Verkkopankin saavutettavuusseloste
POP Pankki noudattaa EU:n lainsäädäntöä, jonka tarkoitus on parantaa digitaalisten palvelujen saavutettavuutta. Tämä tarkoittaa sitä, että verkkosivut, sovellukset ja muut digitaaliset palvelut pyritään tekemään mahdollisimman helppokäyttöisiksi kaikille ihmisille. Pankki seuraa kansainvälisiä WCAG 2.1 -ohjeita ja pyrkii täyttämään niiden AA-tason vaatimukset.
Verkkopankki on sähköinen asiointipalvelu, jonka avulla asiakas voi hoitaa pankkiasioitaan turvallisesti verkossa. Palvelussa voi muun muassa tarkastella tilitietoja, maksaa laskuja, siirtää rahaa tileiltä toisille, hallita maksukortteja sekä seurata säästöjä ja sijoituksia.
Verkkopankkia voi käyttää tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella. Palvelu edellyttää vahvaa tunnistautumista, esimerkiksi tunnuslukusovelluksen avulla.
Tämä saavutettavuusseloste Tämä saavutettavuusseloste koskee verkkopankki-palvelua osoitteessa https://www4.poppankki.fi/pankki. Seloste on julkaistu 23.6.2021. Selostetta on päivitetty viimeksi 27.6.2025.
Palvelun saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen arvioija.
Vaihtoehtoiset asiointitavat
Jos asiointi verkossa ei onnistu, voit hoitaa pankkiasiasi konttorissa. Ajantasaiset tiedot palvelevista konttoreista ja niiden aukioloajoista löytyvät verkkosivuiltamme osoitteesta https://www.poppankki.fi/konttorit
Tarkemmat tiedot teknisestä saavutettavuudesta
Verkkopankki täyttää suurimmaksi osaksi Verkkosisällön saavutettavuusohjeiden (WCAG) 2.1 tason AA vaatimukset.
Palvelukohtaisten lisävaatimusten osalta arvioimme, että lisävaatimukset ovat osittain saavutettu. Suurin osa sisällöistä täyttää B2-tason vaatimukset, mutta yksittäisissä kohdissa voi esiintyä vaikeaselkoista kieltä tai erikoisterminologiaa, jonka selkeyttämistä arvioidaan jatkuvasti.
Alla on luettelo saavutettavuusongelmista, jotka ovat tällä hetkellä tiedossamme. Jos huomaat jonkin muun ongelman, pyydämme ilmoittamaan siitä meille.
Saavutettavuuspuutteita on havaittu seuraavissa toiminnoissa:
WCAG 1.3.1 (Havaittava)
- Kun siirrytään sivuhakemistoon, käyttöliittymä näyttää silti, että etusivu on valittuna.
- Sivujen sisällössä on puutteita ohjelmallisessa rakenteessa.
- Rahastotaulukon merkintä on poistettu koodista.
- "Alkaen" ja "Päättyen" -kenttien nimilaput eivät ole yhdistetty kenttiin teknisesti oikein.
- "Kertamerkintä vai rahastosäästösopimus" -taulukko on merkitty epäselvästi ja se on piilotettu ruudunlukijoilta.
- Lomakkeiden reunoissa ja taustassa ei ole riittävää kontrastia, mikä voi vaikeuttaa näkemistä.
WCAG 2.1.1 (Hallittava)
- Rahaston aikavalinta ei toimi näppäimistöllä.
WCAG 2.4.4 (Hallittava)
- Sivun alaosassa (alatunnisteessa) on linkkejä, joilla ei ole näkyvää tekstiä.
- Linkkien avaamisesta uuteen ikkunaan ei kerrota käyttäjälle.
- Joissakin linkeissä on tyhjä otsikkoteksti.
- Rahaston lisätieto-linkit ovat puutteellisia tai epäselviä.
WCAG 2.4.6 (Hallittava)
- Osa verkkopankin sivuista ei sisällä otsikoita, kun käyttäjä ei ole kirjautunut palveluun.
WCAG 3.3.2 (Ymmärrettävä)
- Joillakin sijoituslomakkeilla pakollisia kenttiä ei ole merkitty teknisesti, vaikka käyttöliittymä kertoo niiden olevan pakollisia.
WCAG 4.1.2 (Toimintavarma)
- "Kertamerkintä vai rahastosäästösopimus" -valinta on tehty painikkeella, mutta sen tilasta (valittu tai ei) ei anneta tietoa apuvälineille.
Ruudunlukijan ja selaimen käytöstä
- NVDA: lukee kirjaimet C2 (turvaluku) roomalaisina numeroina esimerkiksi “102”.
- Edge:
- Taulukon lajittelu¬linkit eivät lue aria-describedby-attribuuttia.
- Lainahakemusnavigaatio luetaan tyhjänä.
- Virheilmoituksia ei lueta automaattisesti.
- Firefox:
- Virheilmoituksia ei lueta automaattisesti.
- PDF dokumentit eivät ole täysin saavutettavia, mutta niitä työstetään saavutettavaksi. Asiakirjoissa voi esiintyä edellä mainittuja puutteita.
Huomasitko saavutettavuuspuutteen palvelussamme? Kerrothan siitä meille, jotta voimme parantaa palveluamme.
Saavutettavuuspalautteen voi lähettää osoitteeseen: saavutettavuus(at)poppankki.fi.
Palautteet vastaanottaa ja käsittelee POP Pankkikeskus osk.
SAAVUTETTAVUUDEN VALVONTA
Jos huomaat verkkosivustolla saavutettavuusongelman, voit ensin antaa palautetta meille. Pyrimme vastaamaan palautteeseen kahden viikon kuluessa. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta kahden viikon aikana, voit ottaa yhteyttä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin.
Traficomin verkkosivuilla kerrotaan tarkemmin, miten voit tehdä ilmoituksen ja miten asiaa käsitellään.
Valvontaviranomaisen yhteystiedot:
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero vaihde 029 534 5000