Hoppa till innehåll

Den nya ägaren av 100-åriga Helsingin Jäätelötehdas tror på samarbete: ”Vi gör glass med stort hjärta”

I år firar Helsingin Jäätelötehdas sitt 100-årsjubileum med den nya ägaren Linda Magi. Glassfabriken har en fin historia, men det finns också en massa framtidsplaner. Men havsutsikten i Brunnsparken och de stora färggranna glassbollarna består.

Helsingin Jäätelötehdas fick sin början när sex bröder flyttade från Toscana till Ryssland för att utföra gipsarbeten. Men på grund av revolutionen i Ryssland bestämde sig bröderna för att flytta till Helsingfors, där de för 100 år sedan började tillverka glass. Helsingin Jäätelötehdas har alltid ägts av samma släkt, och nyligen tog släktingen Linda Magi över rodret.

”I november tog jag ett kliv in i det okända, eftersom jag inte tidigare jobbat på Helsingin Jäätelötehdas eller överhuvudtaget inom livsmedelsindustrin. Tidigare höll jag på med teknisk försäljning inom miljö- och fastighetsbranschen, och plötsligt frågade jag mig om släktens glassfabrik har någon som vill fortsätta verksamheten. Jag tog reda på svaret, och det blev startskottet”, berättar Helsingin Jäätelötehdas nya vd Linda Magi.

När Magi sedan kontaktade de dåvarande ägarna föll alla bitar på plats. Eftersom ägarna ville gå i pension började vi planera en generationsväxling.

”Jag är nu företagare för första gången. Men jag har alltid haft företagande i baktankarna även om jag inte vetat vad det kunde gå ut på. Här var bordet så att säga färdigdukat. Visst är det här otroligt att få jobba med ett så här bra varumärke”, säger Magi.

LindaMagiHelsingin Jäätelötehdas vd Linda Magi tänker förnya och effektivisera verksamheten med respekt för traditionerna.

Expansionsplaner

Företagsaffären om Helsingin Jäätelötehdas gjordes i november, och de gamla ägarna har hjälpt Linda Magi att komma i gång.

”I början var det en enorm pappersexercis, men därefter kunde jag börja fokusera på att utveckla verksamheten. Den största frågan var att hitta en bank för att slutföra företagsaffären. POP Banken kändes bra direkt”, berättar Magi.

Magi har på några månader digitaliserat många aktiviteter, och nu håller hon på att förnya varumärket.

”Vi förnyar vår logotyp, våra etiketter, vår webbplats och glasskioskernas utseende. Men vi vill också att vår historia och våra traditioner ska synas i vår nya image.”

Traditioner är viktiga för Helsingin Jäätelötehdas, och Magi berättar att glassrecepten är mycket gamla. Trots att företaget har sina rötter i Italien, är råvarorna inhemska så långt som möjligt.

”Jag kollade nyligen att 98 procent av våra råvaror är inhemska. Ju mer lokala råvarorna är, desto bättre. Till exempel sockret i vår glass kommer från Kyrkslätt.”

Helsingin Jäätelötehdas verksamhet fokuserar på kioskförsäljning, men glass levereras också till restauranger. Glassfabriken tillverkar glass från våren till hösten för att kioskerna alltid ska kunna sälja färsk glass. Expansionsplaner finns dock.

”Nu i början är avsikten att förnya fabrikens utrustning, vilket också underlättar expansionen. Vi vill börja tillverka glass året runt och också sälja glass på andra orter i Finland både i kiosker och till restauranger. Och inte är det otänkbart att vi också börjar sälja våra produkter i matbutiker”, säger Magi.

DSC_0786

Kioskerna väcker minnen och sysselsätter unga

Helsingin Jäätelötehdas är ett känt namn för många trots att glassen främst sålts i kioskerna i Brunnsparken. Magi tror hon vet varför det är så:

”Det handlar om något mer än bara glass. Våra kiosker har funnits i Brunnsparken i årtionden – det är en upplevelse när till exempel en farfar kommer med sina barnbarn till kiosken och berättar att han ätit vår glass redan på 1940-talet. Vi skiljer oss också från mängden med våra stora och färggranna bollar.”

I mars började glassproduktionen på fabriken, och Magi ser framemot glassäsongen då kioskerna öppnar.

”Jag vill delta i all verksamhet från glasstillverkning till glassförsäljning i kioskerna, vilket också ger mig direkt kundrespons.”

För många unga är arbetet i Helsingin Jäätelötehdas glasskiosk en värdefull första kontakt med arbetslivet.  

”Vi har ett bra anseende som arbetsgivare. Inte heller i år sökte vi sommarjobbare och ändå fick vi ca 50 ansökningar. En del har jobbat hos oss flera somrar. Vi vill ta hand om våra sommarjobbare, eftersom de då får framtidstro och fortsätter förhoppningsvis att jobba hos oss senare.”

Linda Magi tror på samarbete.

”Jag betraktar mig kanske inte ens som vd. Jag tänker att jag är likvärdig med alla andra medarbetare. Vi gör ju det här tillsammans.”

Helsingin Jäätelötehdas

Välkommen att bli vår kund

Ta kontakt