Hyppää sisältöön

POP Lainalupauksen saavutettavuusseloste

POP Pankki noudattaa EU:n saavutettavuusdirektiiviä ja sitä toteuttavaa lakia (306/2019) digitaalisten palveluiden tarjoamisesta. Verkkosivuistoissamme, digitaalisissa palveluissamme sekä mobiilisovelluksessamme pyritään noudattamaan Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 -kriteeristöä AA-tason vaatimuksia seuraten.

Tämä saavutettavuusseloste koskee POP Lainalupaus -palvelua osoitteessa https://lainalupaus.poppankki.fi.

Tämä saavutettavuusseloste on julkaistu 31.12.2020. Tätä selostetta on viimeksi tarkistettu 5.5.2022. Saavutettavuusarvioinnin tekijä: POP Pankkikeskus osk.

 

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Mikäli asian hoitaminen ei onnistu verkossa, voit soittaa POP Pankkiin tai asioida konttorissa. Ajantasaiset tiedot palvelevista konttoreista sekä niiden aukioloajoista löydät verkkosivuiltamme osoitteesta https://www.poppankki.fi/konttorit.

 

Tarkemmat tiedot teknisestä saavutettavuudesta

Digipalvelun saavutettavuuden tila: POP Lainalupaus -palvelu vastaa suurilta osin vaatimuksia. Seuraavana on luettelo ongelmista, jotka ovat tiedossamme. Jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole luettelossa, ilmoitathan siitä meille.

Saavutettavuuden puutteita havaittu seuraavissa toiminnoissa:

WCAG 1.1.1 (havaittava)

  • Ruudunlukuohjelma ei lue tiettyjä kenttiä pudotusvalikoista, esimerkikisi kuukausi/vuosi -kohtia.

WCAG 1.3.1 (havaittava)

  • Ruudunlukuohjelma ei lue tiettyjä kenttiä pudotusvalikoista, esimerkiksi kuukausi/vuosi -kohtia.

  • Lainaehdotussivulla on taulukko lainaehdotuksen tiedoista. Ruudunlukuohjelmalle ei erikseen ilmoiteta, että taulukolla on kuvaus, mutta taulukon teksti tulee asiakkaan tietoon.

  • Järjestelmässä täytyy olla ruudunlukuohjelman kannalta kaiken tasoisia otsikoita systemaattisesti. Tällä hetkellä järjestelmässä on ainoastaan otsikkotasoja 1,3 ja 6, joten otsikkotasot 2, 4, ja 5 puuttuvat. Käyttäjä ei pysty tällä hetkellä liikkumaan otsikoiden välissä ruudunlukuohjelmalla.

  • Järjestelmän listat (1., 2., 3. jne.) ovat tällä hetkellä perustekstiä eikä numerointia, jolloin ruudunlukuohjelma ei pysty lukemaan niitä listana.

 WCAG 1.3.2 (havaittava)

  • Hakemussivusto ei ohjaa ruudunlukuohjelman käyttäjää etenemään systemaattisesti, kun käyttäjä liikkuu sivujen välissä. 

WCAG 1.3.4 (havaittava)

  • Mobiililaitetta käytettäessä alatunniste ei ole ollenkaan näkyvillä.

WCAG 1.3.5 (havaittava)

  • Jotta automaattinen omien tietojen käyttäminen olisi mahdollista, pitäisi esimerkiksi “Nimi”-kenttään lisätä koodi, joka mahdollistaa automaattisen täytön.

WCAG 1.4.4 (havaittava)

  • Teksti ei mahdu mobiiliversion näytölle, kun tekstiä zoomaa.

WCAG 1.4.12 (havaittava)

  • Käyttäjällä pitäisi olla mahdollisuus vaikuttaa marginaaleihin ja tekstikokoon, esimerkiksi suurentamalla fontin kokoa tai marginaaleja. Käyttäjä ei pysty vaikuttamaan näihin tekstikenttien mittayksiköissä.

WCAG 2.2.1 (hallittava)

  • Mikäli lomakkeen täytön aika alkaa loppumaan ja liian pitkä aika kuluu lomakkeeseen koskemisesta, pitäisi tulla ilmoitus ajan loppumisesta.

WCAG 2.2.2 (hallittava)

  • “Lähetä hakemus”-kohdan klikkaamisen jälkeen kyseisen tekstin paikalle ilmestyy indikaattori, kun hakemusta lähetetään. Tämä kohta on liian himmeä.

WCAG 2.4.3 (hallittava)

  • Ruudunlukuohjelma ei ohjaa käyttäjää etenemään systemaattisesti, kun käyttäjä liikkuu sivujen välillä.

WCAG 2.5.3 (hallittava)

  • Käyttäjä ei pysty avustavalla teknologialla, joka tukee puhesyöttöä, valitsemaan kysymysmerkki-ikonia, koska taustalla se on määritelty ohjeeksi.

WCAG 3.3.1 (ymmärrettävä)

  • Hakemuslomakkeen kentät ovat pakollisia, mutta ruudunlukuohjelman käyttäjälle ei tule ilmoitusta kenttien pakollisuudesta.

  • Järjestelmä ei ilmoita missä muodossa tietyt kohdat, esimerkiksi sähköpostiosoite tai puhelinnumero, pitäisi kirjoittaa.

WCAG 3.3.2 (ymmärrettävä)

  • Ruudunlukuohjelma ei lue tiettyjä kenttiä pudotusvalikoista, esimerkiksi kuukausi/vuosi -kohtia.

WCAG 4.1.2 (toimintavarma)

  • Ruudunlukuohjelma ei ilmoita käyttäjälle esimerkiksi ”Hae lainaa kohteelle”-kohtaa etusivulla, koska kyseinen painike ja muut vastaavat ovat käytännössä linkkejä.

 

Anna palautetta saavutettavuudesta

Huomasitko saavutettavuuspuutteen palvelussamme? Ilmoitathan siitä meille, jotta voimme tehdä parhaamme puutteen korjaamiseksi. Saavutettavuuspalautteet tulee lähettää osoitteeseen saavutettavuus(at)http://poppankki.fi. Saavutettavuuspalautteet vastaanottaa ja käsittelee POP Pankkikeskus osk.

 

Saavutettavuuden valvonta

Mikäli huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille. Vastaamme 2 viikon sisällä. Mikäli et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai jos et saa vastausta 2 viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten voit tehdä ilmoituksen ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot:

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä