Hoppa till innehåll

Programvärden Jaajo Linnonmaa njuter av serieföretagande: ”Det är onödigt att stressa”

Programvärden Jaajo Linnonmaa, 43, är med i tio företag. Han drömmer inte om en exit värd miljoner. Den bästa belöningen man får som företagare är när man kan anställa fler medarbetare.

”När folk frågar mig vad som krävs av en företagare svarar jag oftast att ett stadigvarande jobb. Eftersom början alltid är riskfylld, säger jag att det är bäst att lämna lönearbetet först efter att man kan betala lön till sig själv.

Jag är själv ett bra exempel på det. Jag har tio företag, men ändå har jag de senaste 17 åren varit anställd på Sanoma Media, där jag är programvärd för Radio Suomipops morgonshow. Jag täcker de grundläggande levnadskostnaderna med lönearbete. Mina företag är långsiktiga projekt.

Jag presenterar mig själv alltid som en 43-årig familjefar från Esbo. Dessutom skulle jag absolut vilja säga att jag är företagare. Men sanningen är att jag i första hand är programvärd och först i andra hand företagare.

Min tidsanvändning tyder dock på något annat. Av min arbetstid går 70 procent till företagande, 20 procent till radio och 10 procent till inspelningar av tv-program för vilka jag är programvärd. När radiojobbet slutar klockan tio på morgonen får jag tid för företagande på eftermiddagen. Klockan fyra hämtar jag barnen från dagis.

Jag är nöjd när jag har många järn i elden. Min assistent hjälper mig med tidsscheman. Det känns som om varje arbetsdag blir på hälft, men jag väntar ivrigt på nästa dag då jag får fortsatta.

Jag bytte från Haluatko Miljonääriksi till Diili, eftersom jag i den tv-serien får visa hurdan jag är på riktigt: en entreprenör som gillar att hålla på med företag.”

POP_0321_rohkea_jaajo1_2000X800
”Som bolagspartner väljer jag alltid någon som har toppkompetens inom respektive bransch.”

Företagsidéer finns till för att förverkligas – samma eld sedan tonåren

”När jag bestämmer mig för att göra något så gör jag det. Ingenting har förändrats sedan jag var 14 år gammal och grundade mitt första företag med min kompis Jesse Fryckman.

Vi var på högstadiet och problemet var att växande ungdomar blir hungriga i slutet av skoldagen. Rektorn gav tillstånd att hämta tillbehör från partihandeln och sälja hotdogs på rasten. Vi räknade ut att vi gjorde två euro vinst per hotdog. Vi var entreprenörer redan då. Jesse är också fortfarande företagare och var med om att grunda Ruokaboksi.

För några år sedan var jag ofta besviken på morgonen när mina två käraste t-skjortor låg i tvätten. Jag hade sedan länge velat ta fram en månatlig beställningsprodukt och insåg att en t-skjorta ryms in genom postluckan.

Jag diskuterade idén med Toni Lähde, som var min rådgivare under den första inspelningen av Diili. Han är en toppgrafiker, och han gick med på att designa t-skjortorna. Jag tog reda på vilken fabrik i Turkiet som tillverkat mina älsklingsskjortor. Sedan började vi förhandla. Det var 2017. Nu har vi sålt över 50 000 t-skjortor. Jag paketerar dem för posten varje månad.

Ensam skulle jag inte orka göra allt. Under årens lopp har jag samlat medhjälpare som jag litar på och som har sina kompetensområden. Som bolagspartner väljer jag alltid någon som har toppkompetens inom respektive bransch. Mina starka sidor är idérikedom och marknadsföring.”

Företagarens energi avgör huruvida samarbete uppstår

”Jag gillar att bolla med affärsidéer tillsammans med andra och hjälper gärna i företagsfrågor. Jag får så gott som dagligen frågor av unga företagare. Jag svarar på dem genom att ställa fem motfrågor. Utifrån svaren kan jag avgöra om idén fungerar och om vi borde sätta oss ner för att diskutera den.

Ibland går jag in i företag som investerare. Så gick det till exempel med Caracom Group Oy. Företaget producerar kameralösningar för ansiktsidentifiering.

Jag måste bli inspirerad av produkten och inse hur jag kunde hjälpa företaget att växa. Femtio procent beror på företagaren, hur samarbetet löper och hur energisk företagaren är. En företagare ska kunna sätta allt på spel. Stora drömmar och visioner samt möjligheter till skalning är sådant som avgör om det är värt för mig att investera tid och pengar i projektet.”

Konkurs är ingen skam – det gäller att lära sig och gå vidare

”För flera år sedan bestämde jag mig för att sluta stressa över saker och ting. Om någonting misslyckas testar jag något annat Faktum är att nio av tio uppstartsföretag begravs inom två år. Så om man är rädd för att misslyckas ska man inte bli företagare. Det gäller bara att lära sig och gå optimistiskt vidare.

I oktober försatte jag mitt företag 1 Enourmous Elephant, som fokuserar på virtuella resor, i konkurs. Det var ett av de företag som drabbades av coronaviruspandemin. Företaget skulle ha fokuserat på resevideor, men eftersom det var omöjligt att resa och företag inom turism inte hade råd att investera i marknadsföring, så gick det som det gick. Sådant är livet.

I USA tar man inte en företagare som inte gjort konkurs på allvar. En tidigare konkurs tyder på förmåga att ta sig upp på benen igen. I Finland upplevs konkurs som något skamligt. Det är löjligt. Mitt mål är att grunda företag som kan anställa folk – inte att sälja företaget någon dag för tiotals miljoner.

POP_0321_rohkea_jaajo2_2000X800”Att sälja med eget namn och ansikte gör företagandet mycket personligt.”

Det bästa är när man kan anställa folk

”För länge sedan gjorde jag PRAO i min pappas företag som importerade idrottsredskap. Jag kommer ihåg att pappa brukade köpa grismunkar till lageranställda när han kom till jobbet. De blev genuint glada, och jag märkte att de här lite skrämmande typerna respekterade pappa.

Senare insåg jag att pappa gjorde det möjligt för dem att få månadslön, umgås med trevliga kolleger och finansiera sina barns fritidsintressen. Jag tycker också att det är fint att kunna anställa nya medarbetare.

Att sälja med eget namn och ansikte gör företagandet mycket personligt. Därför är jag noga med vem jag samarbetar med. Mina företag sysselsätter cirka 30 personer, men dagligen är jag i kontakt med fyra till fem av dem. Vi har lärt oss känna varandra. Det är fantastiskt att få vara chef för en handfull människor som man kan kalla kompisar.”

Jaajo Linnonmaa

  • Känd som programvärd för Radio Suomipops Aamulypsy samt tv-serierna Haluatko Miljonääriksi och Diili. Haft roller i filmerna Luokkakokous. Influencer. Involverad i tio företag antingen i den operativa verksamheten eller som delägare.
  • Företagen utgörs av bland annat ExtremeRun, som ordnar löpevenemang, Raviristeily och Teee Club, som levererar t-skjortor på månadsbeställning.
  • Äger två Bricco-vinbarer i Helsingfors. En tredje Bricco öppnas i Åbo i december 2021. Delägare i Kulttuurikeidas Korjaamo i Helsingfors.
  • Ger gärna råd till unga företagare och föreläser om företagande.
  • Familjen består av fyra barn och hustru. Spelar tennis och gör promenader med kompisar på fritiden.

Text: Elina Vironen
Foto: Kirsi-Marja Savola

POP Koivunlehti 3/2021

Välkommen att bli vår kund

Ta kontakt