Läs hur påverkas betalningar av direktbetalningsförordningen som träder i kraft i oktober
Från och med oktober blir det möjligt att sända och ta emot SEPA-direktbetalningar (Single Euro Payments Area). SEPA-direktbetalningar når mottagaren snabbt. I och med reformen kontrolleras betalningsmottagarens namn och kontonummer. Om uppgifterna inte stämmer meddelar systemet detta.
Syftet med SEPA-direktbetalningar är att göra betalningar smidigare. Reformen möjliggör överföringar av pengar mellan betalningstjänstleverantörer på rentav 10 sekunder även på veckoslut och helgdagar.
Vad som är bra att beakta
En betalning sker automatiskt som SEPA-betalning om en betalning i euro görs inom euroområdet. En förändring är att systemet kontrollerar att betalningsmottagarens namn och kontonummerinnehavarens namn stämmer överens med varandra. Om detta inte är fallet får du ett meddelande och kan vid behov korrigera betalningsuppgifterna. Syftet med kontrollen av betalningsmottagarens namn och kontonummerinnehavarens namn är att minska och förebygga bedrägerier.
Om den nya direktbetalningen väcker frågor kan du i nätbanken ange betalningsgränser för ditt konto för att förhindra för stora betalningar. Du kan ändra säkerhetsgränserna vid behov. Det gäller också att noggrant läsa igenom bekräftelsemeddelanden. Om du får ett bekräftelsemeddelande om en betalning som du inte har gjort ska du inte bekräfta betalningen utan kontakta din bank eller spärrtjänsten på 020 333 (från utlandet +358 20 333). Spärrtjänsten betjänar dygnet runt.
På grund av ändringen måste användare av POP Mobil eventuellt uppdatera appen till den nyaste versionen för att kunna fortsätta att använda tjänsten. För att göra tjänsten smidigare rekommenderar vi att användarna tillåter automatiska uppdateringar av POP Mobil.
Konsekvenser av SEPA-direktbetalningsförordningen i synnerhet för företagskunder
En person som har rätt eller fullmakt för att teckna företagets firma kan ange säkerhetsgränser för betalningar via företagsnätbanken och ändra dem vid behov genom att kontakta banken.
På grund av direktbetalningsändringen och för att undvika missförstånd bör företag kontrollera att företagets officiella namn och fakturautställarens namn i transaktionen motsvarar varandra. Det är också bra att informera kunder om företaget vid betalningsförmedling använder en separat betaltjänstleverantör via vars konto betalningarna riktas till den egentliga mottagaren. Nu är det dags att till exempel på företagets webbplats ange information om namn relaterade till fakturering så att kunder lätt kan kontrollera uppgifterna.