Hyppää sisältöön

Hotellin pitäminen on elämäntapa

Mari ja Pasi Seppäsen seitsemän vuoden haave toteutui, kun aamiaishotelli HiljaHelena avasi ovensa Kurikan keskustassa kaksi vuotta sitten. Vastoin monien epäilyjä, hotellibisnes on kannattanut. Mari vastaa hotellin arjen pyörittämisestä pääasiassa yksin, mutta kun on kiirettä, mukana on koko perhe.

”Miten söötti hotelli!” on ensimmäinen ajatus, kun kurvaa autolla hotelli HiljaHelenan pihaan. Rakennus on kaunis, tilat siistit ja yksityiskohdat viimeisteltyjä. HiljaHelena on elegantti, pieni boutique-hotelli, mutta kaikessa tyylikkyydessään silti kodinomainen.

‒ Rakennuspiirtäjä osasi toteuttaa täydellisesti visioni pari vuotta sitten, kun aloitimme projektin, ja yhteistyömme oli saumatonta. Visuaalisuus on minulle tärkeää, mutta vielä tärkeämpää on toimivuus niin asiakkaan kuin ylläpitäjänkin kannalta, kertoo hotellin omistaja Mari Seppänen.

Neuleet saivat väistyä

Alun perin ajatuksena oli perustaa pieni sivubisnes neulevaatteita valmistaneen yrityksen oheen, mutta haave muuttui vuosien ja muiden elämänmuutosten mukana, ja hotellista tulikin päätyö. Helpotusta arkeen tuo se, että Mari asuu perheineen aivan hotellin naapurissa, perheen vanhassa mummolassa. Mummalta hotelli onkin saanut nimen Hilja ja Helena-nimi tulee naapurin Margit Helenalta, joka oli niin Marin kuin mummankin hyvä ystävä.

Kahdeksan huoneen hotellissa riittää töitä etenkin ruuhka-aikaan ja vaikka Mari hoitaakin suurimman osan ajasta hotellia itse, myös Marin puoliso Pasi ja aikuiset lapset pystyvät kiireisimpään aikaan olemaan apuna.

‒ Totta kai pitkät päivät ja 24/7 puhelimen kanssa kulkeminen välillä väsyttääkin, mutta tämä on kuitenkin sitä, mitä ehdottomasti haluan tehdä, Mari hymyilee.

Paikallistuntemus tärkeää

Hotellin kannattavuudelle on ollut epäilijänsä alusta saakka, mutta napina on vähitellen hiljentynyt, kun hotelli on jatkanut toimintaansa elinvoimaisena. Mari kertookin, että kaikista haastavinta oli alku ja hotelliprojektin rahoittaminen, kun aiemmassa pankissa liiketoimintasuunnitelmaa hädin tuskin vilkaistiin.

‒ Minulle sanottiin, ettei idea voi olla kannattava, kun Kurikassa ei ole riittävästi tapahtumia. Yritin kertoa, että työmatkalaisia kyllä riittää, mutta eipä siitä ollut hyötyä. Päätös vaihtaa pankkia oli siis helppo. POP Pankista saimme rahoituksen ja pääsimme aloittamaan projektin. Olen kiitollinen, että tekemiseemme uskottiin ja pysymme mielellämme nykyisen pankkimme asiakkaina pitkään. 

‒ Olen sitä mieltä, että kun paikallisella yrityksellä on paikallinen pankki kumppanina, molemminpuolinen yhteistyö on paljon helpompaa. Paikallistuntemus on todella tärkeää, Mari jatkaa.

Kesän ainoat vapaat

Aamiaisella tarjoillaan puuroa, leikkeleitä, leipää, kahvia ja teetä, mehua, kananmunia ja vaikka mitä muuta. Kun puurot on nautittu, Mari käväisee kysymässä, josko jälkiruuaksi maistuisi pala kropsua eli kurikkalaista pannukakkua. Tarjoukseen on tartuttava, totta kai. Eihän pannukakulle voi sanoa koskaan ei!

Aamiaista voi nauttia rauhassa televisiota katsellen ja välillä Marin kanssa jutustellen. Yö on nukuttu makeasti mukavissa sängyissä. Mari kertookin, että sängyt saavat hotellin vierailta mukavuudestaan paljon kiitosta. Trip Advisorin ja Booking.comin hyvät asiakasarviot vahvistavat, että hotelliin tullaan viihtymään.

Televisiosta tulee viikon säätiedotus ja juhannukseksi näyttäisi olevan luvassa sadetta. Mitäpä muutakaan.

‒ Kyllä se aurinko olisi saanut paistaa, kun kyseessä on kesän ainoat vapaapäivät, Mari naurahtaa.

Katso pieni video aamiaishotelli HiljaHelenasta!

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä