Hoppa till innehåll

Ofta ställda frågor - Nättjänster

Ofta ställda frågor om nättjänster.

Temat

Registrera ditt mobiltelefonnummer i nätbanken. Då får du tillgång till två tjänster som ökar användbarheten och säkerheten: att frigöra en låst användarkod och tilläggsbekräftelse av betalningar.

Tilläggsbekräftelse av betalningar

Tilläggsbekräftelsen av betalningar ger ökad säkerhet i nätbanken när du betalar till en ny mottagare. Genom att ta tilläggstjänsterna i bruk får du alltid ett säkerhetstal som sms till din mobil när du betalar en räkning till ett konto som du inte tidigare har betalat till. Sms:et är avgiftsfritt för dig.

POP Nätstund är ett praktiskt sätt att sköta ärenden med våra experter hemifrån utan att besöka banken. För det behöver du en lugn plats, en dator eller en mobil enhet med nätförbindelse och nätbankskoder till någon finländsk bank.

Har du råkat glömma lösenordet till nätbanken och i samma stund har bankkoderna låst sig?

Du kan frigöra användarkoden på egen hand om den har låst sig för att fel lösenord har
angetts.

  1. Logga in i nätbanken på:
    Lösenordet är låst. Du kan öppna lösenordet här klicka på ”här”
  2. sidan ”Öppna lösenord som låst sig” öppnas.
    Knappa in
    - din personbeteckning
    - din användarkod i nätbanken
    - bekräftelsekoden som du fått till mobilen
    - säkerhetstalet som begärs på nyckelkodskortet
  3. ”Lösenordet har öppnats”
    Läs anvisningen och klicka sedan:
    ”Logga in här”
  4. Logga in i nätbanken genom att ge
    - din användarkod
    - som lösenord säkerhetstalet 01 på nyckelkodskortet
    Bekräfta inloggningen.
  5. Byt lösenord. Ge ett nytt lösenord (6–8 tecken). Stora och små bokstäver är olika
    tecken.

Om nätbanken låst sig på grund av ett felaktigt säkerhetstal kan den fortfarande
öppnas endast i din egen bank.
Den som använder mobilbanken spelar själv en viktig roll i fråga om hur säkert det sist och slutligen är att uträtta ärenden. För det första är det mycket viktigt att komma ihåg att en mobil enhet på samma sätt som bankkoder som behövs för bankärenden alltid är personliga. De får alltså aldrig överlåtas till någon annan.
 
Det är också väsentligt, som i många andra sammanhang, att bankkodernas olika element såsom användarkod, lösenord och till exempel nyckelkodskortet på papper inte får förvaras på en och samma plats.
 
Vad gäller mobila enheter är det viktigt att skärmlåset alltid är påkopplat i enhetens inställningar. På så sätt förhindras missbruk av enheten effektivt om den till exempel blir stulen. Det är också viktigt att till alla delar ha enheten uppdaterad med de nyaste uppdateringarna för såväl operativsystem, webbläsarprogram som för de appar som installerats på enheten. I mobilvärlden är det även viktigt att appen för mobilbanken laddas ned hos en tillförlitlig källa, i praktiken i App Store (iPhone) eller i Google Play (Android-telefoner). Du kommer väl också ihåg att logga ut ur bankappen när du uträttat dina ärenden.  

Källa: datasäkerhetskonsult Ville Niilekselä, F-Secure
Med tanke på datasäkerheten är smarta enheter med egna operativsystem något säkrare jämfört med vanliga datorer, vilket beror på många olika omständigheter. Faktum är emellertid att det finns olika skadliga datorprogram även i mobila enheter. 
 
Man kan säga att bekämpning av olika skadliga datorprogram på mobila enheter är som ett polislås på dörren till bostaden: det erbjuder klart ökad säkerhet, och det är svårt att tänka sig att de för med sig någon egentlig olägenhet.  Det rekommenderas alltså att man har ett program som bekämpar skadliga datorprogram i bruk i mobilen. 
 
Källa: datasäkerhetskonsult Ville Niilekselä, F-Secure
Mobilbanken är på många sätt till och med ett säkrare alternativ jämfört med en vanlig nätbank.  I nätbanken loggar man in via en webbläsare medan man loggar in i mobilbanken via en särskild app. Med tanke på datasäkerheten finns det många fördelar med att logga in via en app.
 
Den som loggar in via en webbläsare kan bli föremål för nätfiske om personen loggar in t.ex. via en länk som kommit per e-post där man uppmanas att logga in i sin nätbank. Problemet är då att den aktuella länken inte leder användaren till bankens ”rätta” webbplats utan till en bluffsida som skapats för detta syfte med avsikten att få användaren att lämna ut uppgifter som behövs för att logga in.
 
Den som använder mobilbanken loggar in i mobilbanken via en app som hen själv laddat ned och som alltid är den samma. I mobilvärlden är det relativt lätt för den som upprätthåller systemet att upptäcka och radera eventuella oriktiga appar.  Också olika saker som gäller uppdateringar av operativsystem är lättare att behärska just i mobila enheter.
 
Källa: datasäkerhetskonsult Ville Niilekselä, F-Secure

POP Banken tillhandahåller för närvarande ingen egen lösning för mobilbetalning, men vi följer noga utvecklingen på marknaden och kundbeteendet. POP Bankens kort kan ändå anslutas till exempel till tjänsten Mobile Pay, och via den går det att göra mobilbetalningar.

Ja. Rabatten gäller försäkringsavgiften för första året.  Du har väl märkt att du också kan köpa till exempel motorcykelförsäkring via POP Mobil. 

Appen fungerar på pekplattor. Vyerna kan se lite olika ut med olika upplösningar, men alla funktioner finns tillgängliga.

Nu för tiden sänder många fakturerare fakturor per e-post till sina kunder. Elektroniska fakturor har ofta en virtuell streckkod, dvs. en nummerserie, som innehåller uppgifterna för betalningen.  Du kan enkelt kopiera nummerserien på fakturan, och när du trycker på knappen Lägg till streckkod läser appen betalningens uppgifter och för dig direkt till betalningen. Lite på samma sätt som i den redan bekanta funktionen skanna streckkod. 

POP Mobil-versionen för Android fungerar i 6.0 och nyare operativsystem. Versionen för iPhone fungerar i 11.0 och nyare operativsystem.  Telefonens operativsystem syns i de flesta modeller i telefonens inställningar. Du kan också kolla om du kan uppdatera operativsystemet till ett nyare. 

De äldre operativsystemen har lämnats bort då antalet användare minskar och på grund av risker i datasäkerheten i samband med uppdateringar. Windows-telefoner stöds inte heller eftersom Microsoft har slutat utveckla dem. Nätbankens webbläsarversion kan användas på mobilerna även i fortsättningen.

POP Mobil fungerar automatiskt på svenska om du valt svenska som språk för mobilen.  Om du har valt något annat språk har POP Mobil finska som standardspråk. Om mobilens huvudspråk är till exempel engelska och svenska väljs som 2 språk ändras språket på POP Mobil till svenska.

Uppgiften om version syns i POP Mobil när du väljer punkten ”Mer” på undermenyn. Uppgiften syns under ditt namn.

Det kan de. Företagskunder kan mycket enkelt bl.a. granska kontouppgifter och betala fakturor. De kan också bekräfta betalningar behändigt med kodappen POP Nyckel.

Det kan du. Tryck på ikonen med + tecknet och två silhuetter på sidan ”Logga in”. Nu kan du skapa en ny profil.

I fortsättningen kan du välja vilken profil du vill logga in med genom att svepa med fingret från höger till vänster på rutan.

Kontrollera följande innan du gör något:

  • Vem är den verkliga avsändaren till meddelandet? Om du ser en okänd e-postadress som avsändare där slutet leder till en sida som verkar främmande kan det vara fråga om försök till bedrägeri. Meddelandets avsändare kan också maskeras, och den verkliga avsändaren är inte nödvändigtvis den som står som avsändare. Det är alltså viktigt att kontrollera vilken adress meddelandet verkligen har sänts från.
  • Uppmanar meddelandet till att ange personliga uppgifter eller att logga in i bankens tjänst via en länk i meddelandet? Banken ber aldrig sina kunder att logga in i sina tjänster via en länk i e-post eller att överlåta uppgifter via e-post.
  • Är meddelandet skrivet på dålig finska eller svenska? Bluffmeddelanden kan tyvärr vara mycket skickligt utförda, men ibland kan grova skrivfel avslöja ett meddelande som försök till bedrägeri.
  • Leder länken i meddelandet till webbplatser med en adress som är okänd eller speciell och skiljer sig från adressen till POP Bankens webbplats.
  • Har meddelandet ett erbjudande som verkar för bra? Oftast är det också alldeles för bra för att vara sant.
  • Det är också bäst att vara skeptisk mot en brådskande eller kritisk begäran om uppdatering. Banken meddelar om sina ärenden via andra kanaler och ber aldrig en kund att uppdatera system genom att klicka på en länk.
  • POP Bankens nyhetsbrev sänds endast till dem som prenumererat på det eller som gett tillstånd till elektronisk marknadsföring
  • Banken meddelar också alltid om viktiga ärenden via andra kanaler. Öppna POP Mobil eller skriv själv webbplatsens adress i webbläsarfältet och kontrollera om det finns meddelanden om samma sak på sidan eller i nätbanken.

Läs mera om bluffmeddelande

Har du fått ett e-postmeddelande eller ett sms av banken där du informeras om ett meddelande som skickats till dig i nätbanken? Sådana meddelanden kallas larm och de skickas för att säkerställa att kunden märker meddelandet. 

 

Av datasäkerhetsskäl skickas viktiga meddelanden i huvudsak till nätbanken. Meddelandena kan till exempel gälla ändringar i servicepriserna och -villkoren. För att kunden ska vara medveten om ändringarna förpliktar lagen bankerna att skicka kunden ett separat påminnelsemeddelande, dvs. ett larm. Det egentliga meddelandet kan alltså läsas bara genom att logga in självständigt i nätbanken eller mobilbanken.

Du kan spärra nätbanken genom att ringa nätbankens spärrtjänst. Spärrtjänsten betjänar varje dag dygnet runt.

Spärrtjänsten betjänar också om du misstänker att utomstående kommit över dina kortuppgifter.

Spärrtjänsten för kort och nätbankskoder:

  • Från Finland, tfn 020 333
  • Från utlandet, tfn +358 20 333

För nätbanken behöver du nätbankskoder och ett lösenord som du skapar själv samt ett separat identifieringsverktyg (kodappen POP Nyckel och kodkort).

Du får tillgång till dem genom att ingå nätbanksavtal med din POP Bank. Efter att du ingått avtal får du koderna med vilka du kan logga in i nätbanken och POP Mobil samt registrera kodappen POP Nyckel.

Du laddar ner POP Nyckel avgiftsfritt. Du kan registrera POP Nyckel när du är kund i POP Banken och har nätbankskoder. Användningen av kodappen POP Nyckel ingår i priset för bankkoderna. 

POP Nyckel anlitar datakommunikationsförbindelser på det sätt som du bestämt i mobilens inställningar.  Du får information om eventuella avgifter för datakommunikation från din operatör.

1. Ladda ned appen POP Nyckel på din smartmobil eller pekplatta i appbutiken och installera den på din enhet.

AppStore (Apples enheter iPhone och iPad) 
Google Play (Android-telefoner och enheter) 

2. Starta appen genom att trycka på den gröna nyckelikonen.

3. Registrera POP Nyckel med dina nätbankskoder och nyckelkodskortet. Du får en en tilläggsbekräftelsekod per sms. Slutför ibruktagningen genom att ange denna tilläggsbekräftelsekod.

Välj den pinkod du använder för att öppna appen i fortsättningen och namnge ditt användarkonto.

Den nya kodappen POP Nyckel kan användas till exempel för att logga in i nätbanken, för att bekräfta räkningar och för att identifiera sig i tjänster hos tredje parter såsom på skattemyndighetens eller FPA:s webbplatser.

POP Nyckel är en app från POP Banken som underlättar vardagen. Med den kan du identifiera dig och bekräfta betalningar smidigt utan att behöva gräva fram pappret med sifferkoderna. Med POP Nyckel kan du identifiera dig i POP Nyckel och nätbanken samt i tjänster hos tredje parter. Ta POP Nyckel i bruk genom att ladda ned den i appbutiken: För Android och iPhone 
 
Du kan läsa mer om POP Nyckel på webbsida.

POP Nätstund är POP Bankens videomöte mellan dig och en expert på POP Banken oberoende av tid och plats, vilket gör det lättare att sköta bankärenden än någonsin tidigare. På POP Nätstund sköter du dina bankärenden säkert och tillförlitligt.

Du startar Nätstunden så här:

  1. Kopiera möteskoden från inbjudan till POP Nätstund
  2. Gå till poppankki.fi och välj POP Nätstund. Identifiera dig med dina nätbankskoder och klistra in möteskoden i fältet för den. Testa utrustningen före mötet.
  3. Starta mötet genom att klicka på startikonen.

Efter mötet får du eventuella avtal till din nätbank för underskrift.

Observera följande:

  • Du kan identifiera dig i POP Nätstund med alla bankers nätbankskoder.
  • POP Nätstund är ett videomöte. Kontrollera att din utrustning har en fungerande webbkamera. Du kan koppla en separat webbkamera till enheten.
  • När du för första gången deltar i ett POP Nätstund ber applikationen dig godkänna aktivering av din utrustnings kamera och mikrofon. Klicka på Tillåt i popup-fönstret.

Mötena inspelas alltid för att förbättra och säkerställa servicekvaliteten.

Du kan boka tid för POP Nätstund på följande sätt:

  1. via tidsbokningen 
  2. genom att skicka ett nätmeddelande via nätbanken
  3. genom att fylla i kontaktblanketten på poppankki.fi
  4. genom att ringa din POP Bank.

Alla POP Bankers kontaktuppgifter finns på poppankki.fi.

POP Nätstund använder en webbaserad applikation, som du kan logga in i via webbplatsen poppankki.fi. Du hittar applikationen POP Nätstund på förstasidan och i servicemenyn.

Identifiera dig med dina nätbankskoder före mötet.  Du kan identifiera dig med alla bankers nätbankskoder.

I samband med identifieringen ska du ange möteskoden. Kopiera möteskoden från inbjudan och klistra in den i fältet där den ska anges.

Under mötet är det möjligt att kalkyler och annat material relaterade till din privata ekonomi visas på skärmen. Vi rekommenderar att du väljer en avskild plats för mötet där utomstående inte kan se din datorskärm.

Under mötet kan du också skriva meddelanden till andra deltagare med POP Nätstundens

Före POP Nätstunden ska du identifiera dig.

Därefter kan du ansluta dig till mötet genom att klicka på Starta POP Nätstund. Kameran och mikrofonen aktiveras automatiskt när du ansluter dig. Du kan testa ljud- och kamerainställningarna före mötet genom att klicka på Testa utrustningen. Under mötet kan du när som helst stänga av kameran och mikrofonen.

Under mötet kan du skicka meddelanden till andra deltagare via pratbubblan nere till höger på verktygsraden.

På möten blir det ofta aktuellt att visa olika slags kalkyler eller annat material. Med bildskärmsikonen kan du ändra skärmstorlek till exempel till helskärm. I helskärmsläge syns material som visas med större storlek. Du kan återvända till en mindre skärm genom att klicka på ikonen på nytt.

Beakta att material som visas på din skärm även kan ses av utomstående i närheten. Innan mötet börjar ska du se till att du befinner dig på en plats där du kan tala och sköta bankärenden konfidentiellt.

På POP Nätstund kan du diskutera alla viktiga och aktuella ärenden smidigt, till exempel i vardagsrumssoffan. Under webbmötet kan du sköta såväl POP Ekonomistunden som frågor om lån, sparande och placering. Vi går tillsammans igenom dina ekonomiska frågor och tar fram optimala lösningar. Under webbmötet kan din personliga expert på POP Banken visa dig åskådligt material och kalkyler relaterade till din ekonomi.

Du behöver inte vara kund hos POP Banken för att delta i ett POP Nätstund, utan du kan identifiera dig och delta i mötet med alla bankers nätbankskoder. Du kan också på förhand fylla i till exempel en låneansökan på vår webbplats. Då kan vi fokusera på frågor som är viktiga för dig på mötet.

Som POP Bankens kund får du inbjudan till POP Nätstund till nätbanken. Om du ännu inte är kund får du inbjudan med ett krypterat e-postmeddelande.

Kontrollera och uppdatera vid behov dina kunduppgifter på förhand i nätbanken för att säkerställa att mötet löper så smidigt som möjligt. Du kan också fylla i låneansökan på nätet före mötet. Då kan vi använda tiden till att sköta ärenden som är viktiga för dig.

Vi rekommenderar hörlurar för att säkerställa ljudkvaliteten och hörbarheten.

Du kan också testa anslutningen för webbmötet på förhand. Då kan du kontrollera att din utrustning fungerar.

Kontrollera också att din omgivning är rofylld och störningsfri före mötet.

POP Nätstund är ett videomöte. För webbmötet behöver du dina personliga nätbankskoder, en dator eller pekdator och gärna en fast nätförbindelse.

Kontrollera också att din enhet har en webbkamera. Du kan också använda en separat webbkamera som är kopplad till enheten och hörlurar med mikrofon. Många telefoner och laptoppar har en integrerad kamera, som fungerar utmärkt på POP Nätstund.

Som POP Bankens kund får du inbjudan till POP Nätstund till nätbanken. Om du inte är kund får du inbjudan med ett krypterat e-postmeddelande.

Ja, en till tre kunder kan delta utöver banktjänstemannen.

Eftersom deltagande i POP Nätstund förutsätter stark autentisering av varje deltagare, ska alla som deltar ha en finländsk banks nätbankskoder, och varje deltagare ska identifiera sig separat. Varje deltagare får en personlig inbjudan med koder av banken.

När man sköter bankärenden är säkerhet en prioritet. Därför använder POP Nätstund alltid en krypterad nätförbindelse. I adressfältet i din webbläsare bör det alltid i början av nätadressen synas en låsikon, och adressen bör börja med bokstäverna HTTPS. Dessa detaljer visar att förbindelsen är krypterad och att dina personuppgifter behandlas på ett säkert sätt.

Alla deltagare i POP Nätstund identifierar sig med sina personliga nätbankskoder. Således kan både banktjänstemannen och alla deltagare vara säkra på att ingen deltar med falsk identitet.

Varje deltagare i POP Nätstund väljer dock själv var de deltar i mötet. Se därför till att lokalerna där du befinner dig gör det möjligt att tala konfidentiellt om ekonomiska frågor. Se också till att utomstående inte kan se din skärm bakom ryggen på dig.

Alla POP Nätstunden inspelas automatiskt.

Webbmötet fungerar med de flesta PC- och Mac-datorerna och -operativsystemen. Om du har wifi kan du också använda iPad, Windows-pekdator eller smarttelefon.

Ha telefonen i närheten med tanke på eventuella problem.

Om du stöter på tekniska problem relaterade till POP Nätstund, ska du kontakta den banktjänsteman med vilken du avtalat om mötet. Banktjänstemannens kontaktuppgifter finns i inbjudan till POP Nätstund. I allmänhet kan problemen lösas med ett telefonsamtal.

Vid behov hittar du POP Bankernas alla kontaktuppgifter i kontorssökningen på sidan  Hitta oss på poppankki.fi. Du hittar banktjänstemannens kontaktuppgifter under ditt kontor.