Hoppa till innehåll

Blogg

  • Handfull av mynt

    Finansiera din egen lycka

    Det lönar sig alltid att spara. Det spelar ingen roll hurdana summor du kan sparar eller en hurdan egendom du har lyckats samla ihop. Det viktiga är känslan av kontroll och förmåga som sparandet ger.

  • Drömmen om vardagslyx

    Ett lyxigt sovrum och teknologi som underlättar boendet. Det hör till finländarnas inredningsdrömmar. Inredningsarkitekten ESSI NÁDOR berättar att vi vill skapa rediga och funktionella hem. – Önskemålen är också praktiska, såsom bra förvaringsutrymmen och grovkök.

  • Det tredje äldsta aktiva familjeföretaget i Finland Lignell & Piispanen värnar traditioner och söker samtidigt nytt.

    Lignell & Piispanen värnar traditioner och söker samtidigt nytt

      Det tredje äldsta aktiva familjeföretaget i Finland Lignell & Piispanen värnar traditioner och söker samtidigt nytt. Lång historia hjälper vid anpassningen i en föränderlig värld. Lignell & Piispanen är en oskiljaktig del av det savolaxiska näringslivets historia. Företagets historia sträcker sig till år 1852 då Gustaf Emanuel Ranin grundade Oy Gust. Ranin.  År 1932 köpte företaget Lignell & Piispanen som tillverkar alkohol, och som också blev hela företagets marknadsföringsnamn. Företaget avstod från sin övriga affärsverksamhet för några år sedan och koncentrerade sig uteslutande på att tillverka alkohol.  Nu exporteras Lignell & Piispanens produkter världen över, ända till Peru och Kina. Den ursprungliga andan lever fortfarande stark i företaget.   – Hantverket finns fortfarande starkt närvarande hos oss. Artesanandan och det naturnära är själen i alla våra produkter. I råvarorna värnar vi det lokala och den arktiska naturen, berättar Lignell & Piispanens verkställande direktör Kirsi Räikkönen. En av företagets första dryckesprodukter, åkerbärslikören, belönades på världsutställningen i Paris 1900.  Den finns fortfarande i vår produktion. Också bolagets övriga produktutveckling har väckt intresse i yrkeskretsar. Till exempel var Lignell & Piispanen i fjol nominerad i världens mest ansedda tävling i alkoholbranschen, International Wine and Spirit Competition, som kandidat till världens bästa tillverkare av vodka. I våras har bolagets kaffelikör, gin och två slag av vodka vunnit silver och ett slag av vodka brons i tävlingen San Francisco World Spirits. Jakten på blåbärsplantagen De internationella tävlingsframgångarna har hjälpt savolaxföretaget att få in en fot på världsmarknaden. Där är dess trumfkort uttryckligen finländskhet, tradition och särprägel.  – För några år sedan hade vi kinesiska kunder på besök på vår fabrik i Kuopio. När det blev tal om vår blåbärsvodka frågade de om de kan få se vår bärodling. Vår dåvarande verkställande direktör försökte förklara allemansrätten för dem och berätta att vi inte har någon blåbärsplantage. Slutligen tog direktören ut kineserna på en åktur till ett skogsbryn i närheten och visade var våra blåbär kommer ifrån. Det var en otrolig upplevelse för besökarna och samtidigt ett löfte om produktens kvalitet, berättar Räikkönen.   Hon tycker att internationalisering och att värdesätta rötterna är lysande bundsförvanter i stället för att de skulle stå i konflikt sinsemellan. Med handsprit mot krisen   Coronakrisen som började i våras har påverka även Lignell & Piispanens verksamhet. Det är dock inte frågan om den första utmaningen som företaget har stött på under sin historia.   – Under 170 år har det rymts ganska många kriser och ändringar i verksamhetsmiljön ända från förbudslagen. I och med dem har skapande affärsmannaanda och smidighet blivit en allt starkare del av oss. Vi har alltid hittat vägar till ny tillväxt och nya slag av affärsverksamhet. I april konkretiserades smidigheten i form av handsprit när Lignell & Piispanen förenade sina krafter med ett lokalt företag i kemibranschen.   – I samarbetet drog vartdera företaget nytta av sitt kunnande och efter inledande diskussioner fick vi igång tillverkningen av handsprit mycket snabbt. Man behöver inte alltid kunna allt själv, men desto viktigare är det att ha ett mångsidigt nätverk. Partnerskap prioriteras Att vara hemma från Savolax är en oskiljaktig del av Lignell & Piispanen – och även tvärtom. Företaget litar på kraften i lokalt samarbete också i bankärenden. När det blev aktuellt att söka en ny bank var en viktig faktor att den var lokal.   – POP Bankens kontor i Siilinjärvi gjorde intryck på oss genom sin förståelse för SMF-företag och deras uppriktiga vilja att närma sig kunden som partner.  I våra diskussioner nådde vi samförstånd verkligt snabbt. Vi har varit nöjda med samarbetet, gläder sig Räikkönen.   – Vi tycker att POP Bankens serviceattityd verkligen har varit god.  Uppdrag tas som uppdrag och blir alltid lösta ett fall åt gången. Vår utsedda kontaktperson hjälper alltid vid behov, och trots att viktig information inte alltid finns till hands söks den snabbt upp.   POP Koivunlehti 2/2020 Text: Juho Heikkinen Bilder: Riikka Hurri

  • Kulturkocken Tsutsunen som rör om

      Jyrki Tsutsunen kan kallas kulturkock och vildörtskock. Själv konstaterar han att han är en som rör om. Frilanskocken tjänar sitt levebröd på upplevelseprojekt med smak av skogens ande på tallriken. Jyrki Tsutsunen dukar bordet med skatter från skog och urban parknatur: marinerade tallkottar i sockerlag och honställningar av gran, kådmajonnäs och djupfrysta myror. Våren är den bästa skördetiden när den fördomsfria kocken samlar knoppar och skott att konservera. Utöver traditionell torkning kan man ta till vara smaker och få smak till exempel genom att fermentera dvs. genom att syra eller med hjälp av jäsning. Hyllorna och kylrummet i Tsutsunens kök är fulla med glasburkar vilkas innehåll man endast kan gissa sig till. Den konserverade naturen är en upplevelse i sig redan som råvara i dess många färger och former. – Jag är en som rör om. Jag vill ifrågasätta det vi äter och hur vi äter. Ansvarsfullhet borde synas mer i maten. Till exempel bör användningen av växter ökas, säger Tsutsunen. Tsutsunens mål är att modifiera den finländska matkulturen och traditionen så att den passar nutiden. Utöver att förena experimentell matlagning och konst deltar han också i vardagliga matprojekt, såsom t.ex. i Nordkraut Oy som gör surkål känt. Bolaget tillverkar surkåls- och kimchiprodukter för försäljning och ger kurser så att folk kan laga dem själv. Företaget använder endast finländsk ekologisk kål, och kål passar också bra för ansvarsfull och ekologisk matlagning. Meditativa upplevelser Tsutsunens nyaste projekt är supén ”Luita, puita ja lusikoita” (Ben, träd och skedar) som är en fortsättning på hans och Tatu Rönkkös samarbete ”Metsän henki” (Skogens ande).  Båda evenemangen är upplevelsesupéer där inspirationen har kommit från skogen. Syftet är en meditativ upplevelse. Om Rönkkö får mossan att spela får Tsutsunen den att smaka. – Vi har åkt runt i tre års tid med Metsän henki, förutom hemma i Finland i Europa, och gjort finländsk kultur, mat och galenskap kända. Nästa gång blir Metsän henki på Saimi Hoyers Hotelli Punkaharju. Supén ”Luita, puita ja lusikoita” var i Borgå, Kouvola och Riihimäki i januari och senare i Paris.  I Tallinn i vår är det ett pop up-kafé som baserar sig på vilda örter, räknar Tsutsunen upp de kommande evenemangen. Kulturgourmetmat Tsutsunen råkade bli en som rör om i vår matkultur genom sin fördomsfria attityd samt via olika händelser och bekantskaper. Sin professionella bakgrund har han i Helsingfors restauranger och köket på S:t Petersburgs konsulat, där han var köksmästare i sex år.  På ett evenemang i finländsk anda i Helsinki-baren i S:t Petersburg märkte han att mat inspirerar. Tanken på ett Kulturkafé föddes där modern finländsk gourmetmat och kultur kombineras.  Tsutsunen är också känd för sina Hukkatila-evenemang där en överraskningslunch kan ordnas t.ex. på en servicestation eller i en gammal fabrik. – Maten förenar människor. På evenemangen uppstår diskussion och möten automatiskt. Att ordna evenemangen är ett ställningstagande till hur byråkratiskt det är att grunda en restaurang hos oss.  På Hukkatila betalar kunderna enligt samvete, så vi är ingen officiell restaurang. Frilansarens kalender Tsutsunen är en småföretagare och frilansare som sysselsätter sig själv. I slutet av året tittade han bekymrat på den tomma kalendern i januari och funderade på hur han ska få alla pensions- och företagaravgifter betalda. Småningom fylldes ändå kalendern. I allmänhet vet han om kommande arbeten tre månader i förväg.  – Jag vill inte jobba sjukt mycket, bara så att jag klarar mig. När det inte är bråttom hela tiden kan man ta fram något nytt. Det här är ett bra tillstånd nu, och rytmen i arbetet är lämplig. Projekten är en kanal för mig att ta ställning och ifrågasätta.  POP Koivunlehti 1/2020 Text: Johanna Pelto-Timperi Fotografi: Kimmo Brandt    

  • Kata fick hönsen att flyga

    När Katariina Isola som 11-åring fick fyra tippor som keldjur drömde hon inte ens om en egen hönsgård.

  • Traditioner och delad glädje

    Familjen Mäki-Rajala njuter av en traditionell jul med julmat, gran och julkyrka. Den bästa julklappen är en gåva som ger glädje och nytta länge.

  • ÅLDERN är inget hinder för att utföra bankärenden

    Med stigande ålder blir många praktiska saker svårare. Att utföra bankärenden behöver ändå inte vara besvärligt, i synnerhet om man är förberedd. Servicerådgivare Päivi Peltonen från Sydbottens Andelsbanks kontor i Teuva berättar hur det går till.

Välkommen att bli vår kund

Ta kontakt