Usein kysytyt kysymykset

Elämässä sattuu ja tapahtuu. Ihan meille kaikille. Täällä on koottuna meille esitettyjä yleisimpiä kysymyksiä ja vastauksia, jotka voivat auttaa. Ota meihin yhteyttä lisäkysymyksissä.

Mitä teen, kun korttini katoaa?

Jos korttisi katoaa, soita heti maksukorttien sulkupalveluun 020 333 (ulkomailta +358 20 333). Numero palvelee 24h/vrk. Tallenna numero samantien puhelimeesi. Korttisi pystytään sulkemaan henkilötunnuksen avulla, et siis tarvitse kortinnumeroa sulkemiseen. Voit olla yhteydessä myös pankkiisi sen aukioloaikoina.
Kadonneen tai varastetun kortin tilalle tilataan uusi kortti uudella numerolla. Saat myös uuden tunnusluvun.

Miten tilaan uuden kortin vioittuneen vai rikkoutuneen tilalle?

Rikkoutuneen tai muuten vahingoittuneen kortin tilalle voidaan tilata uusi samannumeroinen kortti pankin konttorissa. Samalla korttinumerolla tilatun kortin tunnusluku ei muutu. Pankki voi veloittaa kortin uusimisesta hinnaston mukaisen palvelumaksun.

Unohdin tunnuslukuni, mitä teen?

Jos olet unohtanut korttisi tunnusluvun, voit tilata PIN-tunnuksen uudelleentulostuksen pankistasi. Tilauksesta  veloitetaan hinnaston mukainen palvelumaksu. 

Tunnuslukuni lukkiutui, mitä teen?

Jos tunnuslukusi lukkiutuu kaupan kassalla, saat sen avattua OTTO. - käteisnostoautomaatilla syöttämällä oikean tunnusluvun. Muutoin ole yhteydessä pankkiisi.  

Miten haen maksukorttia?

Voit tehdä korttihakemuksen verkkopankissa, soittamalla omaan pankkiisi tai käymällä konttorissa tekemässä hakemuksen.

Miten vaihdan korttia?

Jos haluat vaihtaa maksukorttisi toisenlaiseksi ota yhteys omaan pankkiisi, joka neuvoo muutoksen tekemisessä. Jos haluat kokonaan uuden korttityypin, esimerkiksi siirtyä Debit-kortista Credit/Debit -korttiin, tulee sinun täyttää uusi hakemus.  

Miten muutan korttini vuorokausikohtaisia turvarajoja?

POP Visa Electron -korttisi vuorokausikohtaisia automaattinostojen ja ostosten turvarajoja sekä POP Visa Debit-kortin (koskee myös POP Visa -kortin Debit-ominaisuutta) automaattinostorajaa voit muuttaa ottamalla yhteyttä konttoriisi.

Kuinka nostan rahaa kaupan kassalta eli Osto ja Nosto? 

POP Pankkien Visa-korteilla voi ostoksen yhteydessä nostaa käteistä rahaa. Nostotapahtuma on mahdollinen korttisi Debit-puolelta. POP Pankkien kortit on sertifioitu Visalla Osto ja Nosto -palveluun kaikkialla Suomessa, palvelun tarjoaminen ei ole kuitenkaan kauppiaalle pakollista.

Ulkomailla palvelu ei ole mahdollinen.  Osto ja Nosto -palvelussa (ns. Cash Back) kortinhaltija ostaa jonkin tavaran tai palvelun ja nostaa ostoksen yhteydessä käteistä rahaa kaupan kassalta. Osto on aina pakollinen, pelkästään käteistä rahaa ei voi kaupasta nostaa. Suurin sallittu nostorahamäärä on 400 euroa, jollei kauppa ole määritellyt alempaa rajaa.

POP Pankkien Visa-korteilla voi ostoksen yhteydessä nostaa käteistä rahaa seuraavilla korttituotteilla:

  • POP Visa Debit
  • POP Visa Business Debit
  • POP Visa Electron
  • POP Visa Credit/Debit -kortin Debit-ominaisuus
  • POP Visa Gold Credit/Debit -kortin Debit-ominaisuus

Palvelua ei tarjota Credit-ominaisuudella (Visa-tili).

Mikä on maksuvapaa kuukausi?

Maksuvapaa kuukausi liittyy kortin luotto-ominaisuuteen. Se tarkoittaa että saat Visa-laskun normaalisti, mutta minimilyhennys on 0 euroa eli voit siirtää koko laskun summan Visa-luotolle mikäli sopimasi luottoraja antaa siihen mahdollisuuden. Maksuvapaita kuukausia voi olla kaksi kuukautta vuodessa, mutta kuukaudet eivät voi olla peräkkäin.

Miten otan käyttöön maksuvapaan kuukauden?

Jos haluat maksuvapaan kuukauden käyttöösi muutos voidaan tehdä POP Pankissa.

Miten muutan Visa-laskuni eräpäivää?

Visa-laskun eräpäivää voit muuttaa soittamalla Visa-asiakaspalveluun tai käymällä POP Pankissa.

Miten voin muuttaa korttini luottorajaa?

Voit muuttaa Visa-korttisi luottorajaa joko POP Pankissa tai verkkopankin kautta.

Visa-korttien erityisominaisuudet

POP Visa Business Debit -korttiin liittyy Global Customer Assistance Service -palvelu (GCAS) eli nk. hätäkäteinen kortinhaltijan auttamiseksi ulkomailla, mikäli kortti joudutaan varastamisen, katoamisen tai kopioinnin vuoksi sulkemaan. POP Pankin Visa Business Debit -asiakkaalla on tällöin mahdollisuus saada käteistä Visa sulkupalvelun kanssa sopimastaan ulkomaisesta nostopaikasta maksimissaan 1600 USD.

Visa Gold Credit/Debit -korttiin on liitetty matkavakuutus sekä mahdollisuus hätäkäteisen nostoon kortin kadotessa tai tultua varastetuksi.

Hinnoittelu

Jokaisella POP Pankilla on oma palveluhinnastonsa. POP Pankki -kohtaisen hinnasto-otteen löydät kunkin pankin omilta verkkosivuilta.

Kätevimmin voit siirtyä näiltä POP Pankki -ryhmän sivuilta haluamasi pankin sivuille oikean valikon Valitse pankki -toiminnosta tai Toimipisteet -toiminnosta.

Täydellinen palveluhinnasto on nähtävissä kaikissa konttoreissamme. Raha-asioitasi keskittämällä voit vaikuttaa siihen, paljonko maksat pankkipalveluista ja mitä muita etuja saat.

Kuinka voin tallettaa käteistä TalletusOtto -automaateilla?

POP Pankkien asiakkaat voivat tallettaa varoja maksukorttiin liitetylle pankkitililleen Talletusotto-automaateilla. Näin esimerkiksi säästölippaiden tyhjentäminen onnistuu jatkossa vaivattomasti.

Talletusmahdollisuus palvelee myös yritysten päiväkassalaskentaa. Talletus on mahdollista Visa Debit-, Visa Electron-, Visa Business Debit- ja Visa-yhdistelmäkortilla. TalletusOtto -automaatti tarjoaa myös Ottopisteiltä tutut peruspalvelut: otto, saldo ja tapahtumat.

OttoPlus on Otto + setelien talletus

Otto-automaatteja ylläpitävä Automatia Pankkiautomaatit Oy tuo tänä vuonna Suomeen talletusautomaattiensa verkostoa täydentämään myös uudenlaisia käteisautomaatteja, joissa toimivat kaikki Otto-automaateilta tutut palvelut, plus setelien talletus. Automaatin nimeksi on annettu lyhyesti OttoPlus.

OttoPlus-automaatista voi nostaa käteistä aivan kuten muistakin Otto-automaateista. OttoPlus-automaatti on palveluiltaan muutenkin kuin Otto-automaatti, mutta lisäksi sillä onnistuu setelien talletus. Uudenlainen automaatti muistuttaa myös ulkoisesti tavallisia Otto-automaatteja, paitsi että sen valomainoksissa näkyy uusi tunnus OttoPlus.

Katso TalletusOtto-automaatin käyttöopastusvideon.

Etsi sinua lähinnä oleva TalletusOtto-automaatti.

Miten toimia reklamaatiossa?

Jos huomaat Debit-ostoissasi, eli omalla pankkitililläsi virheellisiä korttitapahtumia, täytä Debit-tapahtumien reklamaatiolomake ja palauta se liitteineen omaan POP Pankkiisi.

Mikäli korttisi Credit-puolella on myös reklamoitavia tapahtumia, ilmoita tieto lomakkeella sille varatussa kohdassa.

Jos taas Credit-korttitililläsi virheellisiä korttitapahtumia, ole viipymättä yhteydessä Visa-asiakaspalveluun. Voit täyttää oikaisupyynnön joko sähköisesti pankkitunnuksilla tai PDF -lomakkeella. Credit-puolen reklamaatiolomakkeen löydät sivun oikeasta laidasta olevasta linkistä.

Milloin voin tehdä reklamaation epäselvistä korttitapahtumista?

Jos et ole saanut verkkokaupasta tilaamiasi tavaroita tai ostoksesi on veloitettu useampaan kertaan, aloita selvittely aina sen verkkokaupan tai myyjän kanssa, keneltä olet tavaran hankkinut. Ellei asia selviä myyjän kanssa voit reklamoida tapahtumasta meille, jos:

  • Huomaat tiliotteellasi korttiostoja joita et ole tehnyt
  • Ostoksesi on veloitettu kahdesti
  • Et saanut ostamiasi tavaroita/palveluita
  • Saamasi tuote on virheellinen

Jos korttisi on kadonnut tai varastettu ja sillä on tehty luvattomasti ostoja tai nostoja, sulje kortti viipymättä ja tee kortin luvattomasta käytöstä aina rikosilmoitus.Autovuokraamoilla sekä hotelleilla on oikeus veloittaa palvelun käytön jälkeen maksamattomat maksut, kuten sakot ja tankkaukset, sekä minibaariostot. Myös peruutusoikeudettomissa hotellivarauksissa hotellilla on oikeus veloittaa yhden hotelliyön hinta, mikäli palvelua ei käytetä.


Kortin ehdot ja kortinhaltijan velvollisuudet.