Hoppa till innehåll

Kompetens- och lönepasset bidrar till utvecklingen av POP Bankens expertis

Kompetens- och lönepasset är ett verktyg och en operativ modell för POP Bankernas, POP Bankcentralens och Bonum Banks kompetensledning. Kompetens- och lönepasset, som redan använts i drygt 10 år, utvecklas hela tiden. 

I kompetensavsnittet i POP Bankens Kompetens- och lönepass kan man registrera medarbetares grundläggande kunskap samt examina och utbildningar, utvecklingssamtal och arbetshistoria under anställningsförhållandet. I kompetensavsnittet kan man dessutom ange medarbetarnas kompetens och kompetensutvecklingsmål. Lönepasset kan användas som stöd för löneförhandlingar. 

Kompetens- och lönepasset har använts inom POP Bankgruppen redan i över tio år. Det utvecklades för POP Bankernas behov i syfte att få en mer heltäckande bild av medarbetarnas kompetens. Utvecklingen av Kompetenspasset påverkas av bankernas respons, separata enkäter och regleringen av sektorn. Till exempel dataskyddslagen, direktivet om bostadskrediter och IDD-kravet relaterat till försäkringskompetens har för sin del föranlett ändringar av Kompetenspasset. 

OsaamispassiMedarbetarna kan utveckla sin kompetens på flera sätt inom POP Banken. Till exempel POP Bankens nätutbildningsmiljö POPintie innehåller som bäst 50–60 nätkurser relaterade till olika teman. POP Bankcentralen har producerat kurser själv och i samarbete med olika partner. 

– Vi har strävat efter att utveckla Kompetenspasset så att det är lätt att leda kompetensen med dess hjälp. Passet gör det möjligt att granska kompetensen inom hela organisationen och också hos enskilda medarbetare. Att informationen finns på ett och samma ställe skapar kontinuitet i kompetensutvecklingen, säger Merja Niemi, kontaktperson för POP Bankcentralens Kompetens- och lönepass. 

 

Välkommen att bli vår kund

Ta kontakt