POP Bankens dataskyddsbeskrivning
POP Bankgruppen som är personuppgiftsansvarig ska upprätthålla en uppdaterad beskrivningen över behandlingen av de personuppgifter som den ansvarar för.
Skyddet av personuppgifter och konfidentialitet är en hjärtesak för oss. Här berättar vi hur POP Bank-gruppen behandlar personuppgifter, vilka rättigheter du har och hur behandlingen av personuppgifter regleras och övervakas.
POP Bank-gruppen använder dina personuppgifter endast för planerade syften som du informeras om eller alternativt med ditt samtycke. De uppgifter som vi samlar in behövs för att vi ska kunna erbjuda våra kunder tjänster eller fullgöra våra bindande skyldigheter.
Vår behandling av personuppgifter baserar sig i allmänhet på avtal och åtgärder som föregår avtal. Behandlingen kan också basera sig på myndighetsrelaterade skyldigheter, till exempel på grund av skattelagstiftningen. I vissa situationer baserar sig behandlingen på vårt berättigade intresse, till exempel direktmarknadsföring såvida du inte förbjudit det eller utveckling.
Uppgifter samlas in bland annat för beviljande av kredit, uppföljning av betalningar och investeringstjänster enligt lagstiftningen. Vi använder dina personuppgifter också för att utveckla våra tjänster samt för kvalitetskontroll och marknadsföring. Vi följer upp och analyserar användningen av våra produkter och tjänster, och vi segmenterar kunder för att kunna tillhandahålla bättre tjänster och rikta vår marknadsföring. Vi behandlar också uppgifter i utbildningar och för att göra tjänsterna säkra.
Förutom av dig får vi information från till exempel offentliga register, myndigheter, kredit- och kundupplysningsregister samt våra samarbetspartner. Om en affärs- eller servicetransaktion förutsätter det spelar vi in samtal och sparar meddelanden för att säkerställa innehållet i dem.
I all vår verksamhet och utveckling följer vi dataskyddsförordningen och personuppgiftslagen samt god banksed, uppförandekoden för behandling av personuppgifter och banksekretess. Banksekretessen begränsar utlämnande av uppgifter som banken har om dig – vi lämnar ut uppgifter endast om lagen kräver det eller med ditt samtycke.
I och med dataskyddsförordningen har du större rättigheter att ta del av och påverka hur dina uppgifter behandlas. Du kan till exempel:
Ytterligare information finns i dataskyddsbeskrivningarna. En dataskyddsbeskrivning är ett dokument som beskriver datainnehållet i bankernas kundregister samt rättsgrunden för och syftet med behandlingen av uppgifter. Dataskyddsbeskrivningarna finns på bankernas webbplats under Nyttig information.
Du kan be om att få kontrollera dina uppgifter via nätbanken. Du kan också göra det personligen på något av våra serviceställen. Då ska du intyga din identitet. Du får utdraget av dina uppgifter till nätbanken, per post eller personligen inom en månad.
Om du vill ha en digital kopia av alla de uppgifter som du lämnat kan du också begära det via nätbanken eller på ett serviceställe.
I regel överför vi inte uppgifter till så kallade tredjeländer, dvs. länder utanför EU och EES. I situationer där vi överför uppgifter till tredjeländer ska följande villkor uppfyllas.
POP Bankgruppen som är personuppgiftsansvarig ska upprätthålla en uppdaterad beskrivningen över behandlingen av de personuppgifter som den ansvarar för.
Vi använder kakor (cookies) i våra tjänster för att förbättra användarvänligheten, effektiviteten och säkerheten. Med hjälp av kakor följer vi med användningen av tjänsterna, förbättrar innehållet och användbarheten på webbplatsen samt tillhandahåller information och tjänster som möter våra kunders behov.
En kaka är en liten textfil på en webbplats som skickas till en användares dator och lagras där. Kakor skadar inte användarens enhet eller filer.
Som användare kan du förbjuda användningen av kakor eller radera sparade kakor i webbläsaren. Det kan dock leda till att tjänsterna fungerar sämre.
Du kan administrera användningen av kakor i webbläsarens inställningar där alternativen beror på webbläsarens egenskaper.
Banken erbjuder sina kunder en identifieringstjänst med vars hjälp företag och samfund som tillhandahåller digitala tjänster kan identifiera sina kunder. Identifieringen sker med bankens nätbankskoder.
I sina identifieringstjänster följer banken identifieringsprinciper som är förenliga med Finansbranschens Centralförbunds Tupas-identifieringstjänst och bankernas servicebeskrivning av Tupas-identifieringstjänsten.
Identifieringsprinciperna och servicebeskrivningen finns på Finansbranschens Centralförbunds webbplats.
Ytterligare information om POP Bankens identifieringsprinciper finns på respektive banks webbplats under nyttig information.
POP Bankernas dataskyddsombud (Data Protection Officer) är Sini Vänskä.
Om du vill veta mer om behandlingen av personuppgifter kan du kontakta henne per e-post på tietosuoja@poppankki.fi eller per post på:
Tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter:
Dataombudsmannens byrå
Besöksadress: Bangårdsvägen 9, 6 vån, 00520 Helsingfors
Postadress: PB 800, 00521 Helsingfors
Växel: 029 566 6700
Fax: 029 566 6735
E-post: tietosuoja@om.fi