Hyppää sisältöön
Kaksivärinen tausta

Usein kysyttyjä kysymyksiä - Tilit, kortit ja maksut

Usein kysyttyjä kysymyksiä tilien, korttien ja maksujen tiimoilta.

Aiheet

Korttiasiakaspalvelumme palvelee arkisin klo 9-18 numerossa 010 2484 800 (puhelun hinta mpm/pvm). Palvelemme myös Chatissa osoitteessa www.poppankki.fi.

Creditillä tarkoitetaan POP Visa -kortin luotto-ominaisuutta. Ostamalla kortin Credit-puolella saat ostoksillesi keskimäärin 40 päivää korotonta ja kulutonta maksuaikaa. Voit halutessasi maksaa laskun kerralla pois ilman kuluja, tai pilkkoa sen pienempiin osiin. Creditillä saat parhaimman ostoturvan jos ostetun tuotteen tai palvelun tuottamisessa ilmenee ongelmia.

Debitillä tarkoitetaan ostoja jotka veloitetaan suoraan pankkitililtä. Ostoille tehdään ostovaiheessa katevaraus, joka tarkistaa tilin saldon sekä varaa summan tililtä. Itse veloitus näkyy tilillä tyypillisesti seuraavana päivänä tai muutaman päivän kuluessa.

Jos haluat erillisen ilmoituksen kaikista hyväksytyistä korttitapahtumista, ota POP Mobiilissa käyttöön korttitapahtumien ilmoitusviestitoiminta.

Saat lisäksi EU-alueella tehdyistä muista kuin euromääräisistä korttitapahtumista EU-lainsäädännön mukaisesti ilmoitusviestin. Viestissä on tapahtuman tietojen lisäksi tieto valuuttalisän määrästä verrattuna Euroopan Keskuspankin päivän viitekurssiin. Korttitapahtuman valuuttakurssi määräytyy Visan tukkukurssin mukaan ja tapahtuman päälle lisätään POP Pankin hinnaston mukainen valuuttalisä, joka on 2,95% tapahtuman loppusummasta. Ilmoitusviestissä verrataan valuuttalisän sisältämää tapahtuman loppusummaa Euroopan Keskuspankin Euron viitekurssiin ja erotus ilmoitetaan prosenttimääräisenä.


Lue lisää POP Mobiilin ilmoitusviesteistä

Tämä riippuu korttityypistä. Electron on online-kortti eli se varmentaa jokaisen ostoksen saman tien. Sulkemisen jälkeen sillä ei voi siis enää maksaa. Debit-kortti saattaa sallia vielä pari maksua ilman varmennusta sulkemisen jälkeen, mutta näissäkin tapauksissa riski on pankin, ei asiakkaan. Kun korttia säilyttää huolellisesti ja ilmoittaa sen katoamisesta viipymättä korttiasiakaspalveluun, asiakas voi olla huoletta.

Pääsääntöisesti lähimaksuominaisuus on kaikissa korteissa ja laajenee vähitellen kaikkiin maksupäätteisiin. Lähimaksuominaisuutta ei tietenkään ole pakko käyttää, jos ei halua.

Lähimaksaminen on vähintään yhtä turvallista kuin muukin korttimaksaminen. Koska tunnuslukujen urkintatapaukset ovat lähimaksamisen myötä vähentyneet, voidaan lähimaksamisen sanoa jopa lisäävän korttimaksujen turvallisuutta. Turvallisen maksamisen varmistamiseksi maksupäätteet kysyvät kortin tunnuslukua tietyin väliajoin.

Lähimaksujen määrä voi vaihdella, koska kortilla on useita maksamisen turvallisuutta varmistavia rajoja. Näin ollen ei ole mahdollista sanoa, kuinka monta maksua voi tehdä ennen kuin tunnuslukua kysytään. Pieniä maksuja voi tehdä useamman, isompia vähemmän, yleisesti sanottuna muutamia maksuja peräkkäin.

Tunnuslukua kysellään maksamisen turvallisuutta silmällä pitäen eli varmistetaan, että kortti on oikean omistajan käytössä.

Jos korttisi katoaa, soita heti maksukorttien sulkupalveluun 020 333 (ulkomailta +358 20 333). Numero palvelee 24h/vrk. Tallenna numero saman tien puhelimeesi. Korttisi pystytään sulkemaan henkilötunnuksen avulla, et siis tarvitse kortinnumeroa sulkemiseen. Voit olla yhteydessä myös korttiasiakaspalvelumme 010 2484 800 sen aukioloaikoina. Kadonneen tai varastetun kortin tilalle tilataan uusi kortti uudella numerolla. Saat myös uuden tunnusluvun.

Rikkoutuneen tai muuten vahingoittuneen kortin tilalle voidaan tilata uusi samannumeroinen kortti pankin konttorissa. Samalla korttinumerolla tilatun kortin tunnusluku ei muutu. Pankki voi veloittaa kortin uusimisesta hinnaston mukaisen palvelumaksun.

Tunnusluvun pääset tarkistamaan POP Mobiili -sovelluksen Kortit-osiosta. Valitse haluamasi kortti ja sen jälkeen valikosta kohta ”Tunnusluku”. Tunnusluvun tarkistaminen on maksutonta ja se on mahdollista kaikilla POP Pankin korteilla.

Voit myös tilata PIN-tunnuksen uudelleentulostuksen olemalla yhteydessä korttiasiakaspalveluumme. Tilauksesta veloitetaan hinnaston mukainen palvelumaksu. 

Jos tunnuslukusi lukkiutuu kaupan kassalla, saat sen avattua Otto.-käteisnostoautomaatilla syöttämällä oikean tunnusluvun. Muutoin ole yhteydessä korttiasiakaspalveluumme.

Voit tehdä korttihakemuksen verkkopankissa, soittamalla korttiasiakaspalveluumme, tai käymällä konttorissa tekemässä hakemuksen.

Jos haluat vaihtaa maksukorttisi toiseen korttituotteeseen, esim. Debit-kortista Credit/Debit-korttiin, voit tehdä korttihakemuksen verkkopankissa, voit myös olla yhteydessä korttiasiakaspalveluumme tai ottaa yhteyttä omaan pankkiisi, joka neuvoo muutoksen tekemisessä.

Muistathan lopettaa vanhan korttisi, mikäli se jää tarpeettomaksi.

POP Pankin maksukorttien vuorokausikohtaisia turvarajoja voi muuttaa POP Mobiilissa tai verkkopankissa. Muutokset tulevat voimaan heti. Jos sinulla ei ole POP Mobiilia tai verkkopankkia, voit olla yhteydessä korttiasiakaspalveluumme.

POP Pankkien Visa-korteilla voi ostoksen yhteydessä nostaa käteistä rahaa. Nostotapahtuma on mahdollinen sekä korttisi Debit- että Credit -puolelta. POP Pankkien kortit on sertifioitu Visalla Osta ja Nosta -palveluun kaikkialla Suomessa, palvelun tarjoaminen ei ole kuitenkaan kauppiaalle pakollista.

Ulkomailla palvelu ei ole mahdollinen. Osta ja Nosta -palvelussa (ns. Cash Back) kortinhaltija ostaa jonkin tavaran tai palvelun ja nostaa ostoksen yhteydessä käteistä rahaa kaupan kassalta. Osto on aina pakollinen, pelkästään käteistä rahaa ei voi kaupasta nostaa. Suurin sallittu nostorahamäärä on 400 euroa, jollei kauppa ole määritellyt alempaa rajaa.

POP Pankkien Visa-korteilla voi ostoksen yhteydessä nostaa käteistä rahaa kaikilla korttituotteilla.

Maksuvapaa kuukausi liittyy kortin luotto-ominaisuuteen. Se tarkoittaa sitä, että saat Visa-laskun normaalisti, mutta minimilyhennys on 0 euroa eli voit siirtää koko laskun summan Visa-luotolle, mikäli sopimasi luottoraja antaa siihen mahdollisuuden. Maksuvapaita kuukausia voi olla kaksi vuodessa, mutta kuukaudet eivät voi olla peräkkäin.

Jos haluat maksuvapaan kuukauden käyttöösi, voit tehdä muutoksen verkkopankissasi tai olemalla yhteydessä korttiasiakaspalveluun.

Visa-laskun eräpäivää voit muuttaa verkkopankissa tai olemalla yhteydessä korttiasiakaspalveluun.

Jos haluat muuttaa luoton minimilyhennysprosenttia, voit tehdä muutoksen verkkopankissasi tai olemalla yhteydessä korttiasiakaspalveluun.

Voit muuttaa Visa-korttisi luottorajaa POP Mobiilissa, verkkopankissa tai olemalla yhteydessä korttiasiakaspalveluun tai omassa POP Pankissasi.

Voit tehdä e-laskuvaltuutuksen omassa verkkopankissasi.

Jos huomaat omalla kortillasi virheellisiä korttitapahtumia, kirjaudu korttien reklamaatiopalveluun POP verkkopankkitunnuksillasi ja tee reklamaatio sähköisesti. Tämä on nopein ja kätevin tapa saada korttireklamaatio käsittelyyn.

Voit kirjautua reklamaatiopalveluun seuraavasta osoitteesta: https://korttireklamaatio.nets.fi/  

Reklamaatiopalvelun  kautta voi tehdä reklamaation sekä Debit- että Credit puolen korttitapahtumista. Huomioithan, että jos tapahtumia on yhdistelmäkortin molemmilla puolilla, tulee näistä tehdä kaksi erillistä reklamaatiota.

Mikäli sinulla ei ole käytössä POP Pankin verkkopankkitunnuksia, kysy pankistasi (voit kysyä myös chatin kautta) Debit-tapahtumien reklamaatiolomaketta, tai käytä Credit-tapahtumien reklamaatiolomaketta, jonka voit täyttää osoitteessa: https://www.nets.eu/fi-fi/asiakaspalvelu/Pages/Oikaisupyyntö.aspx 

Huomioithan lomakkeilla olevat ohjeet liittyen lomakkeiden täyttämiseen.

Jos reklamoitu tapahtuma koskee Automatian Otto.-automaatilla olevaa toimintahäiriötä, pyydämme ystävällisesti käyttämään reklamaatiolomakkeita.

Yleiset korttiehdot ja kortinhaltijan velvollisuudet

Maksuvapaat kuukaudet

Voit hakea kahta maksuvapaata kuukautta vuodessa, kunhan muistat etteivät kuukaudet saa olla perättäisiä. Maksuvapaan kuukauden aikana muodostuu korkoa käytetystä luotosta. Itse muutos on maksuton.

Voit pyytää maksuvapaita kuukausia soittamalla Visa-asiakaspalveluun (puhelin: +358 9 6964 6012) tai ottamalla yhteyttä omaan POP Pankkiisi esimerkiksi verkkopankin tai POP Mobiilin kautta.

Muuta minimilyhennysprosenttia

Säätämällä luoton minimilyhennysprosentin minimiin (5 %) voit lyhentää korttiluottoa maltillisesti. Silloin rahaa jää myös muuhun elämään. Huomaa, että minimilyhennysprosentin muutos pitää tehdä jo ennen laskun muodostumista. Tämäkin muutos on maksuton.

Voit muuttaa minimilyhennysprosenttia soittamalla Visa-asiakaspalveluun (puhelin: +358 9 6964 6012).

Eräpäivän siirto

Joskus auttaa, kun laskujen eräpäivät jaksottaa sopimaan paremmin palkkapäivään tai muihin tuloihin. Visa-laskun eräpäivää voit muuttaa  soittamalla Visa-asiakaspalveluun (puhelin: +358 9 6964 6012) tai ottamalla yhteyttä omaan POP Pankkiisi esimerkiksi verkkopankin tai POP Mobiilin kautta.

Luottorajan muuttaminen

Tiesitkö, että kortin luottorajaa voi korottaa koska tahansa ja muutos on maksuton? Pyydä luottorajan korotusta ottamalla yhteyttä omaan POP Pankkiisi esimerkiksi verkkopankissa tai POP Mobiilissa.

Maksusopimus

Mikäli tiedät, ettet pysty maksamaan laskun koko loppusummaa kerralla, ole yhteydessä Visa-asiakaspalveluun maksusopimuksen tekemiseksi. Maksusopimuksen aikana lyhennät laskua jollakin henkilökohtaisesti sovittavalla maksuerällä. Voit sopia pienemmästä erästä ennen tai jälkeen laskun vastaanottamisen. Maksusopimus on maksullinen palvelu.

Ota yhteyttä Visa-asiakaspalveluun maksusopimuksen solmimiseksi.

Visa-asiakaspalvelu
+358 9 6964 6012
Ma‑pe klo 8‑20

  1. Vie lähimaksuominaisuudella varustettu kortti maksupäätteen lähelle tai aivan kiinni maksupäätteeseen kohtaan, jossa näet lähimaksusymbolin. Kohta sijaitsee tavallisesti joko laitteen vasemmalla kyljellä tai laitteen näyttöruudun päällä.
  2. Odota, että laite suorittaa maksun. Kun maksu on suoritettu, laite ilmoittaa, että voit poistaa kortin.
  3. Valmista tuli! Jos laite hylkää maksun ja tiedät, että tililläsi on riittävästi katetta, kokeile maksaa ostoksesi sirun ja PIN-koodin avulla. Maksupäätteet kysyvät PIN-koodia tietyin väliajoin turvallisuussyistä.

Raja vaihtelee maittain. Suomessa lähimaksun yläraja on 50 euroa.

Raja on asetettu, jotta asiakaan on mahdollista vahvistaa suuret maksut turvallisesti. Toistaiseksi Suomessa kortilla tehtävän lähimaksun yhteydessä ei ole mahdollista käyttää tunnuslukua, jolla maksun voisi vahvistaa, joten maksulle pitää määrittää yläraja. Rajan ylittyessä kortin siru tulee lukea sirulukijalla ja tapahtuma hyväksyä tunnusluvulla. Puhelimella maksettaessa asiakas voi vahvistaa ostoksen sovelluksen kautta, jolloin isommatkin maksut onnistuvat.