Hyppää sisältöön
Pankin vaihtaminen

Pankin vaihtaminen – kaikki mitä sinun tarvitsee tietää

Pankin vaihtaminen


Pankin vaihtaminen, eli mitä, miksi ja miten? Kaikki käy usein helpommin kuin voisi olettaa. 
 

Pankkia ei tule vaihdettua yleensä kovin usein. Tyypillisesti oma pankki saattaa tulla niin sanottuna perintönä: esimerkiksi nuoret jatkavat monesti sen pankin asiakkaana, jonka asiakkaita omat vanhemmatkin ovat. 

Pankkeja kannattaa kuitenkin aika ajoin kilpailuttaa ja vertailla – aivan kuten vaikka sähkö- ja liittymäpalveluitakin. Tuttu pankki ei välttämättä ole itselle paras tai kaikista sopivin vaihtoehto. Toisaalta vertaileminen voi tuoda myös varmuutta, että olet juuri oikean pankin asiakkaana.

Pankin vaihtaminen voi tuoda välittömiä hyötyjä

Pankin vaihtaminen ei ole asiakkaalle monimutkainen prosessi, sillä pankit ovat tottuneet hoitamaan siirron pitkälti asiakkaan puolesta. Lopputuloksena voi olla jopa välittömiä rahallisia säästöjä, jos uusi pankki voi tarjota asiakkaan tarvitsemat palvelut vanhaa pankkia edullisemmin.  

Pankin vaihtamisen mahdolliset hyödyt: 

  • Edullisemmat pankkipalvelut, jolloin rahaa jää enemmän muuhun 
  • Paremmat arjen palvelut, esimerkiksi saavutettavissa oleva asiakaspalvelu tai hyvillä aukioloajoilla varustettu lähikonttori 
  • Omaa arkea helpottavat digipalvelut, jolloin aikaa ei mene verkkoasioinnin kanssa tuskailuun 
  • Selkeämpi käsitys omasta taloudesta ja hallinnan tunteen paraneminen 
  • Luottamus omaan yhteyshenkilöön ja oman mielenrauhan lisääntyminen 
  • Aloitteellinen yhteyshenkilö, joka vinkkaa myös pyytämättä asiakasta hyödyttävistä eduista ja mahdollisuuksista 

Lue POP Pankin eduista.

Valitse sopiva pankki

Valitse sopiva pankki

Vertaile eri pankkeja verkossa itsenäisesti. Tarkastele tarvitsemiesi palveluiden hintoja sekä pankin tarjoamia etuja.  

Päätä samalla, haluatko siirtää kaikki palvelusi – kuten pankkipalvelut, vakuutukset ja säästämisen ratkaisut – yhteen paikkaan, vai haluatko siirtää tai avata vain osan palveluista uudessa pankissa. Tämän pohtimiseen voit pyytää myös asiantuntijan apua pankeista, jotka vaikuttavat kaikkein otollisimmilta.  

Haluatko apua kilpailutukseen tai tarjouksen meiltä? Ota yhteyttä.

Pankin vaihtaminen onnistuu etänä

Nykyään pankin vaihtaminen ei yleensä vaadi kasvokkaista tapaamista konttorilla. Kaiken voi hoitaa kätevästi verkon välityksellä.  

Asiakkuuden avaaminen uudessa pankissa hoituu useimmiten netissä omilla verkkopankkitunnuksilla. Saat uuden tilinumeron, verkkopankkitunnukset ja voit tilata uuden maksukortin suoraan kotiin.  

Pankin päässä voimme hoitaa monet muut vaiheet puolestasi: 

  • Vanhan tilin lopettaminen aiemmassa pankissa,  
  • lainojen siirtäminen sekä
  • esimerkiksi muiden varojen siirto  

voidaan hoitaa kokonaan pankkivirkailijamme toimesta, jolloin pääset itse todella pienellä vaivannäöllä.  

Näin ollen pankin vaihtoa ei tarvitse miettiä tai ajoittaa vain kaikkein rauhallisimpiin elämänvaiheisiin, vaan se hoituu missä tahansa hetkessä varsin ketterästi. Voi olla, että pääset nopeasti luomaan säästöä juoksevista pankkipalveluiden kuluista ja saat paremmat edut. 

Tutustu POP Pankin palveluihin. 

Muistilista asiakkuuden avaamisen jälkeen

1.) Kun olet saanut uuden tilinumeron, ilmoita se tarvittaville tahoille, kuten työnantajalle, Kelaan, Verohallintoon, vuokranantajalle sekä muille mahdollisille tahoille, joiden on tiedettävä käytössä oleva tilinumerosi.  

2.) Muista tehdä tarvittavien E-laskujen ja suoraveloitusten siirto vanhasta verkkopankista uudelle tilille.

3.) Varaudu siihen, että maksuliikenteen siirto voi kestää muutamasta päivästä 13 pankkipäivään. Uusi kortti ja tunnukset saapuvat postitse jo aiemmin, yleensä muutamassa päivässä.  

4.) Kun olet ottanut uuden kortin käyttöön, hävitä vanha kortti turvallisesti: leikkaa kortti sirun ja magneettijuovan kohdalta, tai palauta käytöstä poistunut kortti vanhaan pankkiisi hävitettäväksi.  

Usein kysytyt kysymykset: pankin vaihtaminen

Teet uuden pankin kanssa valtakirjan*, jossa määritetään mitkä palvelut lopetetaan vanhassa pankissa. Samalla uusi pankki avaa sinulle tarvitsemasi palvelut (esim. tilit, kortit ja verkkopankkitunnukset). Voit myös sopia esimerkiksi lainan siirtämisestä, tehdä kuukausisäästämisen sopimuksen tai liittyä pankin jäseneksi.  

*Valtakirjalla sovitaan muun muassa, mille tileille vanhan pankin varasi siirretään, minkä jälkeen uusi pankki hoitaa siirrot puolestasi.  

Mikäli sinulla on lainaa vanhassa pankissa, tulee sinun tehdä myös lainan siirto. 

Käytännössä tämä tapahtuu niin, että itse laina ei siirry, vaan sinulle tehdään uusi laina uudesta pankista. Tätä kutsutaan joskus myös järjestelylainaksi. 

Tällä uudella lainalla maksetaan pois entisen pankkisi laina, ja jatkossa maksat pois uutta lainaa uuteen pankkiisi. Kyseessä on hyvin yleinen ja rutiininomainen menettely. 

Mikäli olemassa olevan lainan kilpailuttaminen on sinulla suurin syy pankin vaihtamiseen, kannattaa sinun tutustua ensin huolella lainojen kustannuksiin, korkoihin, ehtoihin ja palvelumaksuihin ennen päätöksen tekemistä.  

Jos haluat kilpailuttaa meillä lainasi, niin ota meihin yhteyttä, niin lasketaan paras tarjous! 

Että se olisi vaikeaa ja monimutkaista. Valtakirjalla uusi pankki hoitaa kuitenkin lähes kaiken asiakkaan puolesta – valtakirja tehdään samalla, kun uuden pankin palvelut avataan. 

Asiakkaan tehtäväksi jää omien mahdollisten E-laskujen siirto sekä uuden tilinumeron ilmoittaminen tarvittaville tahoille, kuten työnantajalle ja verottajalle. Samalla uusi Visa/Credit -kortti kannattaa vaihtaa mm. käytössä oleviin suoratoistopalveluihin ja muihin tilauksiin, jotta niiden käyttöön ei tule katkoja.

Lähes kaikissa tilanteissa pankin vaihtaminen ei maksa asiakkaalle mitään.  

Päinvastoin usein pankkia vaihtamalla asiakas voi saada aikaan kustannussäästöjä palvelumaksuihin, edullisemman koron lainalle tai paremman korkotason säästöille, mitkä tuovat joustoa omaan talouteen ja tukevat vaurastumistavoitteita.

Sopiva aika on milloin vain, kun koet, ettet saa riittävän hyvää palvelua nykyisestä pankista. Pankin yhteyshenkilön tulee tarjota sinulle lisäarvoa, riittävää osaamista sekä nopeaa reagointia, koska kyseessä ovat omat raha-asiasi.  

Jos et koe saavasi parasta vastinetta rahalle, tai pankkisi ei tarjoa kaikkia niitä palveluita, joita tarvitset, kannattaa pankki kilpailuttaa.  

Yksi suosittu ajankohta on myös silloin, kun Euribor-korot muuttuvat. Tällöin voi olla järkevää kilpailuttaa oma laina, ja jos päädyt kokonaan vaihtamaan pankkia, niin muutokset eivät edes maksa mitään.

Tutkimusten mukaan pankkia vaihdetaan harvoin, mutta kun se tehdään, sille on selkeä syy. Yleisimmät syyt pankin vaihtamiselle:

Monet vaihtavat pankkia, koska uusi pankki tarjoaa edullisempia kuukausi- tai tilinhoitomaksuja. POP Pankin hinnaston löydät täältä.
Esimerkiksi asuntolainan tai säästötilin korko voi olla merkittävästi parempi toisessa pankissa. 
Uudet asiakkaat ja jäsenasiakkaat voivat saada edullisempia vakuutuksia, palkintopisteitä tai muita etuja. POP Pankin jäsenedut löydät täältä. 

Käyttäjäystävällinen mobiilisovellus, nopeampi asiakaspalvelu tai paremmat verkkopankkipalvelut voivat houkutella vaihtamaan pankkia.

Toisaalta vanhan pankin tekoälypohjaiset palvelut, jotka eivät toimi toivotulla tavalla tai jotka korvaavat kokonaan ihmislähtöisen palvelun (esim. chatbotit), voivat kasvattaa halua pankin vaihtoon.

POP Pankilla uskomme, että tulevaisuudessa pärjäävät parhaiten ne pankit, jotka yhdistävät saumattomasti tekoälyn tuomat hyödyt henkilökohtaiseen palveluun – ja juuri tähän panostamme omissa palveluissamme. 

Esimerkiksi hitaat käsittelyajat, riittämätön henkilökohtainen palvelu tai epäselvät käytännöt voivat ajaa asiakkaan vaihtamaan pankkia.
Esimerkiksi muutto toiselle paikkakunnalle, ensiasunnon hankinta, perheenlisäys, lasten kasvaminen, kesämökin hankinta tai oman yritystoiminnan aloittaminen ovat tyypillisiä ajankohtia pankin kilpailuttamiselle ja vaihtamiselle.

Pankkien kilpailuttaminen ja pankin vaihtaminen on yleistä silloin, kun asiakas etsii parempia sijoitusvaihtoehtoja, kuten alhaisempia kaupankäyntikuluja tai laajempaa rahastovalikoimaa.

Osaa kiinnostaa myös sijoituskohteiden vastuullisuus ja vaikutukset ympäristölle. POP Pankin Vastuullisesta sijoittamisesta voit lukea lisää täältä. 

Kasvava trendi on, että etenkin nuoret haluavat kokeilla rohkeasti uusia vaihtoehtoja.

Vertailun ja valintojen taustalla voivat olla vastuullisuuteen tai brändimielikuvaan liittyvät asiat: pankki halutaan valita itse harkiten ja pankin halutaan sopivan omiin arvoihin ja elämäntapaan. Opiskelijan palvelut löydät täältä. 

Yritysasiakkaat vaihtavat pankkia tai avaavat uusia asiakkuussuhteita pankkien kanssa etenkin yritysrahoituksen kilpailutusvaiheessa tai kun yritystoiminnassa tapahtuu muutoksia. Esimerkiksi toiminnan kasvattaminen, uusien osakkaiden mukaan tuleminen, yritysfuusiot tai –ostot ovat tällaisia tilanteita.  

Parhaimmillaan omasta pankista saa ensiluokkaista neuvontaa oman yrityksen tavoitteiden, kuten laajentamisen tueksi, rahoituksen lisäksi. Moni yritysasiakkaamme arvostaa etenkin suoraa ja tiivistä yhteyttä oman rahoitusalan asiantuntijan kanssa.  

Voit tutustua POP Pankin laajoihin yrityspalveluihimme täältä.

Meidät on äänestetty kuluttaja- ja yritysasiakkaidemme toimesta Suomen parhaaksi pankiksi useita kertoja. Syitä tähän on monia ja voit lukea niistä lisää täältä: Miksi valita POP Pankki?

Pohditko vaihtoa POP Pankin asiakkaaksi?

Jos haluat keskustella asiantuntijamme kanssa omista tarpeistasi, niin ota meihin yhteyttä täältä! 

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä