Hoppa till innehåll

Ordbok för bankärenden – hur sköta ärenden med torra fötter, del 2

Nominell ränta, rättelseyrkande och kapital – bankärenden är en väsentlig av vår vardag från användning av nätbanken till konkurrensutsättning av bostadslån. Banksektorn kan dock vid första ögonkastet verka som en komplex värld full av specialterminologi och förkortningar.

Genom att förstå centrala banktermer kan du sköta dina bankärenden lättare och säkrare. Dessutom kan du till exempel förhandla om lånevillkor och andra banktjänster och få de lämpligaste lösningarna tillsammans med en bankrådgivare.

Det första avsnittet i ordboken om bankärenden finns i artikelarkivet på vår webbplats.

1. Maksukortti

Betalkort är ett kort som beviljats av en bank eller ett annat finansinstitut med vilket du kan betala inköp och ta ut kontanter. Transaktioner med betalkortet debiteras antingen bankkontot eller krediten. Exempel på betalkort är bankkort dvs. debit-kort, vilket innebär att transaktioner debiteras direkt ett bankkonto som anslutits till kortet. Transaktioner med kreditkort dvs. credit-kort debiteras kortets kreditkonto, och kunden återbetalar den nyttjade krediten senare.

Återbetalningen sker i allmänhet en gång i månaden eller som mindre avbetalningar, dock med beaktande av minimibeloppet. Dessutom finns kombikort dvs. debit/credit-kort, som kan användas både som bankkort och kreditkort.

2. Betalningar

Med betalningar avses alla penningöverföringar och betalningstransaktioner mellan privatpersoner, företag, banker och andra organisationer. Betalningar omfattar olika slags penningöverföringar, såsom kontoöverföringar, direktbetalningar, e-betalningar, kortbetalningar och mobilbetalningar.

3. Tidsbunden insättning

Vid tidsbunden insättning sätter kunden in pengar på ett bankkonto för en viss tid och med avtalad ränta. I allmänhet är tidsbundna insättningar 3, 6 eller 12 månader långa. På insättningen betalas avtalad ränta varje månad för denna tid. Ett villkor för insättningen är att pengar inte tas ut innan insättningstiden löper ut. På en tidsbunden insättning betalas i allmänhet en högre ränta än till exempel på dagligkonto.

4. Uttagslimit

Uttagslimit är en av banken eller kunden fastställd gräns för hur mycket pengar kunden kan ta ut från bankkontot till exempel via bankautomat, betalkort eller ett annat betalinstrument under en viss tid. Uttagslimiten kan till exempel fastställas per dag eller månad.

5. Nominell ränta

Nominell ränta är så kallad grundränta eller årsränta på insättningen, och den uttrycks i procent av kapitalet. Den anger endast räntans andel som betalas för lånet eller insättningen under ett år. Nominell ränta omfattar inte till exempel lånerelaterade tilläggskostnader, såsom uppläggnings-, expeditions- eller kontoskötselavgifter. Dessa kostnader beaktas i den effektiva räntan, som ger en sanningsenligare bild av lånets totala kostnader.

Den nominella räntan bildas i allmänhet av referensräntan, till exempel euribor, och den marginal som banken fastställer för kunden. Till exempel om lånebeloppet är 10 000 € och den nominella räntan 5 % per år är den nominella ränta som betalas på lånet 500 € om året. Den nominella räntan beräknas med formeln (10000 x 5)/100=500 €.

6. Avbetalning

Avbetalning är ett betalningssätt där priset på inköpet återbetalas i flera mindre poster inom en avtalad tid  Avbetalning används i allmänhet vid dyrare inköp i stället för engångsbetalning. Det totala inköpsbeloppet indelas typiskt i månadsrater som betalas under 3, 6 eller 12 månader.

Avbetalning kan inkludera ränta och eventuella andra kostnader, som det är klokt att ta del av innan avtal ingås. Avbetalning kan vara ett dyrare sätt att betala för varor eller tjänster än engångsbetalning.

7. Rättelseyrkande

Rättelseyrkande är en formell begäran av kunden till en bank eller ett annat finansinstitut för att rätta till ett felaktigt eller oklart beslut. Rättelseyrkandet kan till exempel gälla en betalningstransaktion, en faktura eller en kontotransaktion. Rättelseyrkandet ska i allmänhet framställas skriftligt per e-post, via nätbanken eller på papper. Banken utreder kundens yrkande och strävar efter att åtgärda eventuella fel.

8. Kapital

Kapital är lånets eller investeringens ursprungliga penningbelopp utan ränta eller annan avkastning. En kund kan till exempel ha 10 000 euro på sitt konto, vilket utgör kundens kapital. Kunden kan besluta att investera detta belopp i aktier eller fonder och därigenom få avkastning på kapitalet. När man lånar pengar är kapitalet däremot det belopp som låntagaren får till sitt förfogande.

Du visste väl att du hos på POP Banken alltid får personliga råd och hjälp med bankärenden. Vi svarar gärna på dina frågor.

Välkommen att bli vår kund

Ta kontakt