Hyppää sisältöön
Osassa palveluissa on käyttökatko la 4.5.2024 klo 18:00 - su 5.5.2024 klo 12:00

Kyyjärven Osuuspankki on saavuttanut 100 vuoden virstanpylvään

Kyyjärven Osuuspankin kaupparekisteriote on päivätty 4.7.1922. Tuolloin osuuskassan toimintaa oli käynnistämässä 17 jäsentä ja osuusmaksuksi määrättiin sata silloista markkaa, joka päätettiin periä kymmenenä perättäisenä vuotena, kymmenen markkaa per vuosi.

Vuoden 1924 vuosikertomuksessa mainitaan edellisvuoden kato, mutta Kyyjärven Osuuspankissa kirjattiin vain yksi tästä syystä aiheutunut pakkohuutokauppa. Osuustoimintamallinen pankkitoiminta kiinnosti ja vuoden 1924 lopussa kassan jäsenmäärä oli kasvanut jo 133:een. Sotavuosikymmenilläkin pankin toiminta oli nousujohteista vaikka kovia aikoja elettiinkin.

Vuonna 1997 Kyyjärven Osuuspankki oli perustamassa Paikallisosuuspankkiyhdistys ry:tä. Vuonna 2014 pankki laajensi toimintaansa avaamalla konttorin Karstulaan. POP Pankki Kyyjärvi kuuluu tänä päivänä POP Pankki -ryhmään yhdessä 18 muun POP Pankin kanssa. POP Pankki -konttoreita ja palvelupisteitä on reilut 70 aina Rovaniemeltä Helsinkiin.

”Sataan toimintavuoteen mahtuu paljon muisteltavaa niin pankin oman historian kuin rahoitusalan näkökulmasta. Kun minulta on kysytty, miten aiotte tästä eteenpäin, olen sanonut, että visionamme on palvella myös seuraavat sata vuotta. Asiakkaiden kuunteleminen ja tarpeisiin vastaaminen mahdollistavat tämän”, toteaa 16. vuotta pankin toimitusjohtajana toimiva Urpo Ojala.

”Pankki heijastaa asiakaskuntaansa. Meillä Kyyjärvi-Karstulan seudulla on aktiivista yritystoimintaa. Täällä on sopivassa suhteessa pörssiyhtiöitä ja pienempiä toimijoita. MMB- eli maa-, metsä- ja biotalous ovat tärkeä kasvua luova toimiala samoin kuin alueen metalliklusteri. Henkilöasiakaspuolella meillä on tasapainoisesti eri elämänvaiheissa olevia asiakkaita”, sanoo Ojala.


Toimintatavat muuttuvat, tarpeet eivät

”Rahoitusala on muuttunut vuosien saatossa yhä enemmän palvelualaksi. Asiakkaat ovat tänä päivänä tietoisia erilaisista asioista ja osaavat kysyä näistä. Digitaalisuus on helpottanut monen pankkiasiointia, mutta se ei ole poistanut sitä, etteikö pankkia tarvittaisi. Päinvastoin pankkiyhteyshenkilön rooli on muuttunut asiantuntijaksi, jonka tehtävänä on auttaa pohtimaan eri vaihtoehtoja elämäntilanteiden muuttuessa. Esimerkiksi sijoitus-, vakuutus- ja lainopillisille palveluille on enenevissä määrin kysyntää. Paikallisuus liittyy asiakkaan ja pankin väliseen suhteeseen ja siihen, että asiointi on helppoa, oli kanava mikä tahansa. Pankillamme 60 prosenttia asiakkaista on Kyyjärvi-Karstula-alueelta ja 40 prosenttia muualta”.

”Vastikään eräs asiakkaamme muisteli edeltäjäni edeltäjää Pentti Sillanpäätä, joka toimi pankin johtajana peräti 32 vuotta ja kuinka hän oli auttanut aikanaan asiakkaan muutossa. Pentti osallistui myös useamman talon perustusten valamiseen ja saattoi auttaa kunnan miehiä ojan kaivamisessa. Tavat auttaa ovat saattaneet muuttua, mutta talomme henki on edelleen sama”, vahvistaa pankin nykyinen johtaja.

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä