Usein kysytyt kysymykset POP Mobiilista

Ruotsinkielinen versio on tarkoitus julkaista vielä vuoden 2018 loppuun mennessä.
Rahastojen osalta kehitystyö on aloitettu. Tarkkaa päivämäärää ei vielä ole, mutta viestimme asiasta lähempänä toiminnon lanseerausta.
Palkkakuitit tulevat todennäköisesti näkyviin jo keväällä 2019.
Vanhemmat käyttöjärjestelmät on jätetty pois vähenevän käyttäjämäärän ja päivittämiseen liittyvien tietoturvariskien vuoksi. Myöskään Windows puhelimia ei tueta, sillä Microsoft on lopettanut niiden kehitystyön ja käyttäjäkunta on vähäinen. Vanha mobiilipankki jää vielä toistaiseksi asiakkaiden käyttöön.
POP Pankki ei tällä hetkellä tarjoa omaa mobiilimaksamisen ratkaisua mutta seuraamme markkinakehitystä ja asiakaskäyttäytymistä tarkkaan. POP Pankin kortti on kuitenkin mahdollista liittää esimerkiksi Mobile Pay –palveluun, jonka kautta mobiilimaksaminen onnistuu.
Mikäli sinulla on useampia tilejä, luottokortteja tai lainoja, voit valita haluamasi tuotteen POP Mobiilin aloitusnäkymälle. Valitse esimerkiksi ”kaikki tilit” -näkymä. Pääset vaihtamaan oletustuotetta näkymän alareunasta. Pääset oletustuotteen vaihtamiseen myös alavalikon kohdasta ”Lisää”.
Mobiilipankki on tavalliseen verkkopankkiin verrattuna monin tavoin jopa turvallisempi vaihtoehto. Verkkopankkiin kirjaudutaan internet-selaimella, siinä missä mobiilipankkiin kirjaudutaan erillisen sovelluksen kautta. Sovelluksen kautta kirjautumisesta on useita hyötyjä tietoturvamielessä.

Selaimella kirjautuessa henkilö saattaa olla tietojenkalastelun kohteena, jos hän käyttää kirjautumiseen vaikkapa omaan sähköpostiin tullutta linkkiä, jossa kehotetaan kirjautumaan omaan verkkopankkiin. Ongelma on tällöin siinä, että kyseinen linkki ei ohjaakaan käyttäjää ”oikean” pankin sivustolle, vaan tätä tarkoitusta varten luodulle huijaussivulle, jonka tarkoitus on urkkia käyttäjältä kirjautumiseen tarvittavia tietoja.

Mobiilipankissa käyttäjä kirjautuu mobiilipankkiin itse lataamansa sovelluksen kautta, joka on aina sama sovellus. Mobiilimaailmassa mahdollisen väärän applikaation havaitseminen ja poistaminen järjestelmän ylläpitäjän toimesta on verrattain helppoa. Myös erilaiset käyttöjärjestelmien päivityksiin liittyvät asiat ovat helpommin hallittavissa juuri mobiililaitteissa.

(Lähde: F-Securen tietoturvakonsultti Ville Niilekselä)
 
Tietoturvamielessä älylaitteet ovat omine käyttöjärjestelmineen tavalliseen tietokoneeseen verrattuna astetta turvallisempia, mikä johtuu monestakin seikasta. Fakta kuitenkin on, että erilaisia haittaohjelmia esiintyy myös mobiililaitteissa. 

Voisi sanoa, että erilaisten haittaohjelmien torjunta mobiililaitteissa on kuin turvalukko oman asunnon ovessa: se tarjoaa selkeästi lisäturvaa ja on vaikeaa ajatella, että mitään haittaakaan siitä varsinaisesti olisi. On siis suositeltavaa, että omissa mobiililaitteissa olisi haittaohjelmien torjuntaa suorittava ohjelma käytössä.

(Lähde: F-Securen tietoturvakonsultti Ville Niilekselä)
 

Mobiilipankin käyttäjällä itsellään onkin tärkeä rooli siinä, kuinka turvallista asiointi loppujen lopuksi on. Ensinnäkin on hyvin tärkeä muistaa, että oma mobiililaite kuin yhtä lailla pankkiasioihin tarvittavat pankkitunnisteet ovat aina henkilökohtaisia. Niitä ei siis saa koskaan antaa kenenkään muun käyttöön.

Olennaista on myös, että kuten monessa muussakin asiassa, pankkitunnisteiden eri elementtejä, kuten käyttäjätunnusta, salasanaa ja esimerkiksi paperista tunnuslukutaulukkoa, ei saa säilyttää yhdessä ja samassa paikassa.

Mobiililaitteen osalta on tärkeää, että näytön lukitus on laitteen asetuksissa aina kytkettynä päälle. Näin estetään laitteen väärinkäyttöä tehokkaasti, mikäli laite esimerkiksi varastetaan. Mobiililaitteen pitäminen päivitettynä kaikilta osin on myös tärkeä asia. Uusimpien päivitysten ylläpito koskee niin käyttöjärjestelmää, selainohjelmaa kuin laitteeseen asennettuja sovelluksiakin. Mobiilimaailmassa on myös tärkeää, että mobiilipankin sovellus ladataan luotettavasta lähteestä, käytännössä App Storesta (iPhone) tai Google Playsta (Android-puhelimet). Muistathan myös kirjautua ulos pankkisovelluksesta asioinnin päätyttyä.

(Lähde: F-Securen tietoturvakonsultti Ville Niilekselä)

Nykyisin monet laskuttajat lähettävät laskun asiakkailleen sähköpostitse. Sähköisissä laskuissa on monesti mukana virtuaaliviivakoodi, eli numerosarja, joka sisältää maksun tiedot. Voit näppärästi kopioida numerosarjan laskulta, ja painamalla Liitä viivakoodi –painiketta, sovellus lukee maksun tiedot ja vie sinut suoraan tekemään maksua. Vähän samalla tavalla kuin jo tutussa skannaa viivakoodi toiminnossa.
Uloskirjautuminen löytyy, kun menet alavalikosta kohtaan ”Lisää”. Vielä tällä hetkellä yläreunassa on uloskirjautumista varten ikoni, mutta tämä tullaan pian tekemään omaksi painikkeekseen, jossa lukee ”Kirjaudu ulos”.

Kun sinulle tulee vahvistettava e-lasku, tai kun e-lasku on erääntyvissä maksuissa, pääset näkemään e-laskun tarkemmat tiedot avaamalla tapahtuman, ja siirtymällä sieltä laskun tarkasteluun. E-laskujen tarkastelua ollaan laajentamassa, mutta ensimmäisessä vaiheessa näkyvissä olevat vain vahvistettavat ja erääntyvät e-laskut.

Valitettavasti POP Mobiilissa ei vielä voi tehdä uutta e-laskuvaltuutusta. Kehitämme kuitenkin sovellusta jatkuvasti ja tämäkin ominaisuus on kehityslistalla.

Sovellus toimii tablet–laitteilla. Näkymissä voi olla vähän eroavaisuuksia eri resoluutioilla, mutta kaikki toiminnallisuudet ovat käytettävissä.

Kyllä. Alennus koskee ensimmäisen vuoden vakuutusmaksua. Huomaathan, että voit ostaa POP Mobiilin kautta myös esimerkiksi moottoripyörävakuutuksen.

Oma suosittelukoodi löytyy näppärästi POP Mobiilista. Mene alavalikosta kohtaan Lisää. Valitse Omat tiedot / POP Vakuutus. Täältä voit myös jakaa suosittelukoodin näppärästi eteenpäin.

Lue lisää vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin suoraan POP Mobiilista, kohdasta: Asiakastuki / Usein kysytyt kysymykset