Hyppää sisältöön
Huijaustekstiviestejä liikkeellä POP Pankin nimissä

Homma toimii, kun on halu palvella – Asuntopehtoorin vinkit menestymiseen

Nopeasti kasvaneen Asuntopehtoorin menestyksen taustalla ei ole poppakonsteja. Perustekeminen on riittänyt – ja se, että asiakkaalle vastataan.

Valitse ala, jonka tunnet

Vuokravälitys ei ollut vuonna 2018 uusi juttu eikä Asuntopehtoorin liikeidea mullistava. Mutta Miika Vuorensolalla oli kokemusta asuntosijoittamisesta. ”Ajattelin, että voisin huolehtia muutaman oman sijoitusasunnon lisäksi toistenkin asunnoista, ja lähdin kokeilemaan vuokranvälitystä.”

Liikkeelle lähdettiin perustekemisestä valmiiksi tutulla alalla.

”Yrittäjän sudenkuoppa on miettiä maailmaa mullistavaa liikeideaa.”

Ole paikalla, palvele asiakasta

Asuntopehtoori on kasvanut muutamassa vuodessa viidessä kaupungissa toimivaksi yritykseksi. Vuokravälityksen rinnalle on tullut kiinteistövälitys-, isännöinti- ja tilitoimistopalvelut. Kilpailuetu on yksinkertainen: viesteihin vastataan saman päivän aikana, jotta asiakas tietää asian olevan hoidossa.

”Puhelimeen ja sähköposteihin vastaamalla pääsee jo yritysten parhaaseen kolmannekseen, saa elannon ja yrityksen kasvamaan. Ei tarvitse olla ykkönen”, Vuorensola sanoo.

Dokumentoi prosessit

Yrittäjyyden alkuvuosista Miika Vuorensola oppi kantapään kautta, että prosesseihin ja niiden dokumentointiin kannattaa kiinnittää huomiota.

”Mieti, miten hommasi toimivat. Kirjoita se ylös vaikka viidellä ranskalaisella viivalla.”

Dokumentoinnista olisi ollut apua, kun Asuntopehtooriin palkattiin ensimmäisiä työntekijöitä. Prosessien kirjaaminen havainnollistaa toimintaa. Sen pohjalta pystyy kehittämään prosesseja sekä skaalaamaan toimintaa.

opit_jakoon_asuntopehtoori_2000x800
Asuntopehtoorin liiketoimintapäällikkö Hanna Suni, yrittäjä Miika Vuorensola, liiketoimintapäällikkö Sofia Savimäki ja isännöinnin toimitusjohtaja Antti Hynynen. 

Satsaa henkilöstöön

Asuntopehtoorille henkilöstö on supertärkeä voimavara. Isännöintialalla on pula työntekijöistä, joten kannustimien täytyy olla kunnossa. Niiden ansiosta ihmiset tekevät firman kannalta fiksuja päätöksiä.

”Meillä välittäjillä on kiinteä-, provikkapalkka tai niiden yhdistelmä. Homma toimii, kun on halua tehdä hyvää työtä ja palvella asiakkaita.”

“Henkilöstön rekrytoinnissa on viisasta ennakoida. Kun toimin vähän etukäteen, ei iske paniikki ja homma pyörii.”

Ota some avuksi

Sosiaalinen media on Asuntopehtoorin tunnettavuuden kasvattamisessa ratkaisevassa roolissa ja auttanut myös rekrytoinneissa.

”Alussa twiittailin tekemisiäni ja arkeani. Sitten opin termin ’building in public’ ja aloin raportoida somessa työstäni ja yrityksen kasvusta.”

Twitter auttaa myös yrittäjyyden opiskelussa. Oikeita henkilöitä seuraamalla saa tietoa ja löytää vinkkejä kirjoihin, blogeihin ja podeihin.

”Twitter on ollut melkeinpä arvokkaampi kuin korkeakoulututkinto.”


Teksti: Elisa Ojala

Teksti on alun perin julkaistu Koivunlehdessä kesäkuussa 2022.

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä