Hyppää sisältöön
Varo Facebook-huijauksia!

POP Mobiilin saavutettavuusseloste

POP Pankki noudattaa EU:n lainsäädäntöä, jonka tarkoitus on parantaa digitaalisten palvelujen saavutettavuutta. Tämä tarkoittaa sitä, että verkkosivut, sovellukset ja muut digitaaliset palvelut pyritään tekemään mahdollisimman helppokäyttöisiksi kaikille ihmisille. Pankki seuraa kansainvälisiä WCAG 2.1 -ohjeita ja pyrkii täyttämään niiden AA-tason vaatimukset.

POP Mobiili on POP Pankin ja POP Vakuutuksen asiakkaille suunnattu mobiilisovellus, jonka avulla voidaan hoitaa pankki- ja vakuutusasioita helposti ja turvallisesti. Se mahdollistaa pankkiasioiden hoitamisen ajasta ja paikasta riippumatta älypuhelimella tai tabletilla.

Tämä saavutettavuusseloste koskee POP Mobiili -mobiilisovellusta ja se on julkaistu 16.6.2021. Selostetta on päivitetty viimeksi 24.6.2025.

Palvelun saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen arvioija.

VAIHTOEHTOISET ASIOINTITAVAT

Jos asiointi ei onnistu POP Mobiilissa, voit hoitaa asian pankin konttorissa. Ajantasaiset tiedot palvelevista konttoreista ja niiden aukioloajoista löydät verkkosivuiltamme osoitteesta www.poppankki.fi/konttorit.

TARKEMMAT TIEDOT SAAVUTETTAVUUDESTA

POP Mobiili täyttää osittain Verkkosisällön saavutettavuusohjeiden (WCAG) 2.1 tason AA vaatimukset.

Palvelukohtaisten lisävaatimusten osalta arvioimme, että lisävaatimukset ovat osittain saavutettu. Suurin osa sisällöistä täyttää B2-tason vaatimukset, mutta yksittäisissä kohdissa voi esiintyä vaikeaselkoista kieltä tai erikoisterminologiaa, jonka selkeyttämistä arvioidaan jatkuvasti.

Alla on luettelo saavutettavuusongelmista, jotka ovat tiedossamme. Jos huomaat mobiilisovelluksessa ongelman, jota ei ole mainittu listassa, pyydämme, että ilmoitat siitä meille.

POP Mobiilin käyttö edellyttää Tunnuslukusovelluksen käyttöä. POP Avaimen saavutettavuusseloste on saatavilla verkkosivustollamme osoitteessa: www.poppankki.fi/saavutettavuusselosteet.

Seuraavissa toiminnoissa on havaittu saavutettavuuteen liittyviä puutteita:

iOS-käyttöjärjestelmässä havaitut saavutettavuuspuutteet

WCAG 1.3.4 (Havaittava)

  • Sovelluksen käyttöliittymä ei mukaudu vaakasuuntaiseen näkymään.

WCAG 1.4.1 (Havaittava)

  • Asiakaspalveluosiossa linkit eivät erotu selvästi muusta sisällöstä.

WCAG 1.4.11 (Havaittava)

  • Käyttöliittymän kontrastit ovat riittämättömiä esimerkiksi tekstikentissä ja joissakin infopainikkeissa Vakuutukset-osiossa.

WCAG 1.4.3 (Havaittava)

  • Tekstin kontrasti on liian heikko, mikä vaikeuttaa sisällön lukemista seuraavissa kohdissa:
    • Vaaleanvihreän ja valkoisen tai harmaan yhdistelmät, kuten maksujen määrä päänäkymässä, linkit rahaston lisätiedoissa, kuukausisäästön valinta, Tallenna-painikkeen teksti korttien asetuksissa, puhelinnumerot asiakastuessa sekä rahaston esimerkkilaskelman loppusumma "Voisit saada säästöön".
    • Tummanvihreän ja vaaleanvihreän yhdistelmä Vakuutukset-osiossa.
    • Käyttäjätunnus- ja salasanakenttien nimilaput, kun näppäimistö on käytössä.
    • Säästölaskurin kuvien päällä olevat tekstit paikoin.
    • Korttien tiedot kortin kuvan päällä Kortit-osiossa.

WCAG 2.1.1 (Hallittava)

  • Kaikkiin sovelluksen toimintoihin ei pääse kirjautumaan pelkällä näppäimistöllä. Esimerkkejä:
    • Valikot, joissa on lisätoimintoja, kuten sisäänkirjautumisruudulla.
    • Päänäkymän järjestyksen muokkaaminen sovelluksen asetuksissa.
  • Joidenkin toimintojen käyttäminen näppäimistöllä on vaikeaa.
  • Sisäänkirjautumisnäkymässä pin-koodia ei voi syöttää suoraan numeronäppäimillä, vaan numerot täytyy valita sarkainnäppäimellä.


Android-käyttöjärjestelmässä havaitut saavutettavuuspuutteet

WCAG 1.3.4 (Havaittava)

  • Sovelluksen käyttöliittymä ei mukaudu vaakasuuntaiseen näkymään.

WCAG 1.4.1 (Havaittava)

  • Asiakaspalveluosiossa linkit eivät erotu selvästi muusta sisällöstä.

WCAG 1.4.11 (Havaittava)

  • Käyttöliittymän kontrastit ovat riittämättömiä esimerkiksi tekstikentissä ja joissakin infopainikkeissa Vakuutukset-osiossa.

WCAG 1.4.3 (Havaittava)

  • Tekstin kontrasti on liian heikko, mikä vaikeuttaa sisällön lukemista seuraavissa kohdissa:
    • Vaaleanvihreän ja valkoisen tai harmaan yhdistelmät, kuten maksujen määrä päänäkymässä, linkit rahaston lisätiedoissa, kuukausisäästön valinta, Tallenna-painikkeen teksti korttien asetuksissa, puhelinnumerot asiakastuessa sekä rahaston esimerkkilaskelman loppusumma "Voisit saada säästöön".
    • Tummanvihreän ja vaaleanvihreän yhdistelmä Vakuutukset-osiossa.
    • Käyttäjätunnus- ja salasanakenttien nimilaput, kun näppäimistö on käytössä.
    • Säästölaskurin kuvien päällä olevat tekstit paikoin.
    • Korttien tiedot kortin kuvan päällä Kortit-osiossa.

WCAG 2.1.1 (Hallittava)

  • Kaikkiin sovelluksen toimintoihin ei pääse kirjautumaan pelkällä näppäimistöllä. Esimerkkejä:
    • Valikot, joissa on lisätoimintoja, kuten sisäänkirjautumisruudulla.
    • Päänäkymän järjestyksen muokkaaminen sovelluksen asetuksissa.
    • Joidenkin toimintojen käyttäminen näppäimistöllä on vaikeaa.
    • Sisäänkirjautumisnäkymässä pin-koodia ei voi syöttää suoraan numeronäppäimillä, vaan numerot täytyy valita sarkainnäppäimellä.

WCAG 2.4.7 (Hallittava)

  • Kohdistus ei näy kaikissa elementeissä, kun sovellusta käytetään näppäimistöllä. Tämä koskee esimerkiksi:
    • Välilehtiä eri näkymissä.
    • Avattavia osioita, kuten "Tärkeää tietoa esimerkkilaskelmista" Rahastot-osiossa.
    • Kyllä/ei-vaihtoehtoja vakuutusnäkymissä.


ANNA PALAUTETTA SAAVUTETTAVUUDESTA

Huomasitko saavutettavuuspuutteen palvelussamme? Kerrothan siitä meille, jotta voimme parantaa palveluamme.

Saavutettavuuspalautteen voi lähettää osoitteeseen: saavutettavuus(at)poppankki.fi.

Palautteet vastaanottaa ja käsittelee POP Pankkikeskus osk.

SAAVUTETTAVUUDEN VALVONTA

Jos huomaat verkkosivustolla saavutettavuusongelman, voit ensin antaa palautetta meille.

Pyrimme vastaamaan palautteeseen kahden viikon kuluessa. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta kahden viikon aikana, voit ottaa yhteyttä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin. Traficomin verkkosivuilla kerrotaan tarkemmin, miten voit tehdä ilmoituksen ja miten asiaa käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot:

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero vaihde 029 534 5000

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä