Hoppa till innehåll

POP Visa-kortens köpskydd tryggar dina köp på nätet

I kreditegenskapen hos POP Visa-korten ingår köpskydd som tryggar dina köp på nätet ända från tidpunkten för köpet tills produkterna levererats. I praktiken betyder det att du kan få pengarna tillbaka till exempel om du har betalat med POP Visa-kortets kreditegenskap och köpmannen inte levererar varan, du får en felaktig eller en skadad produkt eller om en resebyrå eller ett flygbolag går i konkurs innan din resa eller under den. Köpskyddet gäller köp som gjorts såväl i inhemska som i utländska nätbutiker.

 

POP Visa banneri-10


Hur fungerar köpskyddet?  

Om det gäller reklamation av en produkt eller en tjänst, kontakta i första hand alltid försäljaren och följ de anvisningar för reklamation du får. Om saken inte löser sig på det sättet kan du göra en skriftlig reklamation som gäller köpskydd via POP Bankens webbplats. Det är bra att spara den korrespondens du fört med köpmannen och kvittona för utredning av ärendet.  

Om det är fråga om missbruk av kort, till exempel om ditt kort har använts olovligt, kontakta genast kortets spärrtjänst 020 333 så att användningen av kortet blir stoppad. 

Tips för trygg näthandel 

  • Om det gäller en mer obekant köpman, bekanta dig med nätbutiken innan du köper. Ta till exempel reda på vilka villkor för reklamation butiken har och hur du tar kontakt vid behov.
  • Se till att nätbutikens betalningssida är SSL-skyddad (https) och använd tjänsten Visa Secure om köpmannen tillhandahåller den.
  • Om du handlar på en mobil enhet, använd nätbutikens appversion.
  • Kundbedömningar säger mycket om en nätbutiks produkter och tjänster. Förhåll dig ändå kritiskt till dem, för också kundbedömningar kan förfalskas.
  • Akta dig för förfalskade nätbutiker, särskilt om du använder en sökmotor för att gå till en sida.
  • Använd kreditkort med köpskydd vid betalning. Om du vet att du handlar enbart från vissa länder kan du själv begränsa de länder där kreditkortet kan användas i nätbanken eller i POP Mobil.
  • Spara kvitton och dokument för eventuell reklamation.
  • När du registrerar dig i en nätbutik, använd ett annat lösenord än i andra webbtjänster du använder. Undvik att använda lösenord som är lätta att gissa.
  • Spara inte uppgifter om bank- eller kreditkort i nätbutiken eller på din enhet.
  • Se till att dataskyddet uppdateras på de enheter du använder för webbhandel.
  • Följ med händelserna på ditt kort. Korttjuvar gör ofta många små köp och litar på att kortets ägare inte genast märker debiteringarna för dem.  

 

Välkommen att bli vår kund

Ta kontakt