POP Bankens framgång fortsätter i den riksomfattande jämförelsen av banker
I EPSI Ratings bankjämförelse hade POP Banken de nöjdaste företagskunderna. När det gäller privatkunder blev POP Banken tvåa med knapp marginal. I mätningen av företagskundernas nöjdhet fick POP Banken 77,4 indexpoäng, medan sektorns medeltal var 70,9. I mätningen av privatkundernas nöjdhet var sektorns medelvärde 73,6 indexpoäng, medan POP Banken fick drygt 81 indexpoäng. När det gäller förebyggande av bedrägerier fick POP Banken bästa betyg av både privat- och företagskunderna. POP Banken fick också bra hållbarhetsindexbetyg i mätningen av bankernas hållbarhetsimage.
”Vi är mycket stolta över vår framgång i EPSI Rating i förhållande till vår storlek. Vi är också stolta över att vår kundnöjdhet från år till år varit betydligt bättre än medeltalet för sektorn. Vår styrka är våra personliga banktjänster och vår tillgänglighet. Det är glädjande att notera att vi ligger i toppen inom sektorn bland annat när det gäller kundernas förväntningar samt produkt- och servicekvalitet”, konstaterar POP Bankcentralens kundrelationschef Milla Ahlsten.
”Det ekonomiska läget återspeglas helt klart i sektorns resultat. Å andra sidan förändras också kundernas förväntningar. I synnerhet jämförs bankernas e-tjänster med andra digitala tjänster. Vårt nya banksystem, som införs nästa år, kommer att stärka den kundupplevelse som vi erbjuder. Därför ser vi fram emot nästa års enkät”.
”Våra företagsexperter har mångsidig kompetens och vet hur viktigt det är att vara tillgängliga för företagarna. Små och medelstora företag förväntar sig partnerskap och rådgivning av sin bank, och därför är det fint att bankerna inom vår grupp har lyckats infria deras förväntningar”, konstaterar POP Bankcentralens teamchef för företagstjänster Pekka Maskuniitty.
EPSI Rating analyserade också hur kunderna upplevde bankernas hållbarhetsarbete. I hållbarhetsindexmätningen bland företagskunder kom POP Banken på första plats och bland privatkunder på andra plats. I enkäten tillfrågades kunderna bland annat om deras bank agerade hållbart när det gäller investeringar, fonder och utlåning samt hur banken skapar och bevarar arbetstillfällen i regionen.
EPSI Rating-bankjämförelsen baserar sig på intervjuer med över 1 600 privatkunder och drygt 1 200 företagskunder.