Hyppää sisältöön

Saavutettavuusseloste: POP Pankin verkkosivut

POP Pankki noudattaa EU:n saavutettavuusdirektiiviä ja sitä toteuttavaa lakia (306/2019) digitaalisten palveluiden tarjoamisesta. Verkkosivustoissamme, digitaalisissa palveluissamme sekä mobiilisovelluksessamme pyritään noudattamaan Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 -kriteeristöä AA-tason vaatimuksia seuraten.

Tämä saavutettavuusseloste koskee POP Pankin verkkosivuja osoitteessa https://www.poppankki.fi/

Tämä saavutettavuusseloste on julkaistu 24.10.2025.

Saavutettavuusarvioinnin tekijä: POP Pankkikeskus osk

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Mikäli asian hoitaminen ei onnistu verkossa, voit soittaa POP Pankkiin tai asioida konttorissa. Ajantasaiset tiedot palvelevista konttoreista sekä niiden aukioloajoista löydät verkkosivuiltamme osoitteesta https://www.poppankki.fi/konttorit.

Tarkemmat tiedot teknisestä saavutettavuudesta

Verkkosivujen saavutettavuuden tila: POP Pankin verkkosivut eivät täytä kaikkia WCAG 2.1 kriteeristön A- ja AA-tason saavutettavuusvaatimuksia. Lisäksi saavutettavuusvaatimukset eivät toistaiseksi kaikissa tapauksissa täyty sellaisen materiaalin tai sisällön osalta, joka ladataan https://www.poppankki.fi -sivuston ulkopuolisesta palvelusta.

Seuraavana on luettelo ongelmista, jotka ovat tiedossamme. Jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole luettelossa, ilmoitathan siitä meille.

Saavutettavuuden puutteita havaittu seuraavissa toiminnoissa:

WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö

  • Joiltakin kuvilta puuttuu kuvaava tekstivastine.
  • Joidenkin vektorikuvien (SVG) kohdalla luetaan niiden tiedostonimi.
  • Laskureiden plus- ja miinus-painikkeilta puuttuvat tekstivastineet.

WCAG 1.2.3 Videosisältöjen tekstitykset

  • Joissakin videoissa ei ole tekstitystä kaikista ruudulla olevista sisällöistä, kuten otsikoista.

WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet

  • Joiltakin otsikoilta puuttuu ohjelmallinen otsikkomerkintä.
  • Joitakin tekstejä on merkitty ohjelmallisesti otsikoiksi, vaikka ne eivät ole otsikoita.
  • Pankkien etusivuilla h1-otsikkotasolla merkitty otsikko ei ole sivun pääotsikko.
  • Joissakin PDF-asiakirjoissa ei ole määritetty elementtien välistä yhteyttä ruudunlukuohjelmaa varten.

WCAG 1.3.2 Sisältöjen etenemisjärjestyksen loogisuus

  • Joidenkin PDF-tiedoston lukujärjestys on virheellinen.

WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti

  • Joissakin interaktiivisissa elementeissä käytetty kustomoitu kohdistin ei ole kontrastiltaan riittävä.

WCAG 2.1.1 Näppäimistö

  • Joihinkin interaktiivisiin elementteihin ei pääse näppäimistöllä, kuten esimerkiksi Kysy chatissa- ja Lataa lisää lukemista -painikkeisiin.
  • Joitakin PDF-tiedostoja ei ole optimoitu näppäimistön käyttäjille.

WCAG 2.4.3 Kohdennuksen siirtyminen

  • Kohdennuksen etenemisjärjestys joissakin PDF-tiedostoissa on epälooginen.

WCAG 2.4.5 Monipuoliset käyttömahdollisuudet

  • Joissakin PDF-tiedostoissa ei ole kirjanmerkkejä tai sisällysluetteloa.

WCAG 2.4.7 Näkyvä kohdistus

  • Joissakin interaktiivisissa elementeissä ei ole näkyvää näppäimistön kohdistusta, esimerkiksi joissakin murupolun linkeissä.

WCAG 2.4.11 Kohdistus ei peitetty

  • Kun alavalikosta navigoi taaksepäin ulos näppäimistöllä, alavalikko jää auki, mistä syystä näppäimistön kohdistin on piilossa alavalikon alla.

WCAG 3.1.1 Sivun kieli

  • Joillekin PDF-tiedostoille ei ole merkitty kieltä.

WCAG 3.1.2 Osien kieli

  • Karusellin eri alueita kuvaavia tekstivastineita ei ole käännetty.
  • Joissakin PDF-tiedostoissa ei ole määritettyjä kieliasetuksia ruudunlukuohjelmaa varten.

WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo

  • Joidenkin interaktiivisten elementtien tarkoitus ei ole selvä ruudunlukijalle, kuten esimerkiksi Kysy chatissa -painikkeen.
  • Joidenkin elementtien ruudunlukijoille suunnatut määritykset ovat puutteellisia.
  • Jotkin PDF-tiedostot eivät käytä ruudunlukuohjelmalle tarkoitettuja nimiä ja arvoja.

B2-tason kielivaatimus

Kieli, jolla tarjotaan tietoa pankkipalveluihin liittyvistä digitaalisista palveluista, ei täysin täytä Euroopan neuvoston kieliä koskevan yhteisen eurooppalaisen viitekehyksen tasoa B2.

Anna palautetta saavutettavuudesta

Huomasitko saavutettavuuspuutteen palvelussamme? Ilmoitathan siitä meille, jotta voimme tehdä parhaamme puutteen korjaamiseksi.

Saavutettavuuspalautteet tulee lähettää osoitteeseen saavutettavuus(at)poppankki.fi.

Saavutettavuuspalautteet vastaanottaa ja käsittelee POP Pankkikeskus osk.

Saavutettavuuden valvonta

Mikäli huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille. Vastaamme 2 viikon sisällä.

Mikäli et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai jos et saa vastausta 2 viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille. Traficomin sivulla kerrotaan tarkasti, miten voit tehdä ilmoituksen ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot:

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero vaihde 029 534 5000


Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä