Liedon Osuuspankin tuloskatsaus 1.1.-30.6.2021 - digitaalisten palveluiden kehitys jatkui nopeana
Liedon Osuuspankin alkuvuoden 1.1.-30.6.2021 tulos parani merkittävästi vertailukaudesta. Pankin liikevoitto oli 1,3 M€. Liikevoittoon vaikutti korvaus peruspankkijärjestelmää koskevan sopimuksen purkamisesta sekä sijoitusten nettotuottojen kasvu edellisvuodesta. Pankin korkokate laski vertailukautena. Liiketoiminnan kulut kasvoivat johtuen panostuksista pankkiliiketoiminnan kehittämiseen.
Liedon Osuuspankin tase 30.6.2021 oli yhteensä 138 729 tuhatta euroa. Luottokanta kasvoi alkuvuoden aikana 2 prosenttia ja yritysluotot 15,6 prosenttia 101 900 tuhanteen euroon ja talletuskanta kasvoi 2,9 prosenttia 120 818 tuhanteen euroon. Asiakkaiden rahasto- ja vakuutuskanta kasvoi 16,5 %. Pankin vakavaraisuus säilyi hyvällä tasolla, vakavaraisuussuhde 30.6.2021 oli 21,81 prosenttia. Tuloskatsauksen luvut ovat tilintarkastamattomia.
”Alkuvuoden tuloksemme on historiallisen hyvä, henkilö- ja yritysasiakkuudet kehittyivät lupaavasti. Hyvä tulos on positiivinen virstanpylväs, mutta finanssialan muutosnopeus ja koko ajan kehittyvä säätely luovat merkittäviä haasteita kaikille alan toimijoille. Tämä vaikuttaa muun muassa siihen, että pankkien resursseja on keskittymässä aikaisempaa enemmän hallinnolliseen työhön asiakaspalvelun sijaan. Meillä Liedon Osuuspankissa asiakaspalvelusta halutaan pitää edelleen kiinni ja samalla vastata muuttuviin asiakastarpeisiin. Digitaalisuus mahdollistaa sen, että päivittäispankkiasiointiaan voi hoitaa laajasti missä ja milloin tahansa, vastaavasti pankilta kaivataan entistä enemmän asiantuntijuutta omaan talouteen liittyvissä kysymyksissä. Asiakkaamme ovat ilahduttavan hyvin löytäneet henkilökohtaiset tapaamiset verkossa mahdollistavan POP Verkkohetken”, sanoo toimitusjohtaja Juha Niemelä Liedon Osuuspankista.
POP Pankki -ryhmän alkuvuosi on ollut erinomainen
Liedon Osuuspankki kuuluu POP Pankki -ryhmään, jonka strategisen muutosohjelman keskeisiä osa-alueita ovat pankki- ja asiakaspalvelun laajamittainen digitalisointi. Asuntorahoituksen ja yritysluottojen kysyntä on ollut POP Pankeissa alkuvuoden aikana koronapandemiasta huolimatta erittäin vilkasta.
Esimerkiksi POP Pankeissa otettiin kesäkuussa käyttöön uusi digitaalinen palvelu, Lainalupaus, joka mahdollistaa asiakkaille asuntoluottoehdotuksen saannin välittömästi. Lisäksi POP Pankit lanseerasi kesäkuun alussa yhteistyössä Puro Finance Oy:n kanssa yritysasiakkaille suunnatun Laskuraha-palvelun, joka mahdollistaa rahoituksen laskusaatavia vastaan, mikä auttaa edelleen yrityksiä vastaamaan kysyntään koronasta toipuvilla markkinoilla.
POP Pankki -ryhmä ja Oy Samlink Ab päättivät kesäkuussa purkaa vuonna 2019 solmitun sopimuksen peruspankkijärjestelmän uudistamisesta. Oy Samlink Ab maksoi POP Pankki -ryhmälle korvauksen sopimuksen purkamisesta. POP Pankki -ryhmä jatkaa edelleen Samlinkin asiakkaana. Sopimuksen purkamisella ei ole vaikutusta pankin asiakkaiden nykyisiin pankkipalveluihin.
POP Pankki -ryhmä on julkaissut puolivuosikatsauksen 16.8.2021 ja se löytyy osoitteessa www.poppankki.fi. POP Pankki -ryhmän puolivuosikatsaus sisältää tiedot POP Pankkien yhteenliittymän vakavaraisuudesta.