Hyppää sisältöön
Faros Vaasa

Faroksen uusi luku – yrittäjyyttä ja perinteiden kunnioitusta

PSX_20250618_133552

Vaasan yksi kesän tunnetuimmista maamerkeistä on meren äärellä sijaitseva laivaravintolana tunnettu Faros. Faros on ilahduttanut Vaasalaisia ja lomailijoita jo yli 30 vuotta, vuosien mittaan toiminta on laajentunut laivasta myös rantaan.

Tie ravintolayrittäjäksi

Kaikki alkoi jäätelökioskista! Mathias on omistanut Faroksen vieressä olevan Vanhan Satamavahdin jäätelökioskin jo useamman vuoden ja tämän myötä hän on laajentanut toimintaansa mm. autojen vuokraukseen sekä sähköpyörien jälleenmyyntiin, yrittäjyyttä on takana jo useampi vuosi. Viime vuonna Faros tuli myyntiin ja Mathias Niemi oli lounaalla ystävänsä kanssa, jossa heille syntyi ajatus "Faros on myynnissä, pitäisikö?". Viime vuoden (2024) talvella kauppa sinetöityi ja Mathias teki uuden aluevaltauksen, kun Faros sai uudet yrittäjät; Mathias lähti yrittäjäksi ravintolaan ystävänsä Valtterin kanssa.

Mathias on itse mukana myös Faroksen operatiivisessa toiminnassa päivittäin ja Mathiaksen voikin löytää myös salin puolelta. "On tuntunut hyvältä, saan tehdä sitä mitä haluan tehdä ja mistä tykkään. Nyt sitä saa sitten vielä tavallaan tehdä ittelleen. Vanhat yrittäjät on hoitanut yritystä tosi hyvin ja meillä oli isot saappaat täytettävänä, kun tähän hypättiin. Onneksi he olivat ensimmäisen 1,5kk meidän mukana auttamassa toiminnan aloittamisessa. Ollaan tyytyväisiä siihen apuun."

Faroksella on pitkät perinteen ja perinteiden kunnioittaminen on Mathiakselle tärkeää sekä se mitä edellinen yrittäjä on ravintolassa tehnyt. Faros on muuttunut vuosien varrella paljon sekä kehittynyt, uusien yrittäjien myötä toimintaa on tarkoitus kehittää jatkuvasti edelleen; perinteitä kunnioittaen. Kuluneen puolen vuoden aikana Faroksella onkin jo järjestetty uudenlaisia tapahtumia, ne ovat onnistuneet hyvin ja se kannustaa jatkamaan eteenpäin uusien asioiden luomisessa.

Henkilökohtainen palvelu on tärkeintä pankissa

Mathias on asioinut ennen yrityksen perustamista jo Vaasan POP Pankissa - henkilökohtainen, tuttavallinen ja laadukas palvelu sai hänet keskustelemaan myös yrityksen asioista POP Pankki Lakeudella "Kun yritys perustettiin oli se aika ilmiselvää, että meidän pankkipalvelut avataan POPista".

Mathiakselle tärkeintä on henkilökohtainen palvelu, jota hän kokee aina saavansa POP Pankista, on oma yhteyshenkilö jonka saa suorasta numerosta kiinni. Tärkeää on myös se, että tietää oman pankkineuvojansa joka myös tietää ja tuntee asiakkaansa - apu on aina lähellä. "Henkilökohtaisuus ja suora numero on se miksi haluan olla POPin asiakas. Tiedän, että homma hoituu ja, jos tarvin apua; tiedän keneen ottaa yhteyttä ja saan sieltä vastauksen".

POP Pankki Lakeuden Vaasan konttorin yritysasiakkaiden rahoituspäällikkö Jenni Haapaluoma toimii Mathiaksen yhteyshenkilönä, Jenni on päässyt seuraamaan Faroksen uusia tuulia näköalapaikalta.
"On ollut hienoa seurata Mathiaksen monipuolista yrittäjätaivalta ns. näköalapaikalta. Työni rikkautena pidän sitä, että saan olla vahvasti läsnä toteuttamassa asiakkaiden unelmia ja haaveita – elää arkea heidän kanssaan ja kasvaa heidän mukanaan. Henkilökohtainen palvelu on yksi pankkimme valttikorteista, mistä haluamme pitää kiinni sekä vaalia ja kehittää asiakassuhteen aikana. Yhtenä tärkeimmistä asiakassuhteen pilareista pidän molemminpuolista avoimuutta, jolloin luemme asiakkaan kanssa samaa karttaa ja tiedämme, mitä kohden olemme menossa." Jenni kommentoi.

PSX_20250618_133914Kuvassa vasemmalla POP Pankki Lakeuden Jenni Haapaluoma ja oikealla Faroksen toinen yrittäjistä; Mathias Niemi.

Vinkit muille yrittäjille

Mathias siteeraa erästä artistia "Rohkeus ei oo sitä, ettei pelota. Vaan uskaltaa hypätä, vaikka ei tiedä selviikö elossa". Mathias kokee, että siteerauksen sanat ovat sellaiset mihin tilanteeseen hänkin on useasti ajautunut; ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tai mitä jostakin asiasta tulee, eikä myöskään osaa odottaa asioita. Useimmiten kaikki asiat kuitenkin loksahtaa paikalleen, kun vain uskaltaa lähteä yrittämään. Tärkeintä on luottaa itseensä - asiat oppii. Yrittäjälle on tärkeää, että läheltä löytyy tukipilari keneen tukeutua vaikeinakin aikoina - asiat muuttuu hyväksi.

Faros            Kuva: Faros sisältä.


Yrittäjänä Mathias kokee suuremmaksi opiksi itsestään sen, että pystyy moneen asiaan, kunhan uskaltaa kokeilla, selvittää ja tehdä - siten pystyy isommatkin vuoret selättämään. "Koko ajan tulee myös opeteltua ja harjoiteltua muihin luottamista enemmän, kyllä se homma pyörii vaikka ei itse ole vahtimassa koko ajan. Yritys on myös olemassa vaikka et ole itse paikalla. Kun vain luottaa niin homma pyörii".

Kirjoittaja ja kuvat: Jenna Tapola, POP Pankki Lakeus, markkinointipäällikkö

 

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä