Hyppää sisältöön

Notkea yritys pärjää muutoksissa – Contransin vinkit menestymiseen

Koneliike Contrans toimittaa tilauksen perille vaikka seuraavaksi aamuksi. Notkeus on valttia niin asiakassuhteiden hoidossa kuin globaalin kriisin edessä. Lue Contransin viisi vinkkiä yrittäjänä menestymiseen. 

Tartu hetkeen

Kun Konnevedellä pitkään toiminut rautakauppa uhkasi vuonna 2016 lopettaa toimintansa, yrittäjä Pekka Liimatainen soitti vaimolleen ja tyttärelleen kysyäkseen, pitäisikö heidän ostaa rautakauppa. Vastaus oli myöntävä.

”Se oli ihan ex tempore -päätös, mutta tuntui tärkeältä pystyä säilyttämään rautakauppa pienellä paikkakunnallamme. Oli siinä ehkä vähän näyttämisenhaluakin – jos ei muille niin itselle. Kaipasin vaihtelua silloiseen myyjän työhöni isossa koneliikkeessä”, Liimatainen sanoo.

Usko vahvuuksiisi

Jo ensimmäisen vuoden jälkeen oli selvää, että pelkällä rautakaupalla ei tehty toivottua tulosta. Niinpä Contrans alkoi laajentaa konemyyntiin.

”Minulla on vahvaa ammattitaitoa koneissa ja pystyn entisenä metsäkoneurakoitsijana ja maatalouskoneiden myyjänä juttelemaan asiakkaiden kanssa samalla aaltopituudella”, Liimatainen sanoo.

Yrityksen liikevaihto on kasvanut kuudessa vuodessa miljoonasta kuuteen miljoonaan euroon. Virallisesti Liimatainen on ollut eläkkeellä jo kaksi vuotta.

”Isä on meidän paras työntekijä. Hän on aina täällä, ja hänelle ei makseta palkkaa”, Contransin nykyinen toimitusjohtaja Maarit Kauppinen nauraa.

Kohtaa muuttuva maailma avoimin mielin

Yrittäjä ei voi jäädä surkuttelemaan isojenkaan haasteiden edessä. Markkinoita täytyy seurata tarkasti ja tehdä muutoksia sen mukaan.

”Esimerkiksi koronan aikana nousimme yhdeksi Suomen suurimmista klapikoneiden myyjistä. Ja nyt, kun sota on nostanut polttoainehintoja, polttonestesäiliökauppa käy kovana”, Kauppinen sanoo.

Erottaudu kilpailijoista

Suurin osa Contransin myymistä koneista toimitetaan asiakkaille ympäri Suomen yrityksen omilla autoilla.

”Meillä kaupan tehnyt myyjä on usein sama henkilö, joka ajaa koneen perille asiakkaalle. On arvokasta tavata asiakas kasvokkain”, Kauppinen sanoo.

Toimitusketjun säilyttäminen omassa yrityksessä mahdollistaa myös hinnassa näkyvät säästöt sekä harvinaisen notkeuden toimitusaikoihin.

”Tänä aamuna tein kaupan niin, että lupasin kärryn asiakkaalle huomisaamuksi”, Liimatainen sanoo.

Uskalla tehdä muutoksia

Contrans on parantanut tunnettuuttaan miettimällä viestintäkanavat uusiksi. Viime syksynä tiimiin palkattiin markkinoinnin ammattilainen Marko Toivakka, jonka ansiosta yrityksen kaupankäynti perustuu nyt vahvasti someen ja nettisivuihin.

”Meidän ei kannata enää mennä edustamaan perinteisille konepäiville tai maatalousnäyttelyihin, vaan käyttää sekin aika myymiseen. Meillä on jatkuva myyntinäyttely edustamistamme koneista omissa tiloissamme”, Liimatainen sanoo.


Teksti: Johanna Tilus

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä