Hoppa till innehåll
Störningar i POP Nätstund

Tillgänglighetsutlåtande: Webbsidor

POP Banken följer EU:s tillgänglighetsdirektiv och lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019) som genomför direktivet. På vår webbplats, i våra digitala tjänster och i våra mobilappar strävar vi efter att följa kraven i kriterierna 2.1 nivå AA i Web Content Accessibility Guidelines (WCAG).

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller POP Bankens webbplats på adressen https://www.poppankki.fi/sv

Detta tillgänglighetsutlåtande har publicerats 28.10.2025.
Tillgänglighetbdömning gjord av: POP Bankcentralen anl

Alternativa sätt att uträtta ärenden

Om det inte går att uträtta ett ärende på webben kan du ringa POP Banken eller gå till ett kontor. Aktuella information om kontor med kundservice och deras öppettider finns på vår webbplats på adressen https://www.poppankki.fi/sv/kontorssokning

Närmare uppgifter om teknisk tillgänglighet

Status för webbsidornas tillgänglighet: POP Bankens webbplats uppfyller inte alla krav på tillgänglighet enligt kriterierna WCAG 2.1 nivå A och AA. Dessutom uppfylls kraven på tillgänglighet tills vidare inte i alla fall för sådant material eller innehåll som laddas ner från en tjänst utanför webbplatsen https//www.poppankki.fi, såsom tidsbokningen.

Här följer en lista över problem som vi känner till. Om du upptäcker problem på webbplatsen som inte finns på listan, vänligen meddela oss.

Tillgänglighetsbrister har upptäckts i följande funktioner:

WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text

  • Vissa bilder saknar ett beskrivande textalternativ.
  • Vid vissa vektorbilder (SVG) läses deras filnamn.
  • Textalternativ saknas i räknarnas plus- och minusknappar.

WCAG 1.2.3 Textning till videoinnehåll

  • Alla videor har inte textning till innehållet alla rutor, såsom rubriker.

WCAG 1.3.1 Information och relationer

  • Vissa rubriker saknar en programmatisk rubrikmärkning.
  • Vissa texter har programmatiskt märkts som rubriker även om de inte är rubriker.
  • Rubriken bankernas förstasida som märkts h1-rubriknivå är inte sidans huvudrubrik.
  • I några PDF-dokument har sambandet mellan elementen inte angetts för skärmläsarprogram.

WCAG 1.3.2 Logisk ordning för hur innehåll framskrider

  • Läsordningen är felaktig i flera PDF-filer.

WCAG 1.4.11 Kontrast för innehåll som inte är text

  • Den kustomiserade markör som används i vissa interaktiva element har inte tillräcklig kontrast.

WCAG 2.1.1 Tangentbord

  • Vissa interaktiva element är inte tillgängliga via tangentbord, såsom Fråga i chatten och Ladda ner mer läsning.
  • Några PDF-filer är inte optimerade för användare av tangentbord.

WCAG 2.4.3 Fokusordning

  • Fokusordningen i några PDF-filer är ologisk.

WCAG 2.4.5 Mångsidiga användningsmöjligheter

  • Några PDF-filerna har inte bokmärken eller innehållsförteckning.

WCAG 2.4.7 Synligt fokus

  • Vissa interaktiva element saknar synligt fokus med tangentbord, till exempel vissa länkar i sökvägen.

WCAG 2.4.11 Fokus har inte dolts

  • Vid navigering bakåt med tangentbord förblir den nedre menyn öppen, att tangentbordsfokus hamnar under den nedre menyn.

WCAG 3.1.1 Sidans språk

  • Språk anges inte i några PDF-filer.

WCAG 3.1.2 Språk i delarna Tillgänglighetsutlåtande POP Banken

  • Textalternativen som beskriver karusellens olika delar har inte översatts.
  • Språkinställningar har inte definierats för skärmläsarprogrammet i några PDF-filer

WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde

  • Syftet med vissa interaktiva element förblir oklart för skärmläsare, såsom Fråga i chatten.
  • Vissa definitioner av element avsedda för skärmläsare är bristfälliga.
  • Några PDF-filer använder inte namn och värden som avses för skärmläsarprogram.

Språkkrav B2-nivå

Det språk vilket information om digitala banktjänster tillhandahålls uppfyller inte helt nivå B2 i Europarådets gemensamma europeiska referensram för språk.

Ge respons om tillgängligheten

Har du upptäckt brister i tillgängligheten i vår tjänst? Vänligen meddela oss så vi kan göra vårt bästa för att avhjälpa bristerna.

Respons om tillgänglighet ska sändas till adressen saavutettavuus(at)poppankki.fi. Respons om tillgänglighet tas emot och behandlas av POP Bankcentralen anl.

Tillsyn över tillgängligheten

Om du upptäcker problem med tillgängligheten på webbplatsen, ge först respons till oss. Vi svarar inom 2 veckor.

Om du inte är nöjd med det svar du får eller om du inte alls får svar inom 2 veckor kan du anmäla detta till Transport- och kommunikationsverket Traficom. På Traficoms webbplats förklaras ingående hur man kan anmäla och hur saken behandlas.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter:

Transport- och kommunikationsverket Traficom
Tillsyn över digital tillgänglighet
www.saavutettavuusvaatimukset.fi/sv
saavutettavuus@traficom.fi
Växel: 029 534 5000

Välkommen att bli vår kund

Ta kontakt