Pankin vaihtaminen, eli mitä, miksi ja miten? Kaikki käy usein helpommin kuin voisi olettaa.
Pankkia ei tule vaihdettua yleensä kovin usein. Tyypillisesti oma pankki saattaa tulla niin sanottuna perintönä: esimerkiksi nuoret jatkavat monesti sen pankin asiakkaana, jonka asiakkaita omat vanhemmatkin ovat.
Pankkeja kannattaa kuitenkin aika ajoin kilpailuttaa ja vertailla – aivan kuten vaikka sähkö- ja liittymäpalveluitakin. Tuttu pankki ei välttämättä ole itselle paras tai kaikista sopivin vaihtoehto. Toisaalta vertaileminen voi tuoda myös varmuutta, että olet juuri oikean pankin asiakkaana.
Pankin vaihtaminen voi tuoda välittömiä hyötyjä
Pankin vaihtaminen ei ole asiakkaalle monimutkainen prosessi, sillä pankit ovat tottuneet hoitamaan siirron pitkälti asiakkaan puolesta. Lopputuloksena voi olla jopa välittömiä rahallisia säästöjä, jos uusi pankki voi tarjota asiakkaan tarvitsemat palvelut vanhaa pankkia edullisemmin.
Pankin vaihtamisen mahdolliset hyödyt:
- Edullisemmat pankkipalvelut, jolloin rahaa jää enemmän muuhun
- Paremmat arjen palvelut, esimerkiksi saavutettavissa oleva asiakaspalvelu tai hyvillä aukioloajoilla varustettu lähikonttori
- Omaa arkea helpottavat digipalvelut, jolloin aikaa ei mene verkkoasioinnin kanssa tuskailuun
- Selkeämpi käsitys omasta taloudesta ja hallinnan tunteen paraneminen
- Luottamus omaan yhteyshenkilöön ja oman mielenrauhan lisääntyminen
- Aloitteellinen yhteyshenkilö, joka vinkkaa myös pyytämättä asiakasta hyödyttävistä eduista ja mahdollisuuksista