Hyppää sisältöön

Suomi osaa -blogisarja: Oululainen mobiilipeli

Hittipeli Hill Climb Racing syntyi pikavauhtia, kun yhtiön perustaja Toni Fingerroos muutti ideansa toimivaksi peliksi. Siitä alkoi peliyhtiön menestystarina.

Yli 900 miljoonaa mobiilipelien latauskertaa, 45 työntekijää, perustamisvuosi 2012. Nämä ovat POP Pankin asiakasyrityksen, oululaisen peliyhtiö Fingersoftin tämän hetken tunnusluvut. Hittipeli Hill Climb Racing syntyi pikavauhtia, kun yhtiön perustaja Toni Fingerroos muutti ideansa toimivaksi peliksi. Siitä alkoi peliyhtiön menestystarina.

Varhaisessa vaiheessa mukaan liittyi myös Teemu Närhi: ensin koodarina, ja vuodesta 2014 Närhi on ollut yhtiön toimitusjohtajana. Toimitusjohtaja Teemu Närhi kertoo, että Fingersoftin peleille on seuraavana tavoitteena saada miljardi latausta. Mikä on menestyspelin resepti – vai onko sellaista edes olemassa?

Molemmat olivat koodanneet pelejä ala-asteikäisestä saakka ja veri veti vahvasti pelien pariin myös aikuisena, vaikka Närhi kertookin käyneensä välillä ”vakavassa työelämässä” toisella alalla.

- Opiskelin tuotantotaloutta, mutta opinnot jäivät kesken. Toni opiskeli tietojenkäsittelytiedettä ja kesken jäivät nekin opinnot. Eipä niiden pariin ole kai kumpikaan liiaksi kaivannut, Närhi naurahtaa ja kertoo vieläkin hakeutuvansa koodauksen pariin aina kun muut kiireet antavat myöten.

Pelialan Mekka

Fingersoftin nykyisissä tiloissa Pelikampuksella neliöitä piisaa. Aiemmin rakennuksessa on pitänyt majaa Oulun yliopiston arkkitehtuuriosasto, nyt se on pelialan Mekka. Samassa talossa on neljä firmaa, joista Fingersoft on suurin. Tiloissa toimii myös Fingersoftin tytäryhtiö Round Zero, joka on perustettu julkaisu- ja testausalustaksi myös muiden yritysten peleille.

- Täällä on nyt saman katon alla useampi pelialan yritys ja tuossa vastapäätä on Oulu Game Lab -ammattikorkeakoulun yksikkö, josta tulee uusia huippuosaajia, Teemu Närhi kertoo.

Fingersoft on kasvanut makuuhuoneen nurkassa toimineesta yhden miehen yrityksestä lähes viidenkymmenen henkilön työllistämäksi miljoonabisnekseksi. Menestyvä peliyhtiö tarvitsee toki pelejä, joista suuri yleisö innostuu, mutta Närhi haluaa korostaa työntekijöiden merkitystä.

- Meillä on täällä todella hyviä tyyppejä töissä. Hyvä ”fingersoftilainen” on oma-aloitteinen ja haluaa kehittyä. Pitää myös uskaltaa epäonnistua. Moni meidän työntekijöistämme on yrittäjätaustainen, ja meidän tehtävämme onkin tarjota heille mielekäs vaihtoehto omaan yritykseen verrattuna, Närhi naurahtaa.

Hyvä mobiilipeli viihdyttää ja haastaa

Hyvin Fingersoft tuntuu työntekijöistään huolehtivankin. Pelikampuksella kierrellessä tulee tunne, että töihin tullaan myös viihtymään. Alakerrassa oleskelutilaa hallitsee biljardipöytä ja mukavan näköisiä säkkituoleja lojuu siellä täällä. 

Pelikehittäjien huoneessa, kuten muuallakin Fingersoftin tiloissa, on paljon lautapelejä. Tosifani viihtyy näköjään niin perinteisten kuin modernienkin pelialustojen parissa ja pelikehittäjien joukossa kuuluukin olevan muutama fanaattinen lautapelaaja.

Onnistunutta mobiilipeliä Närhi kuvailee riittävän haastavaksi ja sellaiseksi, joka tuo onnistumisen tunteita. Lisäksi on hyvä, jos peliä on helppo pelata lyhyillä tauoilla. Toki hahmoilla ja pelin tarinallakin on monesti suuri merkitys ja parhaat pelit viihdyttävät pelaajia pitkään.

- Pelin kehittäminen lähtee liikkeelle hyvästä ideasta ja sen perusteella luodaan prototyyppi, jota aletaan nopeasti testata. Meillä pelin kehitysversio pyritään laittamaan julkiseksi melko varhaisessa vaiheessa, sillä pelaajien mielipide on se, joka merkitsee. Jos kukaan ei innostu pelistä, ei sen kehittämiseen kannata tuhlata aikaa, vaan kannattaa siirtyä eteenpäin, Närhi kuvailee prosessia.

Yritys ja erehdys

Entä jos käy niin, että huolellisesti suunniteltu ja toteutettu, ensitesteissä lupaavaltakin vaikuttanut peli ei pääsekään pelaajien suosioon?

- I Hate Fish oli peli, josta me täällä tykättiin paljon, mutta se ei vain yltänyt Hill Climb Racingin suosion tasolle. Oli se tietysti pettymys. Tosin silläkin oli omat faninsa, sillä kun peli otettiin pois markkinoilta, sen perään tuli kyselyjä. Kaikesta on silti opittu, myös pettymyksistä, Närhi sanoo.

- Ja kyllä tuurilla on merkitystä varmasti aina. Mistään pelistä ei voi ennustaa, tuleeko siitä viraalihitti vai ei, joten markkinointiin tullaan todennäköisesti jatkossa satsaamaan enemmän. Hill Climb Racingin markkinointiin ei käytetty penniäkään, mutta tavallisesti pelien markkinointiin kyllä panostetaan, Närhi jatkaa.

Ennen Fingersoftia ala-asteikäisestä saakka pelejä koodanneet Fingerroos ja Närhi kokeilivat siipiään Playstation 3 -pelin kehittäjänä perustamassaan Pixolane-yrityksessä. 

- Pleikkari oli vaikea alusta ja siinä projektissa meni pieleen varmaan kaikki mahdollinen. Mutta kyllä se niin on, että onnistumisten taustalla on aika usein harjoituskierroksia ja kunnon epäonnistumisia, joista pitää vaan ottaa opiksi, Närhi toteaa.

POP Pankki mukana alusta asti

Fingersoftin menestystarinaa on seurannut aitiopaikalta alusta saakka Pohjanmaan Osuuspankin johtaja Asko Juntunen.

- On ollut suuri etuoikeus päästä seuraamaan Fingersoftin kehitystä ja olla tukena ja apuna, mitä ikinä he ovat tarvinneetkaan. Onhan se huikeaa nähdä yrityksen ponnistus nollasta maailmanlaajuiseen menestykseen, Juntunen hehkuttaa.

Närhi kertoo olevansa erittäin tyytyväinen pankista saamaansa palveluun, vaikka alun perin pankin valintaan vaikuttikin ensisijaisesti edullinen dollarin kurssi.

- Itse kyllä arvostan suuresti hyvää henkilökohtaista palvelua, jota olen Oulun konttorista saanut. Toki on tärkeää, että palvelut toimivat myös verkossa, mutta uskon, että henkilökohtaiselle palvelulle tulee olemaan kysyntää vielä pitkään, Närhi ennustaa.
Juntunen sanoo, että Oulussa IT-osaaminen on tällä hetkellä erityisen vahvaa ja aiempaa vakaammalla pohjalla, kun kaikki ei ole yhden suuryrityksen varassa.

- IT-osaaminen on nyt jakautunut useiden pienempien yritysten kesken, jolloin työllisyyskin on vankemmalla pohjalla. Itse asiassa IT-alalla työllistyneitä on nyt enemmän kuin aikoihin ja uusia yrityksiä on perustettu paljon. Noste näkyy varmasti myös pelialalla, Juntunen arvioi.
Myös Närhi toteaa, että Oulussa asiat ovat tällä hetkellä mallillaan, eikä Fingersoftilla ole syytä lähteä muualle.

- Voi olla, että jossain vaiheessa tulevaisuudessa laajentumiselle on tarvetta, mutta eiköhän pääkonttori  Oulussa pysy.

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä