Hoppa till innehåll

Tillgänglighetsutlåtande – POP Mobil

POP Banken iakttar EU-lagstiftningen, vars syfte är att förbättra digitala tjänsters tillgänglighet. Det innebär att vi strävar efter att göra webbsidor, appar och övriga digitala tjänster så lättanvända som möjligt för alla. Banken iakttar de internationella WCAG 2.1-anvisningarna och strävar efter att uppfylla deras krav på nivå AA.

POP Mobil är POP Bankens och POP Försäkrings gemensamma mobilapp med vilken kunder sköter både bank- och försäkringsärenden smidigt och säkert. Den gör det möjligt att sköta bankärenden oberoende av tid eller plats med en smarttelefon eller pekdator.

Detta tillgänglighetsutlåtande, som har publicerats 16.6.2021, gäller appen POP Mobil. Detta utlåtande har senast uppdaterats 24.6.2025.

Tjänstens tillgänglighet har bedömts av utomstående.

ALTERNATIVA SÄTT ATT SKÖTA ÄRENDEN

Om du inte kan sköta ärenden i POP Mobil kan du göra det på bankens kontor. Aktuell information om kontor med service och deras öppettider finns på vår webbplats på www.poppankki.fi/konttorit.

DETALJERAD INFORMATION OM TILLGÄNGLIGHET

POP Mobil uppfyller delvis kraven på nivå AA enligt tillgänglighetsanvisningarna om webbinnehåll (WCAG) 2.1.

När det gäller de tjänstespecifika tilläggskraven bedömer vi att de delvis uppfylls. Största delen av innehållet uppfyller kraven enligt nivå B2, men på enskilda ställen kan det förekomma språkliga formuleringar eller specialterminologi som kan vara svåra att förstå. Vi bedömer behoven av förtydliganden fortlöpande.

Nedan finns en lista över tillgänglighetsproblem som vi är medvetna om. Informera oss om du lägger märke till problem i mobilappen som inte finns på listan.

Användningen av POP Mobil kräver kodappen. Tillgänglighetsutlåtandet om POP Nyckel finns på www.poppankki.fi/saavutettavuusselosteet.

I följande funktioner har brister relaterade till tillgänglighet noterats:

Tillgänglighetsbrister i operativsystemet iOS

WCAG 1.3.4 (Urskiljbar)

  • Appens användargränssnitt kan inte anpassas till vågrät vy.

WCAG 1.4.1 (Urskiljbar)

  • Länkar är inte tydligt markerade i förhållande till övrigt innehåll i kundtjänstavsnittet

WCAG 1.4.11 (Urskiljbar)

  • Det finns otillräckliga kontraster i användargränssnittet, bl.a. i vissa textfält och infoknappar i avsnittet Försäkringar

WCAG 1.4.3 (Urskiljbar)

  • Textens kontrast är för svag, vilket gör det svårt att ta del av innehållet i följande punkter:
    • Kombinationer av ljusgrönt och vitt eller grått, t.ex. betalningsbelopp i huvudvyn, länkar i ytterligare information om fonder, val av månatligt sparbelopp, texten på knappen Spara i inställningar för kort, telefonnummer i kundsupport och slutsumman ”Du kan spara” i fonders exempelkalkyler”.
    • Kombinationen av mörk- och ljusgrönt i avsnittet Försäkringar.
    • Etiketterna för fälten Användarnamn och Lösenord när tangentbord används.
    • Vissa texter på bilderna på sparräknaren.
    • Kortuppgifterna på kortbilderna i avsnittet Kort.

WCAG 2.1.1 (Hanterbar)

  • Det går inte att använda alla funktioner i appen endast med tangentbordet. Exempel:
    • Menyer med ytterligare funktioner, till exempel på inloggningsskärmen.
    • Redigering av ordningsföljden i huvudvyn i appens inställningar.
  • Det är svårt att använda vissa funktioner med tangentbord.
  • I inloggningsvyn kan pinkoden inte anges direkt med sifferknappar utan man måste använda tabulatortangenter.

Tillgänglighetsbrister i operativsystemet Android

WCAG 1.3.4 (Urskiljbar)

  • Appens användargränssnitt kan inte anpassas till vågrät vy.

WCAG 1.4.1 (Urskiljbar)

  • Länkar är inte tydligt markerade i förhållande till övrigt innehåll i kundtjänstavsnittet

WCAG 1.4.11 (Urskiljbar)

  • Det finns otillräckliga kontraster i användargränssnittet, bl.a. i vissa textfält och infoknappar i avsnittet Försäkringar

WCAG 1.4.3 (Urskiljbar)

  • Textens kontrast är för svag, vilket gör det svårt att ta del av innehållet i följande punkter:
    • Kombinationer av ljusgrönt och vitt eller grått, t.ex. betalningsbelopp i huvudvyn, länkar i ytterligare information om fonder, val av månatligt sparbelopp, texten på knappen Spara i inställningar för kort, telefonnummer i kundsupport och slutsumman ”Du kan spara” i fonders exempelkalkyler”.
    • Kombinationen av mörk- och ljusgrönt i avsnittet Försäkringar.
    • Etiketterna för fälten Användarnamn och Lösenord när tangentbord används.
    • Vissa texter på bilderna på sparräknaren.
    • Kortuppgifterna på kortbilderna i avsnittet Kort.

WCAG 2.1.1 (Hanterbar)

  • Det går inte att använda alla funktioner i appen endast med tangentbordet. Exempel:
    • Menyer med ytterligare funktioner, till exempel på inloggningsskärmen.
    • Redigering av ordningsföljden i huvudvyn i appens inställningar.
  • Det är svårt att använda vissa funktioner med tangentbord.
  • I inloggningsvyn kan pinkoden inte anges direkt med sifferknappar utan man måste använda tabulatortangenter.

WCAG 2.4.7 (Hanterbar)

  • Fokus syns inte i alla element när appen används med tangentbord. Detta gäller bland annat:
    • Flikar i olika vyer.
    • Avsnitt som öppnas, såsom "Viktig information om exempelkalkylerna" i avsnittet Fonder.
    • Alternativen Ja/Nej i Försäkringar.

GE RESPONS PÅ TILLGÄNGLIGHETEN

Har du märkt brister på tillgänglighet i vår tjänst? Informera oss om dem så att vi kan utveckla våra tjänster.

Skicka tillgänglighetsrespons till saavutettavuus(at)poppankki.fi.

Respons tas emot och behandlas av andelslaget POP Bankcentralen.

TILLGÄNGLIGHETSTILLSYN

Om du upptäcker tillgänglighetsproblem på webbplatsen kan du först ge oss respons.
Vi strävar efter att svara på respons inom två veckor.

Om du inte är nöjd med vårt svar eller inte får något svar inom två veckor, kan du kontakta Transport- och kommunikationsverket.

På Traficoms webbplats finns närmare information om hur man gör anmälan och hur ärenden behandlas.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter:

Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
tfn växel 029 534 5000

Välkommen att bli vår kund

Ta kontakt