Hoppa till innehåll

POP Bankcentralen anl:s stadgar

Gäller från och med 13.1.2022

1 §Firma och hemort

Andelslagets firma är POP Bankcentralen anl och dess hemort är Helsingfors.

2 § Andelslagets syfte och verksamhetsområde

Syftet med andelslaget (nedan centralinstitutet) är att i egenskap av centralinstitut för POP Bankgruppen enligt lagen om en sammanslutning av inlåningsbanker jämlikt främja och stödja utvecklingen av och samarbetet mellan sina medlemskreditinstitut, andra företag och institut inom POP Bankgruppen samt hela POP Bankgruppen. I detta syfte styr centralinstitutet POP Bankgruppens centraliserade tjänster, utvecklar POP Bankgruppens affärsverksamhet, ansvarar för den strategiska styrningen av POP Bankgruppen och intressebevakningen, utför centralinstitutets styr- och kontrolluppgifter samt fungerar som POP Bankgruppens strategiska holdingföretag.

Med POP Bankgruppen avses den helhet som bildas av sammanslutningen av inlåningsbanker enligt paragraf 3. Centralinstitutet får tillhandahålla sådana tjänster som de företag som hör till sammanslutningen behöver, äga aktier och andelar i företag som hör till sammanslutningen och bedriva annan placeringsverksamhet som är motiverad från sammanslutningens synpunkt. Centralinstitutet får inte bedriva annan affärsverksamhet i betydande utsträckning.

Centralinstitutet kan också tillhandahålla sina tjänster via dotterbolag eller andra företag. Vid bevakningen av medlemmarnas intressen kan centralinstitutet ingå avtal för medlemmarnas räkning enligt de principer som förvaltningsrådet fastställer.

3 § Sammanslutningen av andelsbanker, ömsesidigt ansvar, styrning och kontroll

Sammanslutningen utgörs av centralinstitutet, företagen som hör till centralinstitutets finansiella företagsgrupp, medlemskreditinstituten, företagen som hör till medlemskreditinstitutens finansiella företagsgrupper och sådana kreditinstitut, finansiella institut och tjänsteföretag av vilkas röster de ovan nämnda företagen tillsammans innehar över hälften. Andelslaget POP Bankcentralen är sammanslutningens centralinstitut.

Centralinstitutet svarar för sina medlemskreditinstituts skulder och åtaganden enligt lagen om en sammanslutning av inlåningsbanker.

Centralinstitutets medlemmar har vid centralinstitutets likvidation och konkurs i lagen om andelslag avsedd obegränsad tillskottsplikt som fastställs enligt medlemskreditinstitutets senast fastställda balansomslutning.

Enligt lagen om en sammanslutning av inlåningsbanker är centralinstitutet skyldigt att övervaka medlemskreditinstitutens verksamhet och för tryggande av deras likviditet och kapitaltäckning ge dem anvisningar om riskhantering, tillförlitlig förvaltning och intern kontroll samt ge dem anvisningar om enhetliga redovisningsprinciper för upprättande av sammanslutningens konsoliderade bokslut.

Centralinstitutet har rätt att för medlemskreditinstituten fastställa allmänna principer för verksamhet som är av betydelse för sammanslutningen.

Centralinstitutet får inte ge samtycke som avses i 21 och 23 § i lagen om en sammanslutning av inlåningsbanker till ett medlemskreditinstitut som har försummat att iaktta anvisningar som centralinstitutet meddelat med stöd av 17 § i lagen om en sammanslutning av inlåningsbanker, såvida försummelsen inte är ringa. 

När centralinstitutet fullgör tillsynsuppgifter enligt lagen om en sammanslutning av inlåningsbanker gäller i fråga om dess rättigheter i tillämpliga delar vad som i lagen om Finansinspektionen föreskrivs om Finansinspektionens sammankallnings- och närvarorätt, tillsättning av ombud och om rätt att få uppgifter samt granskningsrätt och rätt till information. 

När centralinstitutet meddelar anvisningar, fullgör tillsynsuppgifter eller andra i denna lag avsedda uppgifter får centralinstitutet inte försätta företag som hör till sammanslutningen i en ojämlik ställning sinsemellan utan motiverad orsak.

4 § Medlemskap i samt utträde och uteslutning ur centralinstitutet

Ett kreditinstitut kan bli medlem av centralinstitutet om dess stadgar eller bolagsordning motsvarar vad som föreskrivs i lagen om en sammanslutning av inlåningsbanker och vars stadgar eller bolagsordning har godkänts av centralinstitutet. Förvaltningsrådet fattar beslut om medlemskap utifrån skriftlig ansökan. 

En medlem har rätt att utträda ur centralinstitutet enligt bestämmelserna i lagen om andelslag och lagen om en sammanslutning av inlåningsbanker om de lagstadgade förutsättningarna uppfylls.

En medlem kan uteslutas ur centralinstitutet om den har försummat att fullgöra sina skyldigheter som medlem. 

Dessutom kan en medlem uteslutas ur centralinstitutet om den trots en varning av förvaltningsrådet har 

  1. försummat att iaktta centralinstitutets anvisningar enligt 17 § i lagen om en sammanslutning av inlåningsbanker på ett sätt som väsentligt äventyrar övervakningen av att enhetliga principer för hantering av likviditeten eller kapitaltäckningen eller för upprättande av bokslut iakttas eller tillämpningen av dessa principer inom sammanslutningen eller 
  2. om medlemskreditinstitutet i något annat avseende väsentligt handlar i strid med de allmänna verksamhetsprinciper för sammanslutningen som centralinstitutet fastställt eller i strid med POP Bankgruppens intressen.

Andelsstämman beslutar om uteslutning av en medlem utifrån centralinstitutets framställning. Ett beslut om uteslutning är giltigt endast om andelslagets medlemmar med minst två tredjedelar (2/3) av de röster som avgivits på andelsstämman biträder framställningen. 

En medlem som utträtt eller uteslutits svarar för ett annat medlemskreditinstituts eller centralinstitutets skulder och åtaganden enligt lagen om en sammanslutning av inlåningsbanker. 

5 § Andelar och insats

En medlem är skyldig att teckna tre (3) andelar per full en miljon euro i balansomslutningen för den senaste avslutade räkenskapsperioden, dock alltid minst en andel. Dessa andelar kan inte minskas under medlemskapet. Andelsstämman har rätt att kräva att medlemmarna tecknar de andelar som de är skyldiga att teckna enligt denna punkt. 

Centralinstitutets dottersammanslutningar kan ha en andel oberoende av dess balansomslutning. Centralinstitutets dottersammanslutningar är befriade från insatsen.

Andelsstämman beslutar om teckningspriset på och betalningsvillkoren för andelar. Andelsstämman kan befullmäktiga styrelsen att besluta om teckningspriset på och betalningsvillkoren för andelar. 

Vid kombinationsfusion eller överlåtelse av affärsrörelse är en medlem inte skyldig att teckna nya andelar, om medlemmens tidigare andelar överförs till den mottagande medlemmen. 

Om en medlem före en emission av medlemsandelar har mottagit en annan medlems tillgångar och skulder vid intern fusion av sammanslutningen läggs den fusionerade medlemmens balansomslutning vid motsvarande tidpunkt till den mottagande medlemmens balansomslutning för den senast avslutade räkenskapsperioden. Vid beräkningen av tilläggsröster enligt 12 § i stadgarna beaktas den fusionerade medlemmens riskviktade poster och egna tillgångar som överstiger 10 % av kapitaltäckningen som den mottagande medlemmens egna tillgångar.

6 § POPA Andelar

Utöver ordinarie andelar kan centralinstitutet emittera särskilda andelar (nedan ”POPA Andelar”) mot betalning enligt dessa stadgar.

POPA Andelar kan endast tilldelas centralinstitutets medlemskreditinstitut.

Andelsstämman beslutar om emission av POPA Andelar. Andelsstämman kan dock befullmäktiga centralinstitutets styrelse att helt eller delvis besluta om emission av POPA Andelar och villkoren för den. 

POPA Andelar saknar nominellt värde.

POPA Andelarna påverkar inte medlemskreditinstitutens rösträtt på andelsstämman. POPA Andelar har inga rättigheter vid utdelning av överskott.

Centralinstitutet får använda medel som insamlats med POPA Andelar endast för att finansiera verksamhet som bedrivs av hypoteksinstitutet som hör till POP Bankernas sammanslutning. Om den verksamhet som bedrivs av hypoteksinstitutet som hör till POP Bankernas sammanslutning upphör eller centralinstitutet upplöses återbetalar centralinstitutet de medel som insamlats med POPA Andelar och som det ännu har eller får av hypoteksinstitutet till innehavarna av POPA Andelar i proportion till deras innehav.

Styrelsen har rätt att besluta om villkoren för POPA Andelar som kompletterar denna paragraf.

7 § Medlemsinsats 

En medlem ska betala en medlemsinsats till andelslaget när medlemskapet. Andelsstämman eller styrelsen med fullmakt av andelsstämman beslutar om medlemsinsatsens storlek. Fullmakten kan ges för högst fem år åt gången. Medlemsinsatsen kan ha en viss storlek för en viss tid eller fastställas separat i enskilda fall. Det kan också beslutas att medlemsinsats inte ska tas ut för vissa typer av medlemskap. Medlemsinsatsen återbetalas inte.

8 § Serviceavgift och extra avgift

Centralinstitutet tar ut serviceavgifter för sina tjänster av medlemmarna.

Genom beslut av andelsstämman kan medlemmarna åläggas att betala en extra avgift för att täcka sådana kostnader för andelslaget som inte kan täckas med serviceavgifterna. Sådana extra avgifter återbetalas inte till medlemmarna.

Den extra avgiftens storlek kan bestå av en fast och en proportionell del, vars belopp fastställs som en procentuell andel av medlemmens balansomslutning, eller endast en procentuell andel av medlemmens balansomslutning enligt andelsstämmans beslut. Andelsstämman beslutar årligen om beräkningssättet och avgiftens storlek. Med balansomslutning avses läget på årets sista dag som närmast föregår ovan avsedda stämma.

Den fasta delen i den extra avgiften som tas ut av medlemmarna får vara högst 5.000 euro per räkenskapsperiod. Dessutom kan en rörlig del på högst 0,10 procent av medlemmens balansomslutning per räkenskapsperiod tas ut som enligt extra avgift av medlemmarna.

Den totala procentuella extra avgiften som baserar sig på balansomslutningen under en räkenskapsperiod kan vara högst 0,10 % av medlemmarnas sammanlagda balansomslutning. Beloppet av den extra avgiften för en medlem kan för en räkenskapsperiod vara högst 0,10 % av medlemmens balansomslutning.

En medlem som utträder eller utesluts ur andelslaget under en räkenskapsperiod ska betala den extra avgiften för den del av räkenskapsperioden då medlemskapet gällt tills utträdet trätt i kraft. 

9 § Överskott och reservfond

Centralinstitutet har en reservfond. Till reservfonden ska avsättas fem procent av räkenskapsperiodens överskott enligt balansräkningen, från vilket föregående räkenskapsperioders förlust enligt balansräkningen har dragits av. Avsättningar ska göras tills reservfonden uppgår till minst en hundradedel (1/100) av centralinstitutets balansomslutning, dock till minst 2.500 euro.

Ränta på andelsinsatserna kan betalas från räkenskapsperiodens överskott och oanvända överskott från föregående räkenskapsperioder, dock med beaktande av vad som ovan föreskrivs om reservfonden och vad lagen om andelslag föreskriver om överskott. Om det finns oanvända överskott efter betalning av ränta överförs de helt eller delvis till reservfonden eller en annan fond eller lämnas kvar på kontot för överskott.

10 § Andelsstämma

Andelslaget ordnar årligen två ordinarie stämmor: vårstämman ordnas på en dag som styrelsen fastställer före utgången av maj och höststämman på en dag som styrelsen fastställer före utgången av november.

Extra stämma ordnas om styrelsen eller förvaltningsrådet finner det påkallat eller om lagen förutsätter det. 

Det är möjligt att delta i andelsstämman online via nätförbindelse eller andra tekniska hjälpmedel.

11 § Kallelse till stämma och annan delgivning

Styrelsen sammankallar andelsstämman. Kallelsen till andelsstämma ska delges tidigast två (2) månader och senast 14 dagar före dagen för stämman genom att till varje medlem skicka en skriftlig kallelse till den adress som medlemmen har lämnat till andelslagets medlemsförteckning. De ärenden som behandlas på stämman ska nämnas i kallelsen.

Andra delgivningar till medlemmarna ska ske bevisligen på ett skriftligt sätt.

12 § Rösträtt på andelsstämma

På andelsstämman har en medlem lika många röster som den har andelar i centralinstitutet.

Dessutom kan en medlem ha extra röster på basis av sin kapitaltäckning som fastställs på följande sätt:

Om primärkapitalet som avses i EU:s förordning om tillsynskrav för värdepappersföretag enligt det senast fastställda bokslutet och utan poster i eget kapital som ursprungligen ägts av staten, centralinstitutet, centralinstitutets dotterkreditinstitut eller en annan andelsbank utgör över 10 procent av medlemskreditinstitutets totala belopp av riskviktade fordringar, placeringar och poster utanför balansräkningen som använts för att beräkna kapitaltäckningen, får medlemskreditinstitutet extra röster i proportion till överskridningen så att kreditinstituten har sammanlagt två gånger fler röster än vad andelarna ger.

En medlem har endast en röst på andelsstämman, om den på grund av egna finansiella problem fått ekonomiskt stöd baserat på andelslagets beslut och om något av de följande kriterierna uppfylls:

  1. medlemmen återbetalar inte kapitalet till stödgivaren, eftersom det inte ska återbetalas, eller
  2. medlemmen kan inte återbetala det mottagna kapitalet trots att det skulle återbetalas, eller
  3. medlemmen betalar lägre ränta på kapitalet än vad som avtalats och som centralinstitutet godkänt eller ingen ränta alls, eller
  4. medlemmen betalar inte gängse arvode för borgen eller annat motsvarande stöd som beviljats som ekonomiskt stöd till stödgivaren.

Den begränsade rösträtten gäller tre (3) år. Begränsningen börjar:

  1. från beviljandet av stöd som inte är avsett att återbetalas, eller
  2. från utgången av det år då centralinstitutet konstaterat att kapital som skulle återbetalas inte kommer att återbetalas, eller
  3. från utgången av det år då medlemmen för första gången förlorat förmågan att betala gängse ränta, eller
  4. från utgången av det år då medlemmen inte har betalat gängse arvode för beviljad borgen eller annat motsvarande stöd. 

Även efter tre år gäller begränsningen de två (2) följande kalenderåren, om

  1. medlemmen inte kunnat betala ränta under det föregående året, eller
  2. medlemmen inte har betalat gängse arvode för beviljad borgen eller annat motsvarande stöd under det föregåendet året.

Även en medlem som under det föregående kalenderåret underskridit minimibeloppet av kapitalbasen enligt EU:s förordning om tillsynskrav för värdepappersföretag eller den nationella kreditinstitutslagen har endast en röst på stämman.

Dotterinstitut till centralinstitutets medlemsinstitut har rätt att föra talan på andelsstämman, men de har inte rösträtt.

En medlems ombud får samtidigt företräda fler än tre medlemmar.

13 § Ordinarie stämma

Följande ärenden ska behandlas på andelslagets vårstämma:

föredras

  1. bokslut, koncernbokslut, verksamhetsberättelse och förvaltningsrådets utlåtande om bokslutet, koncernbokslutet och verksamhetsberättelsen
  2. revisionsberättelse
  3. föredras och delges sammanslutningens konsoliderade bokslut och verksamhetsberättelse enligt lagen om en sammanslutning av inlåningsbanker samt revisionsberättelsen om dem 

beslut fattas om

  1. fastställande av resultaträkningen, balansräkningen, koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen samt verksamhetsberättelsen
  2. åtgärder som föranleds av vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen och koncernbalansräkningen
  3. ansvarsfrihet för styrelseledamöterna, förvaltningsrådets ledamöter, verkställande direktören för räkenskapsperioden och verkställande direktörens ställföreträdare eller andra åtgärder som förvaltningen och dess räkenskaper föranleder
  4. uppdatering av antalet medlemsandelar enligt 5 § i stadgarna

behandlas

  1. övriga ärenden som nämns i kallelsen till stämman.

Följande ärenden ska behandlas på andelslagets höststämma:

beslut fattas om

  1. fastställande av följande års budget
  2. beräkningssättet och beloppet av den extra avgiften enligt 8 §
  3. fastställande av beräkningssättet för serviceavgifter för följande verksamhetsår
  4. arvoden för förvaltningsrådets ledamöter
  5. revisorsarvode
  6. antal ledamöter i förvaltningsrådet

väljs

  1. revisor
  2. ersättare till avgående ledamöter i förvaltningsrådet och övriga ledamöter som behövs
  3. ordförande och vice ordförande inom förvaltningsrådet för följande kalenderår

behandlas

  1. övriga ärenden som nämns i kallelsen till stämman.

14 § Förvaltningsrådet

Centralinstitutet har ett förvaltningsråd med minst tre (3) och högst trettiofyra (34) ledamöter som väljs på andelsstämman så att en ledamot ska väljas från varje medlemskreditinstitut, dock inte från centralinstitutets dotterinstitut som är medlemskreditinstitut. Till förvaltningsrådet kan dock inte väljas tjänstemän från ett medlemskreditinstitut som på grund av 12 § i stadgarna endast har en röst på stämman. Mandatperioden för en tjänsteman från ett sådant medlemskreditinstitut som valts innan den begränsade rösträtten har trätt i kraft fortsätter dock tills den går ut.

Endast ordföranden för ett medlemskreditinstituts styrelse eller förvaltningsråd kan väljas till förvaltningsrådets ordförande eller vice ordförande.

Minst två tredjedelar (2/3) av förvaltningsrådets ledamöter ska vara förtroendepersoner i medlemskreditinstitutens organ och resten verkställande direktörer för medlemskreditinstituten.

Mandatperioden för förvaltningsrådets ledamöter är tre år från avslutandet av andelslagets höststämma till avslutandet av höststämman tre år senare. Ett antal ledamöter som närmast motsvarar en tredjedel avgår varje år, i början genom lottdragning och senare enligt mandatperioden.

Mandatperioden för en ledamot i förvaltningsrådet upphör senast i slutet av den mandatperiod under vilken ledamoten fyller 67 år. Om en ledamot i förvaltningsrådet förlorar sin behörighet enligt 3 momentet, upphör ledamotens mandatperiod i andelslagets förvaltningsråd omedelbart.

Om hela förvaltningsrådet utses på nytt väljs de som står först och näst först i tur att avgå genom lottdragning. Om en annan person väljs i stället för en ledamot i förvaltningsrådet under mandatperioden fortsätter personen till slutet av den pågående mandatperioden. 

Förvaltningsrådet sammanträder på kallelse av ordföranden eller om denne är förhindrad på kallelse av vice ordföranden minst två gånger om året och är beslutfört då mer än hälften av ledamöterna är närvarande. Förvaltningsrådets beslut blir den åsikt som majoriteten understöder eller, om rösterna faller lika, gäller som beslut den åsikt som ordföranden har förenat sig om. Vid val avgörs beslutet dock genom lottdragning. 

Protokoll förs på förvaltningsrådets möten. I protokollet antecknas närvarande, fattade beslut och, vid meningsskiljaktigheter, resultatet av omröstningen. Protokollet undertecknas av mötets ordförande, en ledamot i förvaltningsrådet och sekreteraren.

Förvaltningsrådet ska övervaka centralinstitutets förvaltning, som styrelsen och verkställande direktören ansvarar för och att centralinstitutets verksamhet leds kompetent och omsorgsfullt. Utöver det som lagen och dessa stadgar föreskriver i övrigt ska förvaltningsrådet

  1. övervaka att centralinstitutets verksamhet sköts kompetent och omsorgsfullt enligt lagstiftningen, dessa stadgar och medlemmarnas intresse samt att utfärdade anvisningar och beslut av andelsstämman iakttas,
  2. välja och entlediga verkställande direktören samt enligt 15 § besluta om antalet styrelseledamöter, välja och entlediga styrelseledamöter och fastställa arvodena för styrelsens ordförande och ledamöter samt utse ställföreträdare för verkställande direktören,
  3. välja inom sig en arbetskommitté, som fungerar som nomineringskommitté, och en revisionskommitté för att bereda ärenden som avser utförande av uppgifter enligt punkt 1 ovan samt övriga relevanta kommittéer och fastställa arbetsordningen för dem,
  4. avge ett utlåtande till styrelsen om POP Bankgruppens strategi, 
  5. avge ett utlåtande till andelslagets ordinarie vårstämma om bokslutet, koncernbokslutet och verksamhetsberättelsen, 
  6. behandla övriga ärenden som styrelsen framställt. 

Styrelseledamöterna och verkställande direktören har rätt att närvara och föra talan på förvaltningsrådets möten.

15 § Styrelsen

Styrelsen består av minst fem (5)och högst åtta (8) ledamöter som väljs av förvaltningsrådet.

Minst hälften av styrelseledamöterna ska vara personer som står i arbets- eller tjänsteförhållande till medlemskreditinstituten. Om en sådan ledamots arbets- eller tjänsteförhållande till ett medlemskreditinstitut upphör avslutas ledamotens mandatperiod i styrelsen omedelbart. Styrelsen utser inom sig en ordförande och en vice ordförande. Ordföranden och vice ordföranden ska stå i arbets- eller tjänsteförhållande till ett medlemskreditinstitut.

Styrelseledamöternas mandatperiod är tre år från avslutandet av förvaltningsrådets möte som utsåg styrelsen till avslutandet av förvaltningsrådets möte som utser följande styrelse efter tre år. Av dessa ledamöter avgår årligen ett antal som närmast motsvarar en tredjedel enligt mandatperioden. 

Mandatperioden för styrelseledamöterna upphör senast i slutet av den mandatperiod under vilken ledamoten fyller 67 år.

Om hela styrelsen utses på nytt väljs de som står först och näst först i tur att avgå genom lottdragning. Om en annan person väljs i stället för en styrelseledamot under mandatperioden fortsätter personen till slutet av den pågående mandatperioden. 

Styrelsen är beslutför när mer än hälften av ledamöterna är närvarande, inklusive ordföranden eller vice ordföranden.

Styrelsens beslut på möten blir den åsikt som majoriteten av de närvarande understöder eller, om rösterna faller lika, gäller som beslut den åsikt som ordföranden har förenat sig om. Val avgörs dock genom lottdragning.

Styrelsen sammanträder på kallelse av ordföranden eller om denne är förhindrad på kallelse av vice ordföranden, om de anser att det finns skäl för detta. Ordföranden eller vice ordföranden ska sammankalla styrelsen också om centralinstitutets verkställande direktör eller styrelseledamot yrkar på det.

Förvaltningsrådets ordförande och vice ordförande har rätt att närvara och föra talan på styrelsens möten. Styrelsen ska begära ett utlåtande av förvaltningsrådet om POP Bankgruppens strategi innan den godkänns. 

Styrelsen ska delge förvaltningsrådet budgeten, beräkningssättet för tilläggsavgiften för medlemmarna och dess belopp samt principerna för fastställande av serviceavgifterna enligt 7 § i stadgarna innan de föredras på andelsstämman för godkännande.

16 § Verkställande direktören

Centralinstitutet har en verkställande direktör som ansvarar för den löpande ledningen och förvaltningen av centralinstitutet enligt styrelsens anvisningar och föreskrifter.

Verkställande direktören väljs och entledigas av centralinstitutets förvaltningsråd. Förvaltningsrådet fastställer verkställande direktörens tjänsteavtal. Styrelsen beslutar dock om verkställande direktörens lön och andra förmåner.

17 § Företrädande av centralinstitutet 

Centralinstitutet företräds av styrelseledamöterna och verkställande direktören, två tillsammans.

Dessutom kan styrelsen bevilja andra personer rätt att företräda centralinstitutet två tillsammans eller skilt för sig tillsammans med en styrelseledamot eller verkställande direktören.

18 § Räkenskapsperiod och bokslut

Centralinstitutets räkenskapsperiod är ett kalenderår.

Centralinstitutets bokslut och koncernbokslut ska upprättas före utgången av den 31 mars därpå följande år och föreläggas revisorn och förvaltningsrådet för utlåtande men dock minst en månad före ordinarie vårstämman.

Dessutom ska centralinstitutet enligt Finansinspektionens föreskrifter upprätta ett konsoliderat bokslut som avses i lagen om en sammanslutning av inlåningsbanker och som ska föreläggas och tillkännages centralinstitutets ordinarie andelsstämma.

19 § Revisorer 

Centralinstitutet har en (1) revisor som ska vara en revisionssammanslutning. 

Revisorn ska också granska det konsoliderade bokslutet som avses i lagen om en sammanslutning av inlåningsbanker.

Revisorns mandatperiod är ett kalenderår.

20 § Återbetalning av andelsinsatser

Centralinstitutet har rätt att vägra återbetala andelsinsatser under dess verksamhetstid. Medlemmarnas ekonomiska rättigheter förblir då oförändrade. Centralinstitutet kan senare upphäva ovan nämnda förbud. Vid behov beslutar förvaltningsrådet om förbudet mot återbetalning och upphävandet av det.

Om återbetalning förutsätter tillstånd av en myndighet beror beslutet om återbetalning av andelsinsatser på beviljandet av de nödvändiga tillstånden.

21 § Upplösning av centralinstitutet och utdelning av medel

Om centralinstitutets upplöses ska dess återstående medel efter att skulderna och åtagandena har utretts och betalats eller medlen för betalningarna åtskilts och andelsinsatserna återbetalats till medlemmarna delas mellan medlemmarna i en proportion som erhålls när respektive medlems andelar multipliceras med det antal år som medlemskapet i centralinstitutet varat.

Försättande av centralinstitutet i frivillig likvidation förutsätter att minst tre fjärdedelar (3/4) av företrädarna har röstat för förslaget på andelstämman.

22 § Skiljeförfarande

Tvister mellan centralinstitutet och medlemskreditinstitut, verkställande direktören, ställföreträdaren för verkställande direktören, styrelsen, styrelseledamöter, förvaltningsrådet och dess ledamöter samt revisorn avgörs genom skiljeförfarande enligt lagen om skiljeförfarande. När det gäller verkställande direktören, dennes ställföreträdare, styrelseledamöter, förvaltningsrådets ledamöter och revisorn avgörs ärenden dock genom skiljeförfarande endast om tvisten gäller annat än deras arbetsrelaterade ekonomiska förmåner.

Ärenden avgörs av en skiljeman. Om parterna inte når enighet om skiljemannen inom 30 dagar efter yrkandet på skiljeförfarande utses skiljemannen av Centralhandelskammarens skiljedomsinstitut på ansökan av någondera parten. Om det dock är fråga om ett ekonomiskt yrkande på över 200.000 euro har vardera parten rätt att yrka att tvisten ska avgöras av tre skiljemän, av vilka vardera parten väljer en medan Centralhandelskammarens skiljedomsinstitut väljer den tredje som verkar som ordförande. Om en part efter att ha informerats om den andra partens val av skiljeman inte inom sju (7) dagar väljer sin skiljeman och underrättar motparten om detta eller om den ena parten inte vidtar åtgärder för att välja ordförande, utser Centralhandelskammarens skiljedomsinstitut skiljeman för den ena parten.

23 § Centralinstitutets ansvar för medlemskreditinstitutens skulder

Centralinstitutet svarar för sina medlemskreditinstituts skulder och åtaganden enligt lagen om en sammanslutning av inlåningsbanker.

Centralinstitutet är skyldigt att enligt 24 § i lagen om en sammanslutning av inlåningsbanker som en stödåtgärd till ett medlemskreditinstitut betala så mycket som behövs för att förhindra att medlemskreditinstitutet försätts i likvidation. Centralinstitutet svarar i enlighet med detta kapitel för de av medlemskreditinstitutets skulder som inte kan betalas med medlemskreditinstitutets egna medel.

24 § Medlemskreditinstitutens solidariska ansvar

Enligt 25 § i lagen om en sammanslutning av inlåningsbanker är medlemskreditinstituten skyldiga att till centralinstitutet betala sin andel av det belopp som centralinstitutet har betalat antingen till ett annat medlemskreditinstitut som en stödåtgärd eller till ett annat medlemskreditinstituts borgenär för en skuld som förfallit till betalning och för vilken borgenären inte har fått betalning av gäldenären. 

25 § Medlemskreditinstitutens skyldighet att delta i stödåtgärder

Om ett medlemskreditinstituts kapitalbas eller konsoliderade kapitalbas sjunker under den gräns som föreskrivs i EU:s förordning om tillsynskrav för värdepappersföretag eller kreditinstitutslagen eller, om lägre krav ställs på medlemskreditinstitutet i enlighet med 21 § i lagen om en sammanslutning av inlåningsbanker, under den gräns som föreskrivs i den paragrafen, har sammanslutningens centralinstitut rätt att få kredit av de övriga medlemskreditinstituten i sammanslutningen genom att hos medlemskreditinstituten ta ut extra återbetalbara avgifter för stödåtgärder i syfte att förhindra att medlemskreditinstitutet försätts i likvidation.

Det sammanlagda belopp som årligen tas ut hos medlemskreditinstituten får per räkenskapsperiod uppgå till högst 0,5 procent av varje medlemskreditinstituts senast fastställda balansomslutning.

Den avgift som tas ut för stödåtgärder fördelas mellan medlemskreditinstituten enligt deras senast fastställda bokslut eller koncernbokslut, om medlemmen upprättar ett sådant, i proportion till fördelningsgrunden.

Andelsstämman beslutar om den avgift som tas ut för stödåtgärder.

Om återbetalning av avgiften för stödåtgärder föreskrivs i lagen om en sammanslutning av inlåningsbanker.

26 § Betalning av ett medlemskreditinstituts skulder som förfallit till betalning

Om en borgenär har yrkat på att centralinstitutet ska betala en förfallen fordran på ett medlemskreditinstitut eller medlemskreditinstitutets likvidatorerna har yrkat på att centralinstitutet ska betala medlemskreditinstitutets skulder som överstiger dess tillgångar, ska de andra medlemskreditinstituten betala sin andel av fordran eller underskottet till centralinstitutet enligt dess fördelningsschema i enlighet med 27 § i lagen om en sammanslutning av inlåningsbanker.

Medlemskreditinstitutens ansvar för det belopp som centralinstitutet har betalat till en borgenär för ett medlemskreditinstituts räkning fördelas mellan medlemskreditinstituten i förhållande till deras senast fastställda balansomslutning.

27 § Gåvor

Andelsstämman kan besluta om gåvor för allmännyttiga eller motsvarande ändamål, om gåvobeloppet anses vara skäligt med tanke på användningssyftet samt läget för centralinstitutet och övriga omständigheter. Styrelsen får använda medel för detta syfte, om deras betydelse är ringa med beaktande av läget för centralinstitutet.

28 § Ändring av andelslagets stadgar

Beslut om stadgeändringar fattas på andelsstämman enligt lagen om andelslag och dessa stadgar.

Välkommen att bli vår kund

Ta kontakt