Hyppää sisältöön

Yrittäjät kiittivät Keski-Suomessa pankkejaan luottotukijoinaan

POP Pankki Kannonkosken toimitusjohtaja Jatta Heikkilä kertoo voittopuhelun aiheuttaneen hänelle sanattoman hetken. Vuoden yrittäjyys on tärkeä kunnianosoitus pitkäjänteisestä työstä pankissa niin henkilökunnalle kuin hallinnolle. 

”Meille tämä on kiitos pitkäjänteisestä paikkakunnalla tehdystä työstä. Olemme tuttu toimija meidän asiakkaillemme. Meillä on kasvot ja olemme saavutettavissa ja tavoitettavissa. Yrittäjät arvostavat, että on se asia mikä tahansa, mitä yrittäjä tulee hoitamaan, niin tuttu ihminen on vastassa ja asiat hoituvat rivakasti. Nyt on eletty haastavia aikoja ja korona toi paljon uutta sen suhteen, miten toimitaan. Siitä huolimatta asiakkaat on palveltu ja tarpeen tullessa meiltä on löytynyt joustoa. Asiakkaat kokevat, että meillä heitä kuunnellaan”, toteaa Jatta Heikkilä.

Jatta-Heikkila

POP Pankki Konnevedelle jo toinen Vuoden yrittäjä -palkinto

Pitkä mies asettelee palkintokukat ja kunniakirjan kokoushuoneessa esille nostetun, vuodelta 1986 olevan Vuoden yrittäjä -kunniakirjan viereen. Asetelma konkretisoi sen, ettei kyseessä ole mikä tahansa palkitseminen. Pankki tunnetaan paikkakunnalla asiakkaidensa asioiden ajamisesta jopa korkeinta hallinto-oikeutta myöten.

”Otamme tämän yrittäjäpalkinnon kiitollisena ja ylpeänä vastaan. Tämä on osoitus siitä, että pienikin toimija voi olla luoda Suomessa yrittäjyyden kautta vahvaa yhteiskunnallista vastuunkantamista ja rakentamaan omaa aluettaan tavallisen ihmisen tavallisessa arjessa”, sanoo POP Pankki Konneveden toimitusjohtaja Ari Heikkilä. 

”Asiakkaat haluavat palvelua ja tämä on unohdettu monessa pankissa. Hyvä palvelu poikii lisää toimintaa meille”, vahvistaa pankin hallintoneuvoston puheenjohtaja Pekka Liimatainen.

”Olemme rakentaneet palvelutarjontamme eri lailla. Ne, mitä muut ovat ulkoistaneet, me olemme tehostaneet ja meillä on myös kouluttauduttu lisää. Meidän tehtävänämme on puolustaa asiakkaidemme taloudellista asemaa”, taustoittaa pankinjohtaja.  

Ari Heikkila, Mikko Varis, Pekka Liimatainen


”Toimintamalleja rakennetaan enenevissä määrin kaupunkiajattelun ympärille. Meidän alueemme elinvoimaisuustekijät ovat erilaiset, jo muutaman konttorinkin kesken. Sitä on vaikea ymmärtää, jos ei ole kentällä mukana. Mitä enemmän tulee matkalaskua sen parempi. Strategiaamme voi pitää hyvinkin vanhanaikaisena, mutta me pärjäämme.”

Menestys kasvaa metsässä


POP Pankki Konnevedellä uskotaan vahvasti maa-, metsä- ja biotalouteen.

”Koneet, puu ja luonto eivät sairasta koronaa. Kaikki on lähes kuten ennenkin, suurimpia riskejä on jos yrittäjät ja kuskit sairastuvat. Puun hinta on nousussa. Täytyy myös muistaa toimialojen erot. Kuukausittainen maitokassan kassavirta-ajattelu ei istu metsäpuolelle”, Heikkilä toteaa.

”MMB oli auringonlaskun alaa vielä muutama vuosi sitten, mutta tällä hetkellä se muodostaa kohta noin kolmanneksen vientituloista. Monissa pankeissa puhutaan arvopaperisalkkujen hoitamisesta, vaan metsäomaisuudesta ei juurikaan puhuta. Me koulutamme koko ajan osaajia tämän omaisuuden hoitamiseen”.

”On tärkeää nähdä sinne viiden vuoden päähän. Meillä varustaudutaan turpeen alasajoon ja myöskin puuraaka-aineen tehokkaampaan käyttöön esimerkiksi selluloosan osalta. Meillä on alueellamme erittäin hyvät yliopisto, ammattikorkeakoulu ja muut oppilaitokset, jotka tuottavat koko ajan ammattiosaajia MMB-toimialalle. Istun myös tällä hetkellä Saarijärven Biotalousinstituutin neuvottelukunnassa, missä katsotaan alan kehittämisen osalta mitä puhtaiden vesien, puhtaan ilmaston ja hiilinielujen puolesta voidaan tehdä pitkällä tähtäimellä”.

 

Terve fuusio vahvistaa tekemistä

POP Pankki Hannula sulautui POP Pankki Konneveteen syyskuussa 2020. Nyt parin kuukauden jälkeen on voitu todeta, että sananlasku ”hyvin valmisteltu on puoliksi tehty” pitää paikkaansa.

”Tässä yhdistyi kaksi kehittyvää pankkia. Jos asiakkailta kysytään, niin ratkaisuun on oltu eri tahoilla tyytyväisiä. Esimerkiksi Hankasalmi hyötyy uusista lainottamismahdollisuuksista”, näkee Pekka Liimatainen.

”Asiakkaat ja jäsenet olivat lähtökohtaisesti molemmissa pankeissa samanhenkisiä. Toki koronavuosi toi haasteita tähänkin fuusioon ihan käytännönjärjestelyistä lähtien”, muistuttaa hallituksen puheenjohtaja Mikko Varis.

”Monelle tässä on ollut kyse luopumisesta, mutta tässä tärkeänä tekijänä oli paikallisen identiteetin säilyttäminen. Esimerkiksi Sumiaisissa, vaikka se on osa Suolahtea, on oma vahva kyläidentiteetti. Me hyödynnämme sitä ja siksi meillä voi edelleen asioida POP Konnevesi, POP Hankasalmi, POP Suolahti, POP Sumiainen, POP Lievestuore -teemalla. Aina fuusiossa päästään tekemään kompromisseja, että päästään lopputulokseen”, tukee Ari Heikkilä.

”Oikeastaan tässä palattiin juurille, koska kaikki on lähtenyt osuuskassoista liikkeelle. Nyt osuuspankkitoiminta kiteytetään taas yhteen”, summaa Liimatainen. 

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä