Hyppää sisältöön
POP Verkkohetki-palvelussa esiintyy häiriöitä
Sukupolvenvaihdos onnistui POP Pankin tuella

“Iso kivi tippui hartioilta” – onnistunut SPV-prosessi

Vornasten maatilalla sukupolvenvaihdos vei perheyrityksen uuteen aikakauteen POP Pankin tuella. Prosessi, joka aluksi takkuili toisen pankin kanssa, sai vauhtia ja selkeyttä, kun POP Pankin asiantuntijat ottivat ohjat käsiinsä. Lopputuloksena tilan jatkajiksi nousseet veljekset Tommi ja Leo Vornanen saivat tilan sujuvasti haltuun – ja samalla koko perhe löysi pitkäaikaisen pankkikumppanin.

Kolme sukupolvea, yksi visio

MTY Vornanen edustaa parhaimmillaan suomalaista maatilayritteliäisyyttä. Tilan historia alkaa vuodesta 1959, kun veljesten isoisä osti pienen tilan, jossa oli vain pari hehtaaria peltoa. Siitä lähtien tila on kasvanut tasaisesti ja keskittynyt lihanautojen tuotantoon jo 1970-luvulta asti.

Nykyään tilalla on 320 eläinpaikkaa ja 178 hehtaaria peltoa, jolta koko alalta kaikki sato menee oman karjan rehuksi. Sukupolvenvaihdoksen jälkeenkin tila jatkaa Atrian sopimustuottajana. Maatalousyhtymää pyörittävät veljekset Tommi ja Leo Vornanen, jotka ottivat sukupolvenvaihdoksen myötä vastuun isältään vuonna 2025.

Haastava alku SPV-prosessissa

Sukupolvenvaihdosprosessi käynnistyi perheen kesken jo noin 3–4 vuotta sitten. Laskelmia tehtiin ja silloiseen pankkiin oltiin hyvissä ajoin yhteydessä. Varsinainen toteutus oli tarkoitus tehdä vuodenvaihteessa 2024–2025. Prosessi ei kuitenkaan sujunut aivan odotusten mukaisesti.

– Aloitimme prosessin silloisen toisen pankin kanssa. Asiat eivät kuitenkaan edenneet, vaikka teimme itse kaikkemme. Tuntui, että pankin yhteydenpito oli heikkoa ja jäimme itse pimentoon, Tommi kertoo.

Kun prosessi oli jo puoli vuotta myöhässä alkuperäisestä aikataulusta, veljekset päättivät etsiä uuden pankin sukupolvenvaihdoksen toteuttamiseen.

Ensivaikutelma vakuutti

POP Pankki – ensivaikutelma vakuutti

POP Pankki ei ollut perheelle entuudestaan täysin tuntematon. Ratkaisevia tekijöitä POP Pankin valinnassa olivat lähipiirin positiiviset kokemukset.

– Kartoitimme vähän muitakin pankkeja, mutta POP Pankista kuulimme lähipiirin maatiloilta hyviä kokemuksia. Otimme pankkiin yhteyttä ja ei mennyt kauan, kun Risto Savolainen tuli sieltä käymään, Tommi muistelee.

”POP Pankin yrityspalveluiden johtaja Risto on käynyt yli 1000 maatilalla. Kokemuspohja maatilan rahoittamisesta on laaja ja hän puhuu tilallisten kanssa samaa kieltä.”

Riston ymmärrys maatilan realiteeteista ja tarpeista vakuutti Vornaset sekä teki keskustelusta helppoa. Yhdessä katsottiin tilan toiminta ja laskelmia läpi.

– Risto vakuuttui toiminnastamme ja suunnitelmistamme, ja sanoi, että tämä asiahan hoidetaan. Jo siinä vaiheessa olin varma, että nyt alkaa vihdoin tapahtua, Tommi kertoo.

Pian POP Pankilta oli yhteydessä asiantuntija Sirpa Hakkarainen, joka otti prosessin seuraavat vaiheet hoitaakseen. Tämän jälkeen asiat etenivät nopeasti.

Lue lisää maatilan rahoituksesta.

Asiantuntijan johdolla sujuva prosessi, jossa pysyi itsekin kärryillä

Sirpa Hakkaraisen asiantuntemus ja palvelualttius teki vaikutuksen Vornasiin.

– Sirpan ammattitaito näissä asioissa oli ihan uskomaton. Tuli luottavainen olo, että POP Pankilla kyllä tiedetään mitä ollaan tekemässä ja se tehdään meidän etua ajatellen, Leo kehuu.

Erityisesti veljeksiä yllätti, kuinka aktiivisesti pankki otti vastuun prosessin eteenpäin viemisestä. Matkan varrella tuli esiin myös pankin asiantuntijan kyky nähdä asioita laajemmin.

– Olimme koko ajan tasalla siitä, missä mennään. Meidän ei pitänyt vetää pankkia perässä, vaan he ottavat koppia asioiden etenemisestä. Sirpa hoksasi sellaisiakin asioita, mitä meille ei tullut mieleen. Hän edesauttoi monella tapaa prosessia koko ajan, Tommi kiittelee.

Prosessin aikana olivat mukana niin asiakkaan edustajat, heidän oma yhteyshenkilönsä, POP Pankki kuin paikallinen ELY-keskus. Yhteistyö oli sujuvaa.

”Pitää tuntea niin taloudellinen kuin poliittinen tilanne sekä huomioida kunkin maatilan omat tarpeet, kuten verotus, kiinteistöt ja niin edelleen.”

– Kaikkein tärkeintä on varmistaa siirron onnistuminen niin, että maatilan toiminnan jatkuvuus ja kannattavuus on turvattua. Siksi kyseessä on aina huolellisesti räätälöity kokonaisuus, jonka pyrimme tekemään asiakkaalle mahdollisimman vaivattomaksi, Sirpa avaa.

Kokonaisvaltainen asiakkuuden siirto

Kokonaisvaltainen asiakkuuden siirto

Sukupolvenvaihdoksen yhteydessä koko Vornasten perhe päätti siirtää kaikki pankkipalvelunsa POP Pankkiin.

– Minullakin oli jo ennestään tilasta erillään oleva omakotitalo, josta lyhennän lainaa. Lisäksi minulla on toinen yritys, jonka palvelut siirsin myös POPiin, Tommi kertoo.

Pankkipalveluiden siirrot hoidettiin SPV-prosessin aikana ja kaikki sujui niidenkin osalta mutkitta. Arjen kannalta on kätevää, kun kaiken tarvittavan saa samasta paikasta.

– POP Pankin tutut yhteyshenkilöt ovat niin helposti tavoitettavissa ja he tuntevat kokonaistilanteemme. Erityistarpeisiinkin saa aina alansa asiantuntijan avuksi. Hyvä asiakaspalvelu on meille tosi tärkeää, ja se on ollut joka tilanteessa ensiluokkaista, Tommi painottaa.

Miten pankin vaihtaminen menee käytännössä? Lue täältä.

Helpotuksen tunne SPV-prosessin päättyessä

Noin kolmen kuukauden jälkeen siitä, kun Vornaset aloittivat sukupolvenvaihdosprosessin POP Pankin kanssa, se oli jo maalissa.

– Iso kivi tippui siinä vaiheessa hartioilta pois ja asioiden hoitaminen helpottui, kun kaikki saatiin onnistuneesti siirrettyä minun ja Leon nimiin, Tommi kuvailee.

Leo Vornanen oli prosessin aikana tehnyt myös omaa henkilökohtaista ratkaisua tulevaisuutensa suhteen. Alun perin hän ei ollut suunnitellut maanviljelyä urakseen, etenkään nähtyään, millaisia haasteita ala on kohdannut 2000-luvulla.

Mieli kuitenkin muuttui, ja onneksi niin kävi.

– Huomasin, että sydän vetää takaisin näihin hommiin ja perheen tilalle. Alkuvuonna 2024 siirryin täysipäiväiseksi ja huomasin, että minähän osaan ja myös nautin koko ajan enemmän, Leo kuvailee.

Myös perheen kolmas veli on kiireapulaisena mukana maatilan toiminnassa. Veljesten mukaan työtä ei tehdä rahan vuoksi, vaan intohimosta ja rakkaudesta.

Onneksi jo oman SPV-prosessin aikana Vornaset alkoivat havaita myös positiivisia merkkejä, jotka vaikuttavat alaan.

– Koemme tärkeäksi jatkaa tätä perintöä ja tarjota kotimaista lihaa suomalaisten pöytiin myös jatkossa. Tämä ei ole vain ammatti, vaan elämäntapa, veljekset painottavat.

Arki sujuu

Pankin kanssa arki sujuu

POP Pankin kanssa yhteistyö jatkuu myös sukupolvenvaihdoksen jälkeen. Kun samassa pankissa on perheen palveluita niin lainoista yritysasioihin sekä henkilökohtaisiin pankkipalveluihin, niin kysymyksiä ja tarpeita tulee aina silloin tällöin.

Pankkikaan ei ole lopettanut aktiivista otettaan SPV-prosessin jälkeen.

– Viimeksi eilen Sirpa laittoi viestiä, että mitenkä menee ja onko mitään kysymyksiä mielen päällä. Kunhan kerkeän, niin vastaan hänelle, että ei ole. Kaikki on hyvin ja erittäin selvää. On kuitenkin arvokasta tietää, että apu on aina vain viestin tai soiton päässä, Tommi kertoo.

Selkeä suositus muille maanviljelijöille

Kokemuksen perusteella veljekset suosittelevat POP Pankkia lämpimästi muille.

– Voin suositella kelle vain, kuka tarvitsee rahoitusta. Yksityisille ja yrityksille, Tommi sanoo ja jatkaa,

– Erityisesti maatiloille suosittelen POP Pankkia, etenkin tässä maailman tilanteessa. POP Pankilla tiedetään maatilan rahoittamisesta kaikki, mitä tarvitseekin tietää.
Onko sukupolvenvaihdos ajankohtainen?

Onko sukupolvenvaihdos ajankohtainen?

Pankkiin kannattaa olla yhteydessä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jo ensisuunnittelusta lähtien.

POP Pankki Järvi-Suomi toimii neljän maakunnan alueella; Pohjois-Savossa, Pohjois-Karjalassa, Keski-Suomessa ja Pohjois-Pohjanmaalla.

Ota yhteyttä suoraan lähimpään konttoriin!

Maatalouden asiantuntijamme löydät täältä.

 

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä