Maksunsaajan tarkistus alkaa 9.10.2025
SEPA pikamaksuasetuksen mukaisesti tarjoamme maksunsaajan tarkistuspalvelua sekä verkkopankissa että POP Mobiilissa 9.10. alkaen. Maksunsaajan tarkistus -toiminnallisuus lisää maksamisen turvallisuutta ja sillä pyritään estämään maksun välittyminen väärälle vastaanottajalle.
Saat jatkossa verkkopankissa ja POP Mobiilissa ilmoituksen, vastaako syöttämäsi maksunsaajan nimi todellista tilinomistajan nimeä. Jos tiedot lähes täsmäävät, järjestelmä tarjoaa nimivaihtoehtoa, jonka voit päivittää maksulle.
Jos syötetty maksunsaajan nimi ei vastaa tilinomistajan nimeä, suosittelemme tarkistamaan nimen ja tarvittaessa ottamaan yhteyttä maksunsaajaan. Jos päätät maksaa tilanteessa, jossa saajan nimi ei vastaa tilinomistajan nimeä, maksaminen tapahtuu omalla vastuullasi.
Suosittelemme muuttamaan tallennettuihin maksupohjiin todellisen maksunsaajan tiedot maksamisen sujuvoittamiseksi.
Saat saajan tarkistuksen yhteydessä seuraavia vastauksia:
Maksunsaajan tarkistuksen vastaus |
Toimi näin |
Maksunsaajan tiedot vahvistettu onnistuneesti. |
Voit suorittaa maksun, jos haluat suorittaa maksun ko. saajalle. |
Todellinen tilinomistaja vastaa lähes annettua nimeä. |
Tarkista saajan nimi ja ole tarvittaessa yhteydessä maksunsaajaan. Päivitä tilinomistajan oikea nimi maksulle, jos olet varma, että maksunsaaja on oikea. |
Todellinen tilinomistaja ei vastaa annettua saajan nimeä. |
Tarkista maksunsaajan tiedot ennen kuin suoritat maksun. Voit hyväksyä maksun, vaikka tiedot eivät vastaisikaan toisiaan, mutta olet itse vastuussa siitä, jos maksu päätyy väärälle vastaanottajalle. |
Maksunsaajan nimen tarkistus ei onnistunut. |
Suosittelemme yrittämään maksua myöhemmin uudelleen, mutta voit halutessasi jatkaa siirtoa ilman tarkistusta. |