Hoppa till innehåll

Tillgänglighetsutlåtande: Nätbanken

POP Banken iakttar EU-lagstiftningen, vars syfte är att förbättra digitala tjänsters tillgänglighet. Det innebär att vi strävar efter att göra webbsidor, appar och övriga digitala tjänster så lättanvända som möjligt för alla. Banken iakttar de internationella WCAG 2.1-anvisningarna och strävar efter att uppfylla deras krav på nivå AA.

Nätbanken är en digital tjänst med vars hjälp kunder kan sköta bankärenden säkert på webben. I tjänsten kan kunder bland annat granska kontouppgifter, betala räkningar, överföra pengar mellan konton och följa besparingar och investeringar.

Nätbanken kan användas med dator, pekdator och smarttelefon. Tjänsten förutsätter stark autentisering, till exempel med kodappen.

Detta tillgänglighetsutlåtande Detta tillgänglighetsutlåtande gäller nätbanken som finns på https://www4.poppankki.fi/pankki. Utlåtandet har publicerats 23.6.2021. Detta utlåtande har senast uppdaterats 27.6.2025.

Tjänstens tillgänglighet har bedömts av utomstående.

Alternativa sätt att sköta ärenden

Om du inte lyckas sköta bankärenden på webben kan du göra det på kontoret. Aktuell information om kontor med service och deras öppettider finns på vår webbplats på https://www.poppankki.fi/konttorit.

Detaljerad information om teknisk tillgänglighet

Nätbanken uppfyller till största delen kraven på nivå AA enligt tillgänglighetsanvisningarna om webbinnehåll (WCAG) 2.1.

När det gäller de tjänstespecifika tilläggskraven bedömer vi att de delvis uppfylls. Största delen av innehållet uppfyller kraven enligt nivå B2, men på enskilda ställen kan det förekomma språkliga formuleringar eller specialterminologi som kan vara svåra att förstå. Vi bedömer behoven av förtydliganden fortlöpande.

Nedan finns en lista över tillgänglighetsproblem som vi för närvarande är medvetna om. Om du stöter på andra problem ber vi dig informera oss om dem.

Tillgänglighetsbrister har upptäckts i följande funktioner:

WCAG 1.3.1 (Urskiljbar)

  • När man kommer till sidkatalogen visar användargränssnittet ändå att förstasidan är vald.
  • Sidornas innehåll har brister när det gäller den programmatiska strukturen.
  • Markering av fondtabellen har tagits bort från koden.
  • Etiketterna "Från" och "Till" har inte tekniskt kopplats korrekt till fälten.
  • Tabellen ”Engångsteckning eller fondsparavtal’” har märkts oklart och är dold för skärmläsare.
  • Blanketternas marginaler och bakgrund saknar tillräcklig kontrast, vilket kan göra det svårt att uppfatta dem.

WCAG 2.1.1 (Hanterbar)

  • Fondens tidsval är inte tillgängligt via tangentbordet.

WCAG 2.4.4 (Hanterbar)

  • I sidans nedre del (sidfot) finns länkar som saknar synligt text.
  • Användaren informeras inte om att länkar öppnas i nytt fönster.
  • Vissa länkar har en tom rubriktext.
  • Länkarna till ytterligare information om fonder är bristfälliga eller otydliga.

WCAG 2.4.6 (Hanterbar)

  • Vissa sidor i nätbanken innehåller inga rubriker när användaren inte är inloggad i tjänsten.

WCAG 3.3.2 (Möjlig att uppfatta)

  • Obligatoriska fält på vissa investeringsblanketter har inte märkts tekniskt även om de är obligatoriska enligt användargränssnittet.

WCAG 4.1.2 (Funktionssäker)

  • Alternativet "Engångsteckning eller fondsparavtal" väljs med en knapp, men hjälpmedel får inte information om dess status (vald eller ej). 

Användning av skärm- och webbläsare

  • NVDA: läser tecken C2 (säkerhetstal) som romerska siffror, till exempel ”102”.
  • Edge:
    • Sorteringslänkarna i tabellen läser inte attributet aria-describedby.
    • Låneansökningsnavigationen avläses som tom.
    • Felmeddelanden avläses inte automatiskt.
  • Firefox:
    • Felmeddelanden avläses inte automatiskt.
  • PDF‑dokument är inte helt tillgängliga, men arbete utförs för att de ska bli det. Ovan nämnda brister kan förekomma i dokumenten.

GE RESPONS PÅ TILLGÄNGLIGHETEN

Har du märkt brister på tillgänglighet i vår tjänst? Informera oss om dem så att vi kan utveckla våra tjänster.

Skicka tillgänglighetsrespons till saavutettavuus(at)poppankki.fi.

Respons tas emot och behandlas av andelslaget POP Bankcentralen.

TILLGÄNGLIGHETSTILLSYN

Om du upptäcker tillgänglighetsproblem på webbplatsen kan du först ge oss respons.
Vi strävar efter att svara på respons inom två veckor.

Om du inte är nöjd med vårt svar eller inte får något svar inom två veckor, kan du kontakta Transport- och kommunikationsverket.

På Traficoms webbplats finns närmare information om hur man gör anmälan och hur ärenden behandlas.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter:

Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
tfn växel 029 534 5000

Välkommen att bli vår kund

Ta kontakt