Hyppää sisältöön

Hyvä asiakaspalvelu on tie menestykseen – perheyrityksen rohkaisevat vinkit

Metsänhoidon palveluita tarjoava Veljekset Parkkonen tietää, että laadukas työ ja asiakaspalvelu ovat yritystoiminnan kulmakiviä. Puskaradio tuo uusia asiakkaita. Lue tästä heidän viisi vinkkiänsä menestymiseen.

Antero, Sakari ja Leena Parkkonen_Koivunlehti_02_2021

Antero, Sakari ja Leena Parkkosen yritys myy muun muassa polttopuita.

Vinkki 1: Luota omiin vahvuuksiisi

Yritystä perustaessa Sakari ja Antero Parkkonen tekivät valinnan: he panostaisivat laatuun. He hankkivat pieniä metsäkoneita, jotka harventavat puustoa tarkasti, pääsevät hankalimpiinkin kohteisiin ja vaurioittavat metsää mahdollisimman vähän, koska ne vaativat pienet kulkureitit maastossa.

”Moni tekee metsäalan töitä edullisesti ja isolla volyymillä. Me taas luotamme laatuun, emmekä ole lähteneet hintakilpailuun. Se on kannattanut. Meillä on pitkät asiakassuhteet, koska asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä”, Sakari Parkkonen sanoo.

Vinkki 2: Rohkene ohjata asiakas tarvittaessa muualle

Parkkoset tarjoavat palveluitaan metsiin, joissa kasvaa pienempää, halkaisijaltaan rinnan korkeudella maksimissaan kaksikymmentäsenttistä puuta. Tämä puu sopii hakkeeksi, jota Parkkoset toimittavat lämpölaitoksille.

Jos puusto on järeämpää, voidaan asiakas ohjata toisen yrityksen puoleen, joka tekee työn kannattavammin.

”Se on rehtiä kaupankäyntiä ja hyvää asiakaspalvelua, ettei yritä tehdä sellaista, mikä ei itselle sovellu. Ja joskus asiakkaat haluavat silti ostaa harvennuksen meiltä, vaikkemme olisikaan kaikista edullisin vaihtoehto”, Sakari Parkkonen sanoo.

Vinkki 3: Vastaa kysyntään ja laajenna

Veljekset Parkkonen Ay aloitti yritystoiminnan 16 vuotta sitten metsätöillä. Koska bioenergialle on kysyntää, veljekset ryhtyivät toimittamaan haketta lämpölaitoksille.

Vuonna 2020 he patentoivat Lennun Klapi -polttopuut, jotka on nimetty Sakarin vaimon, Leena Parkkosen, mukaan. Hän vastaa polttopuuliiketoiminnasta. Polttopuun nettimyyntiä varten Parkkoset perustivat kotisivut veljeksetparkkonen.fi.

”Kaupoissa myydään tavallisesti ulkomaista puuta. Meidän vahvuuksiamme ovat kotimaisuus ja laatu: paras puu valitaan käsin polttopuuksi”, Leena Parkkonen kertoo.

Vinkki 4: Palvele asiakasta joustavasti

Parkkoset muistuttavat, että joustavuus on yksi yrittäjän tärkeimmistä ominaisuuksista. Asiakkaan ongelmat pitää pyrkiä ratkaisemaan nopeasti yllättävissäkin tilanteissa.

Hätätilanne voi olla, että talon päälle on kaatunut kuusiaita. Tai asiakas tarvitsee pikaisesti polttopuuta.

”Jos asiakas soittaa aamulla ja pyytää apua, järjestetään päivä niin, että ehdimme auttaa. Välillä työt loppuvat neljältä iltapäivällä, välillä kymmeneltä illalla”, Leena Parkkonen kertoo.

Vinkki 5: Muista, että kärsivällisyys palkitsee

Kaikki asiakastapaamiset eivät johda kauppoihin, ainakaan heti. Sakari kannustaa kärsivällisyyteen: asiakas muistaa mukavan tapaamisen ja voi ottaa yhteyttä myöhemmin.

”Tämän päivän menetetty kauppa on tulevaisuuden kauppa.”

Veljekset Parkkonen Ay

  • Veljekset Sakari ja Antero Parkkonen perustivat metsänhoidon palveluita tarjoavan yrityksen Keski-Suomeen Kyyjärvelle vuonna 2005. Vuonna 2020 Sakarin vaimo Leena Parkkonen tuli mukaan yritystoimintaan.
  • Palveluihin kuuluvat erilaiset hakkuut, hakkeen toimitus ja polttopuun myynti.
  • Yksi täyspäiväinen työntekijä. Työllistää vaihtelevasti osa-aikaisia työntekijöitä ja aliurakoitsijoita.
  • Sai Kyyjärven Yrittäjien Vuoden yritys -palkinnon vuonna 2019.

Teksti: Elina Vironen Kuva: Veljekset Parkkonen, artikkeli on julkaistu alunperin POP Koivunlehti nro 2/2021

Haluaisitko tulla POP Pankin asiakkaaksi?

Ota yhteyttä