Hyppää sisältöön

Pankkiasioinnin sanakirja – kuinka selvitä asioinnista kuivin jaloin osa 2

Nimelliskorko, oikaisuvaatimus ja pääoma - pankkitoiminta on olennainen osa arkeamme aina verkkopankin käytöstä asuntolainojen kilpailuttamiseen. Pankkiala voi kuitenkin äkkiseltään tuntua monimutkaiselta maailmalta, täynnä erikoistermejä ja lyhenteitä.

Ymmärtämällä pankkiasioinnin keskeisimmät termit pystyt hoitamaan pankkiasiasi entistä sujuvammin ja varmemmin. Lisäksi voit neuvotella esimerkiksi lainan ehdoista tai muista pankkipalveluista ja saada sinulle sopivammat ratkaisut yhteistyössä pankkineuvojan kanssa.

Pankkiasioinnin sanakirjan ensimmäisen osan löydät verkkosivujemme artikkeliarkistostamme.

1. Maksukortti

Maksukortti on pankin tai muun rahoituslaitoksen myöntämä kortti, jolla voi maksaa ostoksia tai nostaa käteistä rahaa. Maksukortti toimii joko suoraan pankkitililtä tai luotto-ominaisuudella. Maksukorttityyppejä ovat esimerkiksi pankkikortti eli debit-kortti, jolla tehdyt maksut veloitetaan suoraan korttiin liitetyltä pankkitililtä. Luottokorttia eli credit-korttia käyttämällä ostokset veloitetaan kortin luottotililtä, ja asiakas maksaa ne takaisin myöhemmin.

Maksu suoritetaan useimmiten kerralla kerran kuukaudessa tai pienemmissä osissa, kuitenkin minimisumma huomioiden. Lisäksi korttivalikoimasta löytyy yhdistelmäkortti eli debit/credit -kortti, jossa on sekä pankkikortin että luottokortin ominaisuudet.

2. Maksuliikenne

Maksuliikenne tarkoittaa kaikkia niitä rahansiirtoja ja maksutapahtumia, jotka tapahtuvat yksityishenkilöiden, yritysten, pankkien ja muiden organisaatioiden välillä. Maksuliikenne kattaa rahansiirrot eri maksutavoilla, kuten tilisiirrot, suoraveloitukset, e-maksut, korttimaksut ja mobiilimaksut.

3. Määräaikaistalletus

Määräaikaistalletuksessa asiakas tallettaa rahaa pankkiin tietylle ajalle ja ennalta sovitulla korolla. Tyypillisesti määräaikaistalletukset ovat joko 3, 6 tai 12 kuukautta pitkiä talletusaikoja. Talletukselle maksetaan sovittu korko tältä ajalta kuukausittain. Talletuksen ehtona on, ettei rahoja nosteta käyttöön ennen määräajan päättymistä. Usein määräaikaistalletuksesta saa paremman koron kuin esimerkiksi käyttötilin talletuksesta.

4. Nostolimiitti

Nostolimiitti on joko pankin tai asiakkaan itsensä asettama enimmäisraja sille, kuinka paljon rahaa asiakas voi nostaa pankkitililtään esimerkiksi pankkiautomaatista, maksukortilla tai muulla maksuvälineellä tietyn ajan kuluessa. Nostolimiitti voi koskea esimerkiksi päivää tai kuukautta.

5. Nimelliskorko

Nimelliskorko on lainan tai talletuksen niin sanottu peruskorko tai vuosikorko, joka ilmaistaan prosentteina pääomalle. Se kertoo pelkän koron osuuden, joka lainasta tai talletuksesta maksetaan tai saadaan yhden vuoden aikana. Nimelliskorko ei sisällä esimerkiksi lainaan liittyviä lisäkuluja, kuten avaus-, toimitus- tai tilinhoitomaksuja. Nämä kulut sisältyvät todelliseen vuosikorkoon, joka antaakin paremman kuvan lainan kokonaiskustannuksista.

Nimelliskorko muodostuu yleensä viitekorosta, kuten Euribor, ja pankin asiakkaalle määrittelemästä marginaalista. Esimerkiksi jos lainasumma on 10 000 € ja nimelliskorko on 5 % vuodessa, on vuotuinen nimelliskorko, eli lainasta maksetaan vuodessa, 500 € korkoa. Nimelliskorko lasketaan kaavalla (10000 x 5)/100=500 €. 

6. Osamaksu

Osamaksu on maksutapa, jossa ostoksen hinta maksetaan takaisin useammassa erässä sovitun ajan kuluessa.  Osamaksua käytetään useimmiten kalliimmissa hankinnoissa sen sijaan, että maksettaisiin koko summa kerralla. Ostoksen kokonaissumma jaetaan tyypillisesti kuukausieriin, jotka maksetaan 3, 6 tai 12 kuukauden aikana.

Osamaksulla voi olla korko ja mahdolliset muut kulut, jotka kannattaa tarkistaa ennen sopimuksen tekemistä. Osamaksu saattaa olla kokonaisuudessaan kertamaksua kalliimpi tapa hankkia tuotteita tai palveluita.

7. Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimus on asiakkaan tekemä virallinen pyyntö pankille tai muulle rahoituslaitokselle virheen, epäselvyyden tai väärän päätöksen korjaamiseksi. Oikaisupyyntö voi koskea esimerkiksi maksutapahtumaa, laskua tai tilitapahtumaa. Oikaisuvaatimus tehdään yleensä kirjallisesti sähköpostilla, verkkopankin kautta tai kirjallisena valituksena pankille. Pankki tutkii asiakkaan vaatimuksen ja pyrkii selvittämään mahdollisen virheen.

8. Pääoma

Pääoma on lainan tai sijoituksen alkuperäinen rahamäärä ilman korkoja tai muita tuottoja. Asiakkaan tilillä voi olla esimerkiksi 10 000 euron edestä säästöjä, joka on asiakkaan pääoma. Tämän rahamäärän asiakas voi esimerkiksi sijoittaa osakkeisiin tai rahastoihin ja kasvattaa pääomalle korkoa. Lainatessa pääoma on sen sijaan summa, jonka lainanottaja saa käyttöönsä, eli lainan määrä.

Tiesithän, että meiltä POP Pankista saat henkilökohtaisia neuvoja ja apuja pankkiasioiden hoitamiseen. Autamme mielellämme, jos jokin asia askarruttaa tai on ajankohtainen.

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä