Miksi pankki ilmoittaa verkkopankkiviestistä tekstiviestillä?

Oletko saanut pankilta sähköpostia tai tekstiviestin, jossa kerrotaan sinulle verkkopankkiin lähetetystä viestistä? Tällaisia viestejä kutsutaan herätteiksi ja niillä varmistetaan, että asiakas huomaa tiedotteen. Käytäntö vaikuttaa kieltämättä erikoiselta, mutta heräteviesteille on hyvä syy.

Tietoturvasyistä pankit lähettävät tärkeät tiedotteet entistä useammin verkkopankkiin. Harva tarkistaa verkkopankkiviestinsä päivittäin, ja moni unohtaa ne kokonaan. Tiedotteet voivat kuitenkin koskea esimerkiksi muuttuvia palveluhintoja tai -ehtoja. Silloin on tärkeää, että asiakas voi arvioida muutosten vaikutuksia ennen niiden voimaantuloa ja tarvittaessa valita tilalle toisen palvelun. Jotta asiakas varmasti on tietoinen muutoksista, laki velvoittaa pankkeja lähettämään hänelle erillisen muistutusviestin, eli herätteen.

Pankkien nimissä tehdään paljon huijausyrityksiä. Jotta heräteviestit eivät tarjoaisi huijareille lisää mahdollisuuksia, herätteet ovat mahdollisimman yleisluontoisia ja niissä ei koskaan ole klikattavia linkkejä.  Niissä kerrotaan vain verkkopankissa odottavasta viestistä. Varsinaisen viestin voi siis lukea vain kirjautumalla itsenäisesti verkkopankkiin tai mobiilipankkiin.

Jotta varmasti saat herätteet, tarkista verkkopankista, että yhteystietosi ovat oikein.