Hoppa till innehåll

Konsumentens rättigheter vid betalning i Europa

Mer information om konsumentens rättigheter

Betalning i EU och EES-länder (Island, Norge och Liechtenstein) är lika enkelt och tryggt som i hemlandet.

  • Tilläggskostnader får inte längre tas ut när man betalar med kort som beviljats i EU.
  • Bestämmelserna gäller alla elektroniska betalningar (t.ex. kontoöverföring, direktdebitering och kortbetalning).
  • Var och en som bor lagligen i EU har rätt till ett bankkonto som man kan betala elektroniskt från (”betalkonto”).

Var och en som bor lagligen i EU har rätt till minst ett betalkonto med grundläggande funktioner som är avgiftsfritt eller har ett rimligt pris. Innehavaren till ett sådant konto får ett bankkort och kan göra kontantuttag, spara medel på kontot samt utföra och ta emot betalningar.

Med hjälp av eurokontot kan du sköta alla dina betalningar i Europa.

  • När du betalar en eurobetalning från ett land till ett annat är avgifterna de samma som vid eurobetalningar i hemlandet...
  • ...och från och med 15.12.2019 är de också de samma som avgifterna för inrikesbetalningar som betalas i nationell valuta.
  • När du lyfter euro från andra kontantautomater än din egen banks automat utomlands får avgifterna inte vara högre än i Finland.

Mer uppgifter om konsumenters rättigheter till betaltjänster finns i Europeiska kommissionens broschyr här.

Välkommen att bli vår kund

Ta kontakt