Hyppää sisältöön

Kauhajoella koulutetaan suomalaisia pelialan osaajia – maskotti inspiroi tasohyppelyjä ja kolikkojahteja

”Tehän olette jo pitkällä”, huudahtaa Vuoksin Suupohjan koulutuskuntayhtymän tieto- ja viestintätekniikan lehtori Sakari Äijö. Jättinoppa pyörähtää peliareenalle ja Android-laitteille monipeliä suunnitelleen ryhmän jäsenet hymyilevät. ”Todella, viikossa on jo tapahtunut paljon. Ulkopuolisen silmiin tämä peli voi vieläkin näyttää hieman rosoiselle, mutta kun tietää, mitä tämä on opiskelijoilta vaatinut, peli näyttää erittäin hyvälle”.

Monopolista innoituksensa saanut peli on aiheuttanut suunnittelijoilleen monenlaista pään vaivaa. Android-laitteille ei ole kovin montaa yhtä aikaa useamman pelaajan pelattavaa peliä ja syykin alkaa valjeta nuorille Vuoksin opiskelijoille. He aikovat silti murtaa myytin. ”Parasta tässä on juuri se, että opiskelijat katselevat asioita tuorein silmin, eikä heillä ole kokemuksen tuomia rajoitteita”, Äijö kannustaa.

Pankin briifistä syntyi joukko custom-pelejä

POP Pankki Suupohjan markkinoinnissa toimiva Tomi Saarijärvi on aiemmin opettanut muun muassa 3D-mallinnusta Vuoksin opiskelijoille. Tomin kiinnostus ja pankin tarve aktivoida asiakkaita eri keinoin toimivat luontevana siltana aloittaa koulutussopimusprojekti ohjelmistokehittäjä-opiskelijoiden kanssa.

Pankin toiveena oli joko lyhyempi esimerkiksi messuilla pelattava peli tai pidempi esimerkiksi sovelluskauppaan ladattava peli. Pelissä tulisi olla elementtejä pankin graafisesta ilmeestä, mutta muuten opiskelijoille annettiin vapaat kädet.

2D-tasohyppelypeli POP! Hop to the top -pelin suunnittelijaryhmä valitsi päähahmokseen POP Pankin papukaijamaskotin Poppikaijan. Maskotin tulee tietyssä ajassa etsiä sulkia. Alhaalta nouseva vesi pitää huolta, ettei paluuta alkupisteeseen ole. Opiskelijat ovat tehneet pelin pelattavaksi suomen ohella myös ruotsiksi ja englanniksi.

”Minusta kieliasia oli jotenkin alusta lähtien selvä, koska pankilla on myös muun kuin suomenkielisiä asiakkaita. Pelin pitää pystyä palvelemaan kaikkia asiakkaita”, toteaa POP! To the top -ryhmään kuuluva Salla Oravamäki.

Koodauskin on asiakaspalveluammatti

Asiakkaan toiveen kuuleminen on Sakari Äijön mielestä projektin tärkeimpiä anteja. ”Meillä halutaan aidosti antaa eväät opiskelijoille todelliseen työelämään ja auttaa ymmärtämään asiakaspalvelun tärkeys. Ohjeiden vastaanottaminen ja toteuttaminen on olennainen osa tämän päivän työelämää. Koodarin työ on osa kokonaisuutta ja pitää ymmärtää, mistä tämä muodostuu ja miten jokainen voi osaltaan auttaa tässä.”

Tabletille suunnitellun Kolikkojahdin toimintaperiaate on helppo. Pelaaja astuu virtuaaliseen pankkirakennukseen ja alkaa etsiä eri paikkoihin piilotettuja kolikoita. Välillä testipelaajan katse harhautuu tutkimaan, millaisia huoneita taloon onkaan luotu ja kolikkoja kertyy annetussa ajassa vaivaiset neljä kappaletta. Bonuksena on kuitenkin Poppikaija-maskotin salaisen pasianssihuoneen löytäminen. Pelisuunnittelijat seuraavat testipelaajaa tarkasti tehden huomioita työnsä hiomiseksi.

Aikataulut pitää

Simppelikin peli-idea vaatii paljon toteutuakseen. Kolikkojahti-ryhmän puheenjohtaja Sauli Hanell kertoo oppineensa pelin tekemisen ohella paljon kanssaihmisistä ja ryhmässä työskentelemisestä. Myös muiden ryhmien työn seuraaminen ja kokemusten ja ideoiden vaihto on auttanut omassa työssä.

kolikkojahti-peli

poppikaijan salainen huone
Poppikaija löytyy Kolikkojahti-pelissä salaisesta huoneesta pelamasta pasianssia.

Koulu on kannustanut vapaaseen työskentelyyn, minkä esimerkiksi Salla Oravamäki ymmärtää: ”Erilaisilla ryhmillä on erilaisia toimintamalleja. Pankin briifi antoi meille paljon vapauksia, joka on tehnyt sen, että meidän on itse pystyttävä ohjaamaan työtämme siten, että peli saadaan valmiiksi.

”Yhdestä asiasta pidämme kuitenkin kiinni, ja sen on aikataulut. Aikatauluissa on pysyttävä. Luovan työnkin on taivuttava aikataulujen edessä”, summaa monia projekteja valvonut Sakari Äijö pilkettä silmäkulmassaan.

 

 

 

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä