POP Pankin verkkolaskupalvelu - säästä aikaa ja rahaa

Kun yrityksen laskutus toimii hyvin, kaikki toimii hyvin. Verkkolaskupalvelumme avulla yrityksesi voi nopeuttaa laskutusprosessia ja säästää laskujen käsittelykuluissa. Verkkolasku on paperista laskua selkeästi kätevämpi, koska voit käsitellä ja arkistoida verkkolaskun sähköisesti. 

Laskuta tehokkaasti 

POP Pankin verkkolaskupalvelun avulla laskuttava yritys lähettää sähköisen laskun vastaanottajan verkkolaskuosoitteeseen oman pankkinsa välityksellä. Laskujen välitys ja vastaanotto tapahtuu pankkiyhteysohjelmalla tai yritysverkkopalvelulla.

Miten verkkolaskupalvelu toimii? 

POP Pankin verkkolaskupalvelu perustuu suomalaisten pankkien yhteiseen Finvoice-välityspalvelun esitysmuotoon. Palvelun kautta voi vastaanottaa ja lähettää myös muiden pankkien kautta välitettäviä verkkolaskuja.
Laskuttaja voi lähettää verkkolaskuja linjasiirtona kaikkina viikonpäivinä ympäri vuorokauden. Laskun vastaanottaja voi noutaa saapuneita verkkolaskuja linjasiirtona kaikkina viikonpäivinä ympäri vuorokauden.

Verkkolaskujen välityksessä osapuolina ovat laskuttaja ja laskun vastaanottaja sekä kummankin osapuolen pankit. Verkkolaskuaineiston voi toimittaa pankkiin tai noutaa pankista myös kummankin osapuolen operaattori, tilitoimisto tai muu vastaava aineistonhoitaja.

Mitä etuja verkkolaskusta on laskuttajalle? 

  • Laskuttaja säästää tulostuksen, kuorituksen ja postittamisen kuluissa.
  • Laskuttaja voi lyhentää maksuaikaa, koska laskun vastaanottaja saa laskun käsittelyynsä nopeammin.

Verkkolaskussa on mukana maksuehdotus ja virtuaaliviivakoodi, jonka avulla vastaanottaja voi muodostaa maksun esim. pankkiyhteysohjelmaansa. Tämä varmistaa maksun tietojen siirtymisen oikein.

Mitä etuja verkkolaskusta on laskun vastaanottajalle? 

  • Verkkolaskun voi viedä suoraan ostoreskontraohjelmaan. Skannaus tai käsinsyöttö jää pois. Verkkolasku on vaivaton tapa.
  •  Verkkolaskussa olevasta maksuehdotuksesta on helppo muodostaa maksu.
  • Verkkolasku voidaan hyväksyttää, tiliöidä ja arkistoida sähköisesti.

Mitä tehdä, jos kaikkia laskuja ei voi toimittaa sähköisenä?

Jos yrityksen kaikkia laskuja ei voida toimittaa sähköisinä, paperilaskujen postituksen voi antaa tulostuspalvelumme hoidettavaksi. Paperilaskujen aineistot luodaan samalla tapaa, saman aikaisesti sähköisten laskujen kanssa ja lähetetään sähköisesti tulostuspalveluumme, jossa ne tulostetaan ja postitetaan asiakkaille.
Tulostuspalvelusta peritään hinnaston mukainen palvelumaksu/postituslasku.

Mikä on e-lasku?

E-laskulla tarkoitetaan laskuttajan henkilöasiakkaan tilille lähettämää maksutietoa, jonka maksaja maksaa tililtään hyväksymällä sen verkkopankissa. Laskuttaja lähettää laskun sähköisesti maksajalle, maksaja näkee laskun tiedot tapahtumassa olevan verkkoerittelylinkin avulla. Verkkoerittely on tallennettu laskuttajan valitsemaan paikkaan. Siirtyminen yritysverkkopalvelussa verkkoerittelyyn on SSL-suojattu.

Laskuttaja sopii e-laskustaan omassa pankissaan. Palvelusta sovitaan verkkolaskusopimuksella. Laskuttaja saa ilmoituksen maksajan e-laskuosoitteesta joko pankkinsa välityksellä yritysverkkopalvelusta, noutamalla pankkiohjelmalla tai konttorista. Tiedon voi saada myös suoraan maksajalta.

Laskuttajailmoitus – osa e-laskutuksen aloittamista

Laskuttajailmoitus liittyy kuluttajan e-laskutuksen aloittamiseen. Laskuttajailmoituksella laskuttaja ilmoittaa omat tietonsa julkaistavaksi kuluttaja-asiakkaidensa verkkopankeissa. Kuluttaja ilmoittaa e-laskun vastaanotto-osoitteensa laskuttajalle laskuttajailmoituksen tietojen perusteella verkkopankin kautta.

Laskuttajailmoitukseen

Voit tehdä laskuttajailmoituksen yllä olevasta linkistä avautuvalla ohjelmalla. Kaikki pankit ovat valmiiksi valittuina, jotta ilmoitus voidaan välittää kaikkiin pankkeihin kuluttajien näkyville. Kaikkien pankkien aineistot kirjoitetaan samaan tiedostoon, jonka voit tallettaa omalla koneellasi ja lähettää käytössäsi olevalla pankkiyhteysohjelmalla tai yritysverkkopalvelulla.

Verkkolaskun käyttöönotto