Hyppää sisältöön
Jouni Lehmonen

Suomi osaa -blogisarja: Perinteet pikseleinä puupaneeliin

etelakonneveden_kansallispuisto_jouni_lehmonen_small
Jouni Lehmonen

Konneveden POP Pankin asiakasyritys Jukola Industries loihtii ainutlaatuista ja kaunista sisä- ja ulkoverhouspanelointia puusta. Vastaavaa ei tee kukaan muu. Innovaation takana on toimitusjohtaja Jouni Lehmonen, joka on vakuuttunut, että pikselöidyllä puulla on paikkansa myös ulkomaisilla markkinoilla.

Tunnetuin Jukola lienee Aleksis Kiven Seitsemässä veljeksessä. Konneveden Jukola Industries on nousemassa innovaatiollaan Kiven Jukolan haastajaksi ‒ ainakin mitä tunnettuuteen tulee. Pikselöityjä puisia panelointeja suunnitteleva, valmistava ja asentava yritys tähtää ulkomaille ja ainekset supervientituotteeseen ovat jo kasassa. Yrityksen nimi sekä partasuinen ja karvalakkipäinen logo ilmentävät erinomaisesti sekä itse tuotetta, että yrityksen arvomaailmaa. 

‒ Jukola Industries erottuu nimenä, siinä on jotain alkukantaista. Nimi on myös riittävän kansainvälinen olematta kuitenkaan mikään jenkkinimi, 
Jouni Lehmonen luonnehtii. 
 
Raaka-aineena on suomalainen puu, jossa yhdistyvät moderni tekniikka ja perinteiset kuviot. Lehmosen olemuksesta huokuu itsevarmuus, into ja usko omaan tekemiseen. Periksi ei anneta ja eteenpäin mennään rohkeasti. Sisukkuutta, milteipä Jukolan Juhanin kaltaista härkäpäisyyttä, on matkan varrella tarvittukin.

”Kyllä tuo on tosissaan”

Jukola Industries aloitti toimintansa vuonna 2017, mutta innovaatiolla on juuret kauempana. Ajatus pikselöidystä puupaneloinnista heräsi jo kahdeksan vuotta sitten, kun teollisen muotoilun alalla työskennellyt Lehmonen alkoi pohtia, voisiko metallitöihin käytettyä tekniikkaa soveltaa myös puuhun. 

‒ Idea on tietysti kaiken lähtökohta, mutta lisäksi erittäin tärkeää on saada ympärilleen oikeat ihmiset ja käyttöön tarvittavat välineet, jotta toteutuksen voi aloittaa, Lehmonen sanoo.

Jo yrityksen alkutaipaleella Lehmonen löysi yhtiökumppaneikseen arkkitehti Toni Österlundin, joka vastaa kuvioiden algoritmien mallinnuksesta, sekä myyntijohtaja Jani Jääskän

‒ Menestyksemme suurimpia syitä ovat olleet alan parhaiden osaajien rekrytointi ja sellaiset yhtiökumppanit, joihin voin luottaa ja joiden kanssa yhteinen sävel löytyi heti ensitapaamisella. 

Vaikka Lehmosella oli pitkä kokemus muotoilun ja tuotekehityksen saralta, tyhjästä aloittavan yrityksen perustamisessa oli omat haasteensa. Missä järjestyksessä kannattaa edetä? Ja mistä kumpuaa usko tulevaan, kun näyttöjä ei vielä ole, ja läheisille yritys näyttäytyy lähinnä aikaa vievänä unelmointina? 

‒ Siinä vaiheessa, kun tulosta rupeaa saamaan, alkaa puolison ja monen muunkin luottamus heräämään ja kaikki näkevät, että kyllä tuo on tosissaan, Lehmonen naurahtaa.
 
Jukola Industrisin kaunista puupanelointia sängyn päädyssä


Innovaatiot hautautuvat paperikasoihin

Rahoitussuunnitelmat menivät uusiksi, kun tukea haettiin esimerkiksi ELY-keskuksesta. Hitaan prosessin kompuroidessa Lehmonen, Österlund ja Jääskä päätyivät edistämään yrityksen toimintaa omillaan. 

‒ Moni upea innovaatio hautautuu täällä paperitöihin. Vaikka mekin teimme kaiken, mitä pyydettiin, ja täytimme huolella joka ikisen kaavakkeen ja annoimme näyttöjä, päätöstä rahoituksesta ei vain syntynyt. Se on todella surullista, Lehmonen pudistelee päätään.

‒ Onneksi meidän vahvuutenamme on alusta asti ollut osaava porukka ja toimiva yhteistyö Konneveden POP Pankin ja erityisesti pankinjohtaja Ari Heikkilän kanssa, joten asiat ovat sujuneet ja olemme onnistuneet oikeastaan kaikessa.

Seuraavaksi ulkomaille

Tällä hetkellä Jukola Industries työllistää noin kymmenen henkilöä. Tavoitteet ovat korkealla ja Suomessa yritys on toteuttanut jo lähemmäs 200 projektia ympäri Suomen sekä yrityksille että yksityisille tilaajille. 

Lehmonen, Österlund ja Jääskä ovat alkaneet suunnata katsetta ulkomaille. Aivan vastikään valmistui Tel Avivin Suomen suurlähetystöön tehty tilaustyö, jonka geometrinen puupinta ilmensi revontulia. Valon ja varjon leikki saa revontulikuvioon taianomaista eloa. Lähitulevaisuudessa innovaatiota on tarkoitus lähteä tarjoamaan kansainvälisille markkinoille laajemminkin. 

- Tässä on kuva Pirkka-lehdestä muutaman vuoden takaa, Lehmonen näyttää kuvaa perinteisin kuvioin koristellun lapasen neulontaohjeesta. – Suurin osa näkee tässä lapasen. Minulle tämä näyttäytyy puupinnalle toteutettuna kuviona rakennuksen seinässä. Tällaiselle perinnekuviolle on varmasti kysyntää vaikkapa norjalaisessa hiihtokeskuksessa.

Ei ihme, jos kauniit ja uniikit puupinnat kiinnostavat. Pohjoismainen design ja puu raaka-aineena ovat todennäköisesti suositumpia kuin koskaan ja suosio vain jatkaa kasvuaan. Matemaattisiin malleihin perustuvia kuvioita, leikkauksia ja värejä on tarjolla loputtomiin ‒ ja kaikki on toteutettu suomalaiselle puupinnalle. Tämä näyttäisi hyvältä omassakin kodissa! 

kansallispuisto_kyltti-1

Myös valokuvista voi saada seinälleen komean puupikselityön ja vuosia luontokuvaajana toiminut Lehmonen onkin toteuttanut monia töitä omien valokuviensa pohjalta. Tässä todella on sitä jotakin ja ehdottomasti suomalaista innovointia parhaimmillaan!

Katso video Konnevedeltä ja Jukola Industries -yrityksestä!

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä