha on omassa kassassa, ketjun häntäpäässä joudutaan kiristämään vyötä moneen kertaan ennen kuin palkkiot viimein valuvat tilille. Vastuullinen yrittäjä ei tietenkään sysää ongelmaa omien työntekijöiden tai hankkijoiden niskaan. Harvalla pienyrittäjällä on kuitenkaan puskuria useiden kuukausien vuokriin ja palkkoihin, ja vielä harvemmalla on vipuvartta vaatia ulkomaisilta asiakkailta Suomessa yleisiä kahden viikon maksuaikoja.

Ongelmia voi toki olla suoremmissakin asiakassuhteissa. Sääliksi kävi esimerkiksi japanilaista media-alan kollegaani, joka kertoi asiakkaidensa maksavan hänelle vuoden kaikki projektit kerralla - kerran vuodessa.

Kalenteri täynnä, kassa tyhjä

Erityisen harmillista on, että monella riittäisi töitä, mutta tasaisen tappava kuluvirta ja vasta kaukaisuudessa siintävät tulot voivat tehdä tilanteesta kestämättömän. Epävarmassa tilanteessa moni ei saa tai uskalla ottaa lainaa. Kassavajeen pelossa voi jäädä isot projektit aloittamatta ja kasvun edellyttämät rekrytoinnit ja investoinnit tekemättä.

Omassa yrityksessäni luovimme eteenpäin säntillisen kassanseurannan ja tarkan taloudenhoidon avulla - pahimmissa paikoissa omia palkkioita viivästyttämällä. Ennakoinnin avulla kaikesta selvittiin ja laskut maksettiin aina ajallaan. Kaikilla ei ole mahdollisuutta samaan - varsinkaan jos korona on vienyt kassasta liikkumavaran. Kolmen kuukauden odotus kulujen juostessa on monelle yritykselle kuolinisku, vaikka rahapato olisikin jo avattu maailman toisella laidalla.

Onneksi moni asia parantunut sitten omien yrittäjävuosieni. Alvien jaksotus on aiempaa helpompaa ja maksuliikenne Euroopassa paljon sujuvampaa. Kukaan ei enää lähettele postissa paperishekkejä - edes Brexitin jälkeisestä Britanniasta.

Myös pankeilla on uudenlaisia rahoituspalveluja kassavirran tasaamiseen. Yksi kätevimmistä on POP Pankin ja PURO Financen Laskuraha, jolla laskut voi muuttaa kassavirraksi niiden maksuajasta huolimatta. Moisesta en osannut aikoinaan edes haaveilla, vaan keskityin kalenterointiin ja excelin pyörittelyyn.

Onneksi kehitys kehittyy, ja raha liikkuu.

Tuomo Karvonen

Kirjoittaja on entinen kieli- ja viestintäalan yrittäjä ja tarkan markan excel-touho.

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä