Hyppää sisältöön

POP Pankki mukaan uuteen yhteistyömalliin huijaussivustojen suitsimiseksi

Osa pankeista ja operaattoreista ovat aloittaneet uuden yhteistyömallin, jolla huijaussivustojen liikenne voidaan katkaista minuuteissa pankkien yhdessä keräämän datan ja nopean tiedonvälityksen ansiosta.  

Usein huijareiden käyttämät sivustot sijaitsevat palvelimilla, joiden omistajat reagoivat hitaasti sulkemispyyntöihin. Vaikka sivustoa ei saataisi poistettua verkosta, pääsy sinne voidaan estää. Uuden toimintamallin ja teknologian ansiosta pankkihuijaussivustojen liikenne voidaan katkaista jopa kymmenissä minuuteissa, kun aiemmin tähän saattoi kulua useita päiviä. 

Yhteistyömallin tavoitteena on vähentää merkittävästi tietojenkalastelun ja muiden pankkihuijausten määrää sekä parantaa asiakkaiden turvallisuutta. Mukana ovat operaattorit Elisa, Telia ja DNA sekä pankkisektorilta OP Pohjola, Nordea,
S-Pankki, Aktia, Säästöpankki ja POP Pankki. Myös F-Secure osallistuu yhteistyöhön. Kun joku pankkisektorin jäsenistä havaitsee huijaussivuston, välitetään tieto edelleen operaattoreille, jotka estävät pääsyn huijaussivustolle. 
Tiivis yhteistyö eri toimijoiden välillä kaventaa rikollisten liikkumatilaa ja rajoittaa heidän toimintamahdollisuuksiaan.  

“Kaikkien finanssialan toimijoiden tavoitteena on mahdollistaa asiakkaidensa turvallinen pankkiasiointi. Yhteistyötä on aina tehty, ja kaikki toimenpiteet, joilla voidaan vähentää ja ehkäistä huijauksia ovat tervetulleita. POP Pankki tekee aktiivisesti työtä omalta osaltaan huijaustapausten vähentämiseksi ja olemme myös mukana uudessa toimintamallissa", sanoo POP Pankkikeskuksen tietoturvapäällikkö Jussi Salminen. 

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä