Hyppää sisältöön

Excelin tilalle lisää aikaa - sähköiset aineiston siirrot helpottavat yrittäjää kirjanpidossa

Aika on rahaa, tämä jos mikä pätee yrittäjän arjessa. Liiketoiminnan kasvaessa kirjanpidon automatisointi säästää aikaa ja varmistaa, että aineisto siirtyy turvallisesti ja toivotussa aikataulussa. POP Pankin Web Services mahdollistaa tämän toimien asiointikanavana yrityksen oman taloushallinto-ohjelman ja pankin välillä.  

"Web Services -kanavan parhaita etuja on esimerkiksi se, että tiliraportointiaineiston, kuten konekielisen tiliotteen ja saapuvien maksujen täsmäytysaineostojen noudon voi automatisoida niin, että se on jo reskontrassa odottamassa, kun aamulla käynnistelee konetta", kertoo POP Pankin yritysten maksuliikenteen asiantuntija Johanna Panula. "Osto- ja myyntireskontrasta voi helposti katsoa avointen laskujen tilanteen."  

"POP Pankin Web Services -kanavan kautta voi pankkiaineiston noutamisen lisäksi lähettää konekielisiä lasku- ja maksuaineistoja pankille. Web Service -kanava soveltuu eri kokoisten ja eri toimialoilla toimivien yritysten tarpeisiin. Se tukee laajasti eri taloushallinnon ohjelmia." 

"Web Services -yhteyden saa käyttöön tekemällä sopimuksen oman POP Pankin kanssa. Samalla räätälöidään yrityksen tarpeisiin sopiva tiliraportoinnin ja maksuliikenteen palveluiden kokonaisuus. Pankilta saa käyttöönottoon liittyvät tunnukset, ohjelmiston tarjoaja antaa useimmiten tarkemmat ohjeet Web Servicen käyttöönottoon omassa käyttäjäympäristössään. Yritys voi myös valtuuttaa aineistonhoitajan, kuten tilitoimiston tai ohjelmistotoimittajan hoitamaan yrityksen maksuliikennettä puolestaan. Tällöin erillistä Web Services -kanavaa ei tarvitse avata vaan haluttujen aineistojen siirto tapahtuu aineistonhoitajan Web Services -yhteyden kautta. Esimerkiksi Procountor tarjoaa tällaisia ratkaisuja", summaa Panula. 

Yleisempiä siirrettäviä aineistoja ovat:  

  • Tilin saldo- ja tapahtumakysely
  • Konekielinen tiliote eli eräsiirtotiliote 
  • Saapuvat viitemaksut luettelo 
  • Lähtevät maksut sopimus 
  • Verkko- ja e-laskujen lähetys / vastaanotto 

Boutique-hotelliyrittäjä automatisoi excelin pyörityksen  

POP Pankki Kurikan aktiivinen asiakas, kurikkalainen HiljaHelena-hotellin Mari Seppänen on ollut yrittäjä jo 25 vuotta. Hän on hoitanut omien yritystensä lisäksi myös miehensä automaalaamon paperityöt. Luottoexcel korvautui muutama vuosi sitten sähköisellä taloushallinto-ohjelmalla.  

HiljaHelenan-Mari-Seppanen-ja-pankin-Juha-Pekka-Luukkainen
HiljaHelenan Mari Seppänen ja Marin pankin Juha-Pekka Luukkainen tapaavat sekä kasvokkain että verkon välityksellä keskustellakseen yrityksen asioista.

"Parasta on se, että hommat ovat hanskassa ja tiedän, että kaikki asiat ovat ajan tasalla. Yrittäjällä ei ole mitään niin arvokasta kuin oma aika. Excelin vaihtaminen taloushallinto-ohjelmistoon antaa lisää arvokasta omaa aikaa minulle itselleni. En myöskään enää mistään hinnasta vaihtaisi paperisiin laskuihin. Sähköisenä laskut menevät varmasti perille ja yhtä lailla saan suoritukset nopeasti tililleni."  

"Suosittelen, että kannattaa hankkia sama taloushallinto-ohjelmisto kuin mikä on tilitoimistollasi. Silloin työkalu on yhteinen ja hommat hoituvat sujuvasti eikä asioita tarvitse tehdä kahteen kertaan. Tilitoimistostani olen saanut hyvin tukea ohjelmiston käyttöön. Tilitoimisto itse asiassa suositteli ohjelmiston käyttöönottoa", toteaa Mari Seppänen. 

 

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä